Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

måndag 26 april 2010

Vad är coolhetsgraden på detta?

Jag kliver upp 04:50, käkar frukost med sonen. Njuter av att det redan är 7 plusgrader ute och att det är klarblå himmel. Hoppar i träningskläderna och vi tar oss till Östermalm. 4 nya idag. Hehe.

Nej jag är inte kissnödig - försöker bara stretcha ut utsida knä...

Löpning till Uggleviken. Lätt uppvärmning i kampsportsanda– parövningar i form av armhävningar med fötterna på varandras skuldror (en i taget förstås), situps, benböj "Ja Löjtnant – rumpan ner!", Löpning och rygglyft (ha! Det kunde jag från i lördags!). Först 90 sekunder, sedan 80, sedan 70 – "Tack Löjtnant!" (utan ironi). Min partner för dagen, Anna, är mästare på björngång och springer snabbt på alla fyra med mig hängandes under sig. Funktionell träning för axlar, rygg, nacke och mage.

Löpning till röret – halt! Kryp igenom! Då utbrister en av de nya. “Men det rinner ju vatten i röret!”“Tur är det – då glider man lättare” svarar jag. De 4 nya grejar jungfrufärden galant. Det är tufft jobbat. Många backar för denna övning. Röret är lite läskigt.

Fast inte lika läskigt som maskarna och larverna i leran i Brunos Dike. Löjtnant Snygg-Johan hojtar högt efter hundra meters löpning “Halt! Ner i hunden ÖVER diket!” Vi slänger oss handlöst ner i leran och försöker att inte doppa fötterna i dyn. Vem vill få skitiga skor liksom?

“Jaha! Nu ska vi krypa! Så här går det om man först kontaktar konkurrenterna och sedan kommer till oss!” Med glimten i ögat, höga hejarrop och fantastisk laganda börjar sedan geggamojjekrypningen. Glömda är de rena joggingskorna. Jag suckar över att min son har blivit vuxen och att jag inte kan beordra honom att ha galonbyxor och stövlar så han inte skitar ner sig för mycket – släpper tanken. Skrattar gör jag åt Erik som har shorts och rabblar mantrat “Jag HAR långbyxor – Jag HAR långbyxor” Jag hojtar “Det är lätt att vara instruktör med nya vita skor och låta oss bli skitiga...”

Då slänger Johan av sig skorna och hopper ner på knä i diket. I en gemensam geggamojjagungning skrattar vi fram varandra och tar oss fram och upp, över och under. Leran letar sig in överallt och känns som ogräddad kladdkaka mellan fingrarna. Undrebara Malin räddar min Garmin och Johans skor – han springer barfota tillbaka till ÖIP.

Jag och Instruktör Snygg-Johan - leriga från topp till tå.

Jag är lyrisk. Jag är dyngig och jag luktar träsktroll. Ordningen återställd. Här känner jag mig cool - Lite annorlunda, lite mer speciell och lite mindre folklig.

12 kommentarer:

Staffan sa...

Folk tycker jag är knäpp/beundransvärd som drar iväg kl. 06.30 för ett långpass på 32km men att gå upp 04.50 för detta - det tar priset ;)

gullfot sa...

It ain't what you do, it's the way how you do it - Mia, du är cool as ice oavsett om du krälar genom leriga rör fyllda med mask med din snygge son under magen eller om du plockar äpplen i röda tights till Carola. Att du dessutom är folkkär får du dock leva med ;)

anneliten sa...

Lera ska vara bra för hyn sägs det - hemligheten bakom snygg-Johans snygghet?

Suss sa...

Dina barn måste tycka att de har världens coolaste mamma!
Du är en förebild för äkta träningsglädje.
Impad!

Ninni sa...

Tack för en underbart inspirerande blogg! Jag följer denna med stort intresse varje dag! Nu har du fått mig sugen på att prova NMT nästa gång jag kommer till Stockholm. Det låter som en kanon rolig och grymt jobbig träningsform! :)

Anonym sa...

Vad ska jag säga Mia?? Du är fantastik!!
Jag åker till STO och ska träna med ett gäng. Jag läste att du kanske ska vara med?
Kolla: http://coyntha.wordpress.com/2010/04/27/karstajoggen-2010/
Det vore kul att träffas igen!
Kram

Anonym sa...

