Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

fredag 29 januari 2010

Aoha Krigare!

Alltså – det ska inte skrivas. Det ska skrikas.

Och vi skrek. Såklart. Efter tusingarna igår blev det jobb ett par timmar så nattens sömn blev inte lång. 4:50 ringde klockan och jag formligen flög upp. Krigsropet som senare ljöd var bevis på att jag gjort rätt val - dissa sömnen och välkomna träning.

-9 grader och torrsnö (heter det så? Den kändes inte blöt i alla fall). Me like. Havregrynsgröt och skivad banan i magen. Sonen med på träningen. Och. Massor. Av. Snö. Pirret ökade ytterligare då det var Han-som-jag-är-kär-i-lite-i-smyg som höll passet. Han som gör hårdkokta ägg av oss. Han som vill att vi ska flytta våra gränser. Spyfys förstås. Och då blir det springa av.

Förflyttning i djupsnö, vackert hängande snö från träden, flåsande medtränande och alldeles tyst i övrigt. Knarrandet från skorna som driver oss fram och upp i skogen. Över diken. Två och två drar vi varandra upp för en lång vacker backe. Det blir armhävningar, tricepsdips, smala armhävningar, kuta. Indelning i tre grupper – bära stock. Ligga ner med stocken över bröstkorgen och göra 30 situps – som ett team. Samma team hämtar bår – bär varandra, tar sig runt, tar sig över, pulsar i djupsnö. Samarbetar – byter – föredelar och balanserar. Ser naturen. Är naturen. Friskt och klart, ljust och vackert.

Hela kroppen tränar. Armarna är slut, benen pinnar på. Vila i plankan, vila i hunden, krypa under den mänskliga tunneln.

På vägen tillbaka springer vi efter hur mycket vi orkar, lugnt eller snabbt – anpassat efter alla. Vi som trycker på är också de som försätter resten i knipa. Vi flamsar och slänger varandra i snödrivorna. Åker på bestraffning. Jag ser det som bonus. Stå i jägarvila tills fem har stupat. Jag vägrar ge mig – ser det som rehab. Armhävningar – blir fina armar till nya paljettklänningen. Innan upphoppen är det dags. Vi kraftsamlar och vrålar djupt ifrån våra tår ända upp i universum

Aoha Krigare! Aoha Krigare! Aoha Krigare!

Avslutar med 30 upphopp och stretch. Det är kärlek. Det är min vilovecka.

6 kommentarer:

Miranda sa...

KRIGARMIIIIIA!!

Tack för inspirationen, du är f***ing otrolig! ;D

Ingmarie sa...

Magiskt! HUR kan du få MIG att bli sugen på att gå upp före kl 05???????????????????????????????????????????????????????????????????????
Vi ses väl i morgon?

Sofie RW sa...

Verkar vara en något mera exotisk typ av NMT ni kör... effektivt och garanterat tufft dock. Bra jobbat i ottan!

Petra sa...

OMG. OMG. Och jag som trodde att JAG var tuff. En krigare. Men jag ligger fan i lä. Hatten av för Krigar-Mia! Den makedonska tigrinnan! :D

Anonym sa...

Hej Mia!

Kul att "se" dig. Vi gick i samma klass i högstadiet :-)

Vad tuff du är!

Ha det fint!
Kram/N

Trädgårdsingenjören sa...

Det var den bästa text jag läst på länge... f*n vad bra!! LÄste om dig i SD i morse och tog mig genast in för en titt, här kommer jag nog spendera mer tid!
Mvh Gry