Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

torsdag 16 december 2010

Viktigt med vätska även i kylan!

Det är inte bara heta sommardagar som kräver bra med vätska. Din kropp är ditt eget element.
När du springer ute i kylan reglerar kroppen temperaturen genom svett och utandning. Det tar lite extra energi att värma upp sig, lite extra energi att värma in- och utandning och en hel del energi att pumpa fram benen i snön.

Jag uppfattar ansträningsnivån lite högre nu på vintern på grund av kylan, inte bara att det är halt eller moddigt på marken. Pulsen är lite högre och det är nog värmeväxlarsystemet i kroppen som gör att pumpen jobbar lite extra.

Hur vet man att man har vätskebrist?
Du får lätt huvudvärk och urinen är mörkgul. Tränar du mycket är färgen på kisset ett bra riktmärke, ultralöpare håller lite extra koll för att veta att nivån är okej. Ljust kiss = bra.

I tre dagar har jag haft vätskebrist. Det började med att jag inte drack ordentligt under min terrängrunda på 3 mil i söndags. Kände mig ju inte törstig just då. Efter militärpassen har jag kännt mig som ett torrt löv (och sett ut som ett också). När intervallerna som gav blodsmak var avklarade i tisdags och det var dags för nedvarvningsjogg hade jag världens-lust-till-champagne. Vätskebrist. Gillar bubblor. Men det gick givetvis lika bra med Loka Päron.

Jag dricker rätt mycket vatten under dagen. En halvliter på morgonen. På jobbet har jag en fin vattenflaska som är 0,7 liter, dricker en flaska på förmiddagen och en på eftermiddagen. Sedan blir det en halvliter på kvällen. Och lite extra när jag tränar. Idag har jag sugit i mig Resorb för att balansera upp förlusten jag haft.

Vätska med sig i vinter?
Om du kör med vätskeryggsäck kan du blåsa tillbaka vattnet från slangen tillbaka i blåsan för att undvika att det fryser. SOC har småflaskor som du kan ha i vanten/handen och hålla varma när du springer. Det finns även en vattenflaska som är som en lätt "termos" för att undvika is. Annars får du helt enkelt ha vätskeflaskorna innanför kläderna.

7 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Glömde det där med vätskebältet innanför kläderna... När jag var som törstigast på gårdagens långpanna fanns det bara isbitar i flaskorna. Och nu längtar jag till sommaren...

Jossan sa...

Jag är väldigt dålig på att dricka på vintern. Jag blir inte törstig så jag glömmer helt enkelt bort att dricka.
Ofta blir jag väldigt trött och hängig, nästan utmattad efter mina träningspass på vintern och det är först då jag inser att jag inte druckit nåt under passet.
Hur gör man för att komma ihåg att dricka även när man inte blir törstig?

Jessica sa...

1. Men... hur gör man när magen fullständigt slår bakut när vätska kommer ner i magen under passet med risk för akuttömining (sorry for details). Mitt vatten var ljummen, iskall är inte att tänka på ens under vila.

2. Du, vi har likadana ryggor och jag skrattade åt mig själv när jag skulle blåsa tbx vattnet. Jag fick stanna, ta händerna till hjälp för att munstycket inte skulle blåsas ut, och ta i för kung och fosterland. En kul syn va're :-D

@ Jossan; jag har en vattenflaska framme på bordet, väl synlig så att jag inte missar den när jag kommer hem. Ljummet vatten med en C-vitaminbrus slinker ner jätte lätt efter ett långpass.
I övrigt samma flaska som jag sippar ur var gång jag går förbi den.

MarathonMia sa...

Att dricka medan man springer måste övas in. Själv har jag en stålmage och har inga problem med vatten eller sportdryck.

Ta lite i taget. Eller se till att ha ätit en macka innan som suger upp vätskan - det gör jag under ultratävlingar.

Staffan sa...

Jag kör också med två flaskor per jobbdag men min är 0.5L och jag tycker det funkar bra! Annars tycker jag det funkar ganska bra att dricka rejält innan pass, har sällan med dricka annat än på de längsta långpassen.

Och visst ÄR det jobbigare att springa nu!

MarathonMia sa...

det SKA vara jobbigare nu - hur ska det någonsin kännas lätt annars?

Lena sa...

Har inga problem att dricka när jag springer. Brukar ta med mig varm blåbärssoppa och vatten i vätskebältet. Funkar super för mig!
Och visst är det jobbigare att springa nu, på många sätt. Sprang 14 km på oplogade vägar igår - Det var jobbigt OCH härligt!