Vad ska jag säga Mia?? Du är hel fantastik!!

Jag åker till STO och ska träna med ett gäng. ´Jag läste att du kanske ska vara med? Det vore kul att ses igen!
Kolla: http://coyntha.wordpress.com/2010/04/27/karstajoggen-2010/
Kram

Jossan sa...

haha Mia, du är cool vilket fall som helst bara för att du är du liksom :)

Annelie sa...

Jag gillar din blogg och tycker att du är en väldigt stor och bra förebild. Inte bara "träningsförebild", men även med det sätt som du får ihop ditt livspussel på. Du tränar hårt, satsar på karriären, bryr dig om dina barn och gör läxorna med dem - samtidigt som du verkar må väldigt bra och vara lycklig i ditt liv! Däremot så tycker jag att det är tråkigt och o-coolt att du dissar F&S på det sätt som du gjort i de senaste två inläggen. NMT är en ganska (väldigt!) otillgänglig träningsform; i Stockholm är den bara tillgänglig i innerstan och trots att jag nu sökt efter information om var man kan träna NMT i övriga Sverige hittar jag ingenting. Medlemsavgiften är dessutom ganska hög, från 400 (om man binder upp sig på ett år) till 750 kr per månad. Ett träningskort på F&S kostar 440 kr (om man bara köper en månad). I ett samhälle där övervikten ökar, borde vi inte vara glada att det finns organisationer som F&S som jobbar så hårt för att träning ska vara tillgängligt för alla? Om man lever ett helt stillasittande liv, som många tyvärr gör, så är det ett enormt stort steg att kräla i leran men ett mycket mindre steg att träna gympa i grupp. Någonstans är väl alla ändå överens om att någonting är bättre än ingenting? Jag gillar din blogg och tycker att du inspirerar och sprider massor med träningsglädje och energi, och blev ärligt talat lite förvånad över de senaste två inläggen.

MarathonMia sa...

Annelie: Tack för din feedback. Jag håller med i det du säger - att visst ska folk röra på sig - jag förespråkar verkligen det - särskilt med tanke på att jag själv varit överviktig. Nu är det ju så att alla människor inte gillar all typ av träning, jag skriver att jag är imponerad av antalet folk som tränade där under dagen - säkert 500 pers på en dag - självklart är det toppen! F&S är inte min grej - jag tycker inte att själva träningen passar mig, jag blir uttråkad fort - och det vore konstigt om jag skrev att det var toppen om jag inte tycker det. F&S gör ett fantastiskt jobb i att fixa ett sundare Sverige - NMT ligger i lä i antal och jag vet folk som AVSKYR NMT - och aldrig vill göra om det. Jag tänker inte omvända dem - jag gillar dem lika mycket som människor ändå :) alla får göra sin grej. Förlåt om jag trampade över gränsen här och ger ett "divigt" intryck.

Kalle sa...

Nej Mia! Du är nog en av de minst diviga personer jag mött;-)
....och att du föredrar NMT före gympa kom ju inte som någon direkt överaskning. Lika väl som du dras mot mer extrema utmaningar när det gäller löpningen, dvs. längre, hårdare och gärna lite unika.
Sen gav du ju faktiskt i ärlighetens namn lite cred till Friskis oxå!
Går själv på F&S sedan 1 och 1/2 år tillbaka och problemet för min del är att jag nog är världens mest okordinerade person som är hopplöst dålig på att hänga med på alla steg, hopp och rörelser och därmed missar typ halva passet ha ha ha:-)
Så det blir mest spinning och ett och annat löpbandpass för min del.
Sen är ju inte F&S bara gympa.
Dom har ju massor med andra träningsformer oxå. Fast jag har inte själv provat på några av dessa: Core, Stationsgympa, Skivstångsgympa i grupp, 3 timmars spinning!!! mm. Låter inte allt för lätt:-)
Så visst är det bra att det finns något för alla.
CU!
Ps.Friskis & Svettis Stockholm är Sveriges största idrottsförening med 60 000 medlemmar!
2:a är F&S Göteborg.
3:a är AIK. ds.

MarathonMia sa...

Oh. Jag hejar på AIK ;)