Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

tisdag 5 januari 2010

Att bygga en evighetsmaskin

(bilden lånad från Natur och Miljö's hemsida och tecnare Paul Söderholm)

Det här med bloggande, Internet och löpklubbs- och kompislöpande öppnar ju upp för massor av träningstips, upplägg och filosofier. Alla är vi olika, alla fungerar vi olika och framförallt - vi har olika inställning och känslor till träning och scheman. Det som fungerar för mig kanske inte fungerar för en annan. Tänkte i alla fall dela med mig av min träningsfilosofi.

1. Ha kul. Träning ska vara roligt och utmanande. Det är viktigt för mig att känna glädje i det jag gör. Det kan vara både typ av träning/övningar eller bara sällskapet, musiken eller syftet. Jag gör träningen rolig. Väljer att fokusera positivt. Jag får lättare fokus om jag har ett mål. I år har jag 3.

2. Jag blir inspirerad och genomför mer träning om jag kan motivera andra. Så fungerar jag. Jag leder hellre ett 20 kilometerspass med IF Linnéa än att ge mig ut på 8 kilometer junk miles. Likaså blir jag motiverad och inspirerad av att läsa andras bloggar.

3. Jag tror att en stark kropp håller längre. Jag tränar funktionell styrka och bygger upp muskler med hjälp av Nordic Military Training eller på egen hand. Att springa i backar ger starka ben, att springa på annorlunda underlag (gräsmattor, snömodd, sand) ger starka vrister. Att träna annat, att träna annorlunda. Gå skottkärra, köra ett spinningpass. Dessutom ser jag till att fylla på kroppen med rätt bränsle och energi - bra mat ger oanade krafter, fel mat kan verkligen få mig att gå på sparlåga.

4. Jag tror på uppbyggnad av muskler, mitrokondrier och ligament när jag tränar långpass. Därför springer jag dessa långsamt. Många är rädda för att springa långsamt och vill alltid springa fort. Precis som Karin Tri en gång har sagt "Långsamma långpass bygger motorvägar i benen som man sedan ska transportera de snabba bilarna på". Jag försöker se till att köra mina långpass under min mjölksyratröskel (under 151 i snittpuls för min del).

5. Jag tror på effektiv snabbhetsträning. Jag kör det max 2 gånger i veckan. De gånger jag har 3 kvalitetspass på schemat kör jag de ena lite "slöare". När jag gjorde laktattest hos Sport Support Center fick jag tipset att köra färre tusingar snabbare än att köra 6-8 stycken något långsammare. Effekten skulle bli högre. Och gissa vad? Jag grejade att springa snabbare för att jag "bara" hade få kvar att göra - Det sitter mer i skallen än i benen. Jag kapade mina tusingtider från 4:16 till 3:59 min/km (dit ska jag igen banne mig!).

6. Jag tror på uthållighet. Jag ska börja med back-to-back pass vilket kan innebära 4-5 timmars löpning på lördagen och 3-4 timmars löpning på söndagen - eller tvärtom. eller åtminstone 2 långpass efter varandra.

7. Jag älskar pannbensbyggande träning. Att göra något man först inte vill eller vågar -eller rentav ogillar (gå ut och kuta i snöblandat regn till exempel, eller köra urjobbig backträning, eller tusingar...), att spontananmäla sig till ett lopp utan att behöva prestera, bara för att suga i sig energin från arrangemanget och att se andra människor lyckas. Att dela den upplevelsen och ändå vara nöjd att bara delta. Eller kanske ställa upp som hare åt någon. Det handlar om att genomföra - vinsten kommer efteråt.

8. Jag tror på fokusförflyttning. Att tänka annorlunda när det känns jobbigt - att kunna masa bort jobbighetskänslan i benen och fokusera på det rytmiska flåset, att korrigera tekniken i en uppförsbacke och lura hjärnan. Detta är nog det jag är bäst på - fördela jobbigheten.

