Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

torsdag 2 december 2010

Den sista vilan

Egentligen hade jag tänkt döpa inlägget till "Jag är en ängel" för jag håller på att gro ut vingar efter allt mitt flaxande runt jorden de senaste 28 dagarna. Men så tänkte jag på innebörden och beslöt mig för något mer drastiskt.
Hade jag inte bestämt mig och accepterat mina prioriteringar hade jag nog fallit död ner av utmattning och dåligt samvete vid det här laget... Foto: privat

Jag har varit i New York/USA, Montréal/Kanada, bilat genom New England i USA, besökt Kingstown/Rhode Island och Newport/Connectiuct, tillbaka till NY. Snabbvisit i Stockholm för en 60-timmars arbetsvecka och vidare till München och ytterligare en 60-timmars arbetsvecka. Innan 28-dagarsperioden idag tar slut har jag hunnit besöka Göteborg och Köpenhamn också.

Givetvis blir något lidande. Jag har till exempel inte hunnit vaxa mina håriga tår, inte färgat gymbrows (får ett eget inlägg senare) och det ekar lite tomt i skafferiet hemma. Kanske det är lite väl många dammråttor och en del ovikt tvätt, några kompisar har fått vänta lite väl länge och får låna mig lite längre i december. Det handlar om att prioritera. Var sak har sin tid.

Jag visste att mitt träningsprogram skulle dra igång den 1 december, alltså bestämde jag mig snabbt för att satsa på jobbet under Den Sista Vilan. För har jag väl bestämt mig och accepterat situationen så blir jag inte stressad. Från och med nästa vecka har jag mer normal arbetsbörda och kan balansera in träningen lite mer.

Det har ju hänt en massa annat också... under 28-dagarsperioden har jag hunnit vinna pris som Årets Träningsblogg, jag har blivit fotograferad och intervjuad av olika tidningar och skapat träningsprogram för 15 onlineadepter.

Självklart har det blivit en hel del träning under 28-dagarsperioden. Närmare bestämt 24 olika pass och ett naprapatbesök. Rätt bra för Den Sista Vilan.

Och gissa vad jag ska använda helgens två löppass till? Landa. Det är superviktigt att inte "springa vidare" utan att reflektera över allt jag upplevt. Sätta ord på känslor och upplevelser, glädjas åt vinsten, meditera över möten med nya människor. Landa och njuta. Här och Nu.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag har läst att framgångsrika människor har en hög energinivå. Du måste ha hittat balansen mellan mat, vila och jobb/träning. Det är något jag skulle vilja bli bättre på. Jag har varit vegetarian i snart 20 år och kan konstatera att det är svårt att hålla sig pigg på den kosten med heltidsjobb och hård träning. Har därför börjat äta fisk en till två gånger i veckan under det senaste kvartalet. Jag uppskattar verkligen när du beskriver ditt dagliga matintag mellan varven.

MarathonMia sa...

Helene: Jag känner att jag får mer och mer energi ju bättre balansen blir. Jag har haft några år på mig att testa hur jag fungerar. Maten är en viktig del! Kul att du gillar de inläggen - det kommer flera!