Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

måndag 26 april 2010

Maratonjympa på Friskis & Svettis

Min ultrapolare Bernt är lite tokig. Han utmanade oss att köra samtliga pass på F&S Kungsholmen i lördags. Jag gillar utmaningar. Jag antog den.

Och det visade sig vara supertufft. Mentalt. Jag har inte tränat inomhus på över ett år (några undantag). Sist jag tränade inomhus var det boxning och BodyJam (förkoriograferad dans). Nu skulle jag 80-talsjympa.

Vi som startade maratonjympan på morgonen...

Och jag är ledsen att säga det....
- jympa är inte min grej
- röda tights är inte snygga på någon - spelar ingen roll hur vältränad du är
- övningen "plocka äpplen" blir inte coolare av att den körs till musik av Ramstein eller Billy Idol.
- att ibland visste jag inte om vi stretchade eller tränade en muskel.
- att flaxa så där mycket med armarna gav begynnande fjäderväxt.
- coolhetsfaktor 0,5 (av 5)

Kul idé i vilket fall som helst! Dessutom har jag lärt mig följande:
- rygglyft kan göras på 37 olika sätt
- skillnaden mellan Bas-Medel och Intensiv är antalet övningar du kan köra samtidigt under en minut och hur stor knut du kan slå på dig själv när du ska köra armhävningar.
- men 8 pass utförda får man faktiskt träningsvärk i vaderna.


09:00 Pass 1. Medel 55 min
Första passet på Marathonjympan. Lite väl klämkäckt för min del så där tidigt på morgonen, övningarna byttes med hjälp av woaw-rop á la Lanefelt. Hamnade bakom en karl i liggande ställning med för små shorts och tittade rätt in i dajmkrysset vid rygglyften. Höll skenet uppe med grymma Cilla! Imponerad av antalet deltagare.

10:00 Pass 2. Medel 55 min

Pigg tjej. Bytte övningar genom att slå hårt med handflatan i det gröna linoleumgolvet! Jag längtade ut i solen. Imponerad av antalet deltagare – åt en powerbar och drack vatten

11:00 Pass 3. Intensiv 55 min

Tror bestämt att vår maratonjypmautmaning provocerade instruktören lite för han verkade inte gilla att vi fortfarande var starka så han slog knut på sig själv, tog av sig glasögonen och gjorde armhävningar på en arm för att utmana oss/slippa se oss? Imponerad av alla som hann med att uppfatta övningarna! Åt ännu en powerbar och drack vatten.



12:00 Pass 4. Bas 55 min

Dagens tuffaste pass och peppigaste (på ett positivt sätt) tjej. Att faktiskt utföra övningarna ordentligt är jobbigare än att försöka försvåra allt. Gillade instruktören Jaqueline starkt så hon får tummen upp av mig. Pedagogisk och använde rösten! Imponerad av intensiteten. Vatten-vatten-vatten och lite torkad frukt.


13:00 Pass 5. Medel 55 min
Hm – kommer inte ihåg det här passet mer än att det var glatt. För mig lite småjobbigt glatt. Fick känslan av blandade skutt. Kollade ut på den blå himlen och längtade bort. Nynnade hela tiden på Release meeeeee! Ingentingpass och sugen på lunch.

14:00 Lunch

14:45 Pass 6. Löpband 10 km.

Dagens svettigaste och mysigaste. Vi 4 maratonjympare stod på banden bredvid varandra – Cilla, Bernt, jag och Per. Gymdelen var riktigt bra på Friskis. Kollade in folk som tränade och musiken var underbar! Kutade ihop 10 kilometer innan jag gick ner och bytte kläder för femte gången.



16:00 Pass 7. Medel 55 min
Me like big time! Nu snackar vi party. Sanna Dafnäs kickade igång det näst sista passet som bjöd på riktigt bra musik och lite dansinspirerande – kvällen var liksom igång i och med detta. Tillsammans med Bas-tjejen Jaqueline var det här en höjdpunkt. Bernt utmanade oss innan att köra järnet – och det var faktiskt svårt att hålla tillbaka – lätt som en plätt att bli lite smågalen. Åt en p

owerbar och ett äpple

17:00 Pass 8. Intensiv 55 min
Hm – inte min kopp te. För mycket smilande och byte av övningar. Hade svårt att slita blicken från kvinnan med nypumpade läppar som inte höll takten och såg ut som en anka. Imponerad av de medelålders tanter som grejade alla svåra armhävningspositioner och styrkeövningar där jag gick bet.

Vi som fullföljde hela eventet (observera att fotografering sker från två vinklar). Från höger: Bernt, Intensiv-instruktören, Cilla, Per och längst fram kör jag knäböj...

Gjorde en snabb överslagsräkning i skallen och inser att närmare 500 personer tränat F&S jympa under dagen. Imponerande siffra. Nu har jag testat detta och längtan till mina coola militärer växte sig allt starkare under dagen. Friskis behöver inte mig – de har sina trogna följeslagare. Låt mig brotta ner en björn, bära runt en stock och kuta intervaller med en polare på ryggen!

Avslutade maratonjympadagen med att ta emot ett fint diplom som Cilla tecknad och åka på fest hos Ultra-Lisse. Dansade bort de stela höfterna.

7 kommentarer:

Jossan sa...

OJ!
Så många pass på en och samma dag. Det är imponerande helt klart!

Unknown sa...

Lol skrattade gott åt läpparna och att brotta ned en björn =)Kör så det ryker!!

Fitnesscoachen sa...

Haha, vilken sjuk och samtidigt fantastiskt rolig grej! Bra jobbat!

Anonym sa...

Starkt gjort!! Nu är det min tur att testa din favorit; NMT :-)
/Bernt

Anna (Orka mera) sa...

Haha, vilken grymt kul idé! Sen förstår jag fullständigt om den inte är lika kul i praktiken som i teorin... Dina reflektioner var klockrena :)

Cilla sa...

Jag tyckte du var en naturbegåvning! :-) Känns dock som att det är nog med jympa för ett tag nu, jag gick förbi Friskis igår och blev inte så värst sugen på att skutta med. Idag blir det istället löpning med Szalkai som gäst! Jag vill också prova NMT..!! Och om du nån gång vågar dig tillbaka till F&S så är du välkommen att testa bästabästa passet; Svettig stationsjympa med grrrymma tjejerna Anne och Annika (militär respektive pianist!) :-)

Anonym sa...

Åå.. men friskis är ju så mycket mer än jympa! Prova joggcross eller jogg intensiv nästa gång. :) Intensivspinning, spinning berg, jympa station och skivstång kondition är annars säkra favoriter.