9. Underhåll av maskineriet. Utan min älskade naprapat hade jag inte varit så här skadefri. Hon justerar och knäcker, knådar och utreder. Jag får tips och prohab, bassningar och rehab. Egentligen skulle jag gärna köra yoga 3-4 gånger i veckan för att få smidighet - men mina stretchövningar och naprapatbesök är en variant som passar mig bättre tidsmässigt.

10. Många skor ger mersmak. Hehe - jag kan inte sticka under stol med att jag är skogalen. Just nu har jag 8 par löparskor varav 4 är aktiva. Min ekonomi tillåter tyvärr inte skoköp i samma takt som förut, men jag har ju valt att bo i stan och lägger pengar på det nu. Vilket påminner mig starkt om att jag behöver leta upp en sponsor. Det finns säker någon gammelmoster i från landet som vill investera i en Asics skopark som kan beskådas på Kungsholmen!

24 kommentarer:

Annika sa...

Det tycker jag var en fin filosofi, välskriven, tänkvärd och inspirerande! Du utstrålar glädje! :) Kommer fortsätta ramla in här ibland och suga åt mig av allt detta och samtidigt imponeras av dina bedrifter! Önskar dig ett toppenår 2010!

Petra sa...

Jävligt bra skrivet och jag håller med dig om allt! Apropå tusingarna så är jag böjd att hålla med - tror det ger mer att köra färre och snabbare!

Louise sa...

Jag ska också pröva färre men snabbare tusingar. Fast det får bli när skidsäsongen är över. Nu när snön ligger, gäller det att passa på i spåren. Har tyvärr inte möjlighet till Öppet Spår i år, men jag letar andra, sporrande, långlopp! Häpp!!
I övrigt kan jag inte annat än hålla med dig om att glädjen i träningen är det drivande!

MarathonMia sa...

Annika: Välkommen hit! Gott nytt år och lycka till med dina satsningar! Håller tummarna för o-ömma benhinnor!

Petra: Tack. Min första tusing någonsin blev en femhundring - mer klarade jag inte i det tänkta tempot - det var för ett år sedan.

Louise: Går det inte att göra tusingar med skidor? undrar en som bara åkt 3 mil :)

Snabba Fötter sa...

Hmm, bra tankar! Själv har jag svårt att alltid tänka på "hela paketet".

Åsa sa...

Mycket bra skrivet. Kul att du delar med dig. Motiverande och inspirerande!

gullfot sa...

Wow Mia, now we're talking, vilket fantastiskt bra inlägg!!

Och visst det är mycket filosofier som fladdrar runt därute, men det är trots allt så att dessa är mer eller tyvärr också mindre baserade på faktisk kunskap och erfarenhet. Av någon anledning är löpare (idrottare?) ibland extremt hårdnackade när det gäller att ta till sig beprövad vetenskap. Folk tror hellre på någon som sprungit en hyfsad maratid än idrottsfysiologer som dags dagligen kör tester och prövar metoder på både elit och motionärer. Ni vet, vi tror på det vi vill höra....

Det är riktigt att vad som funkar i praktiken är individuellt - men även dessa skillnader bygger på kända fakta. Långt ifrån flummiga "känns bäst så för mig" och liknande.

Så be inte om ursäkt för "din" tro, bär din kunskap med stolthet Mia!! Tack för ett jätteintressant och superbra skrivet inlägg. <3

MarathonMia sa...

Snabba Fötter: Dags att köpa windstopper-kalsonger?

Åsa: tackar!

Fredrika: Visst handlar det mångt och mycket av att samla, testa och utvärdera själv. Det kanske inte är optimalt för en som vill springa snabbt på milen att kopiera mina back-to-back pass :). Visst hänger allt ihop och ofta väljer man bort träning som man inte tycker är kul eller är för jobbig -även om den gör bra för helhetsresultatet. Det är då man tar fram andra glädjeämnen i just den träningen... Nu ska vi se hur långt jag kommer med min tro - jag ska i alla fall se till att det är ett vinnande koncept för mig själv - samtidigt som jag kan inspirera och motivera andra! Kram till dig Ultrasyster!

staffan sa...

