Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

onsdag 21 april 2010

Vill du bli bättre i din löpning?

Då rekommenderar jag backträning!

Grymt jobbigt men ger så himla mycket! Du tränar löpstyrka, teknik och syreupptagning i ett och samma pass. Och pannben förstås - för att orka kräma ur det där sista och lära sig att fördela energin behöver du jobba mer med skallen än med benen. Blir du stark i backarna och lär dig fördela energin så kommer du att känna hur du snabbare återhämtar dig efter backen och kan springa på i vanlig takt.

Nu har jag ju turen att vara med i Världens Trevligaste Löparklubb - IF Linnéa. Här skyr vi inga backar. Igår stod det Långa Backar på schemat och det innebar i det här fallet Münchenbacken. Den är drygt 450 meter lång och svänger efter ca 200 meter och avslutas med en brantare del. Och själva trevligheten i klubben ligger i peppandet och draghjälpandet upp. Alla springer efter sina egna förutsättningar och vi hjälps åt att rätta till tekniken.

Vad du bör tänka på när du kör backträning är din hållning. Tänk dig lång. Fram med höften, upp med hakan, slappna av i axlarna. Håll blicken högt och hjälp till med armarna - korta av stegen något. Försök att hitta rytmen i steg och andning. Tänk på att du ska orka den sista intervallen lika snabbt som den första - så kräma inte ur för mycket och dra på dig mjölksyra i början.

Mina långa backintervaller igår var grymt jämna och hade följande tider: 2:24 / 2:22 / 2:22 / 2:22 / 2:22 / 2:25. Den sista blev lite långsammare, i vanliga fall skulle jag ha kört en till bara för att få en bättre tid - men jag hann tyvärr inte för de andra var redan klara.

Har du inte testat backintervaller - gör det!

9 kommentarer:

Jossan sa...

Och vi i klubben har ju dessutom förmånen att ha så otroligt bra ledare som tex du Mia. Stort tack för pepp och support igår i backen!

Snabba Fötter sa...

Jag är ingen backfantast men inser allt mer att jag borde träna det, så jag ska försöka bättra mig.

Vid mina två träningar med Linnea i klubbens begynnelse sprang vi i en backe vid koloniområdet vid Tanto, händer det fortfarande?

Träningsglädje sa...

backträning är kul. men jag kan ibland komma hem och tänka "fan, jag har ju knappt sprungit nåt". den effektiva tiden är ju så kort... fast det är iof så med de flesta kortare intervaller...

MarathonMia sa...

Jossan: tack själv! Du har blivit så duktig! Träning ger resultat.

SnabbaFötter: jajamensan - VÅR backe kör vi ofta :) Visste inte att du varit med och gästat i begynnelsen! Stort.

Träningsglädje: Vi körde 3,5 km uppvärmning och 3,5 km nedvarvning + att backarna blev 5 km med nedjoggen - så det blev ett rätt långt pass.

Ibland kan det kännas kort, men att köra backe (upp och ner) i 15-18 minuter är grymt bra. Då kan man springa långsamt och lite längre efteråt för att transportera bort mjölksyran (så känns det som ett "riktigt" pass igen)

Ultrasandra sa...

Va roligt att träna tillsammans! Synd att jag bor så långt bort.

Anonym sa...

Ni verkar ha så kul! Bra att peppa! Mitt älsklingspass förr var backe (yngre och mer aktiv) men här ska vi börja köra igen! Tack för en bra blogg som peppar!

Heli sa...

Du får komma hit o träna backträning ;-)
Kram

Cilla sa...

Älskar backar!! Har så länge tänkt att komma och gästträna med er... men så kommer annat i vägen :-(
Imponerad av dina jämna tider :-)

Ses på lördag! Ska du med på festen efter marathonjympan?

MarathonMia sa...

Ultrasandra: Starta en egen klubb! Det finns säkert en massa löpare där du bor!

Löparmamman: Vassego - och tack :D

Heli: I will... peppar du då?

Cilla: Både och förstås!