Mia:

Back-to-Back pass är perfekt för Ultra satsningen har själv kört sådana. Flera "gamla" och nya Ultra rävar har kört detta med framgång. Inför GAX fick jag tipset bla från Jan Söderkvist(TEC) och även från de böcker jag studerade inför loppet.

Visst är det väldigt inviduellt när det gäller intervaller träningen, se på storheten Emel Zatopek(3 guld i samma OS) han körde 25-30 intevaller i militärkängor. Han tränade stenhårt varje pass och blev oerhört framgångsrik på sin sport.

Kram S

Ps. Gillar dina mål väldigt likt mina......

anneliten sa...

Så bra skrivet! Långsammare långpass är rådet Ingmarie gett mig och jag tror på det i teorin. Men det är svårt i praktiken. I alla fall för mig. Nästan svårare än tusingar...

Snorkkis sa...

Du verkar ha ett bra recept. Ultra-Mia, Super-Mia, Dunder-Mia receptet patenterat!

Miss Agda sa...

Tack för att du delar med dig! Du är en stor inspirationskälla!

Carina sa...

Många goda råd där!!
En tio-i-topp tips lista som man kan gå tillbaka till och hämta inspiration från! I like!

MarathonMia sa...

Staffan: Anatar att du också kommer köra en del B2B-pass innan TEC and you-know-what :) så vi får väl samordna någr rundor!

Anneliten: Det är en sak att lyssna och säga "Ja, jag förstår" men en helt annan att göra det. Är det så att folk misstror tipsen - att de tror att det ligger annat bakom?

MissAgda: TACKAR och rodnar.

Carina: När tusingarna känns som värst - då fokuserar jag på nummer 10 - att hitta mostern från landet... :D

Ingmarie sa...

Åh Mia, du är bara så..UNDERBAR! :-)Det är Omöjligt att INTE bli inspirerad, glad och springsugen av dina texter och din närvaro. TACK!

Egirl sa...

Wow vad du skriver bra! Står i startgroparna och skall börja löpträna och det här inlägget motiverade mig verkligen. Tack! :) Lycka till med dina mål 2010!

Miranda sa...

You had me at Evighetsmaskin..!

Skämt å sido, Mia du ska veta vilken inspirationskälla du är. Jag hoppas jag får möjligheten att avverka lite kilometrar med dig någon dag. Ytterliggare en anledning till att anmäla sig til skövde verkar det som.. ;)

MarathonMia sa...

Ingmarie: Tackar för komplimangen!

Egirl: Spännande! Sug i dig all motivation och inspiration du kan så du får bibehålla igångsättningen!

Miranda: Tack vad gulligt! Du får väl följa med på långpass! Det lär ju inte vara många springfria helger framöver! Skövde tycker jag absolut att du ska anmäla dig till ;)

MarathonMia sa...

haha Miranda - kom på att du är i Italien ;) det blir ett riktigt LÅÅÅÅNG-pass

Johanna på Reztart sa...

Grym post! Gjorde en liten post om posten :-)

Anonym sa...

Vilka bra och goda rådar!!
Du är en sådan person som man är alltid inspirerad!!
Det vet du! Jag har sagt många gånger!!
2010 är ett spännande år framför oss!
kramar

MarathonMia sa...

Johanna: ser man på! Tack för det :D

Coyntha: bra att jag fortfarande kan inspirera! 2010 blir toppen!

hempa sa...

Check. Jag har hittat ytterligare en välskriven och väldigt inspirerande träningsblogg! Tack för det! :-)

MarathonMia sa...

Hempa: tacekelitackar för komplimangen!