Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

tisdag 21 december 2010

Pimpad julgröt

Jag tycker risgrynsgröt är superäckligt. Konsistensen och sötman ger mig hulkningar. Alltså pimpar jag min havregrynsgröt framåt jul.



1,5 dl havre- och råggryn
vatten efter konsistenssmak
2 msk kesella
1/3 pkt saffran
lite salt
lite linfrö

Strö pumpafrö och russin on top. Jag har osötad sojamjölk till. Yummie!

12 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Risgrynsgröt som är det godaste på hela julen! Speciellt sött behöver det ju inte vara (om man inte köper sånna äckliga på tub!). Ahhh, nu blev jag ju sugen. Fast din gröt lät helt ok den med!

MarathonMia sa...

hehe - det är bra att vi gillar olika - tänk om riset skulle ta slut!

Anonym sa...

Det såg gott ut!

Men.. jag hoppas att du bara ätit färdiga "risgrynsgröts-korvar". De är uräckliga. *ryser*
Koka egen på 3%-mjölk, inget socker i den!
Du kan ha apelsin och kanel på och knäckemacka med skinka till.. mmmmm

Jossan sa...

Lät gott, ska testa jag också för att få lite julkänsla på grötfrukosten :) Tackar för tipset.
Men på julafton blir det julgröt såklart!

MarathonMia sa...

Anonym: jag ryser av tanken på mjölk :( grejar inte riktigt det.

Jossan:smaklig spis!

Löpning & Livet sa...

Jag älskar risgrynsgröt!! (i år mer än någonsin tydligen :) ) Men söt? Det är ju bara mjölk,salt och ris i om man kokar själv. Med kanel på blir det alldeles perfekt tycker jag!

MarathonMia sa...

Okej nu kommer det: Jag gillar inte risgrynsgröt för jag kopplar ihop det med snor. Från skoltiden. uuuuuuuh personen mittemot mig tuggar snorkråkor och risgrynsgröt i matsalen. DET GÅR INTE. Jag vägrar. Jag tänker inte äta risgrynsgröt.

Puh. Nu var det sagt.

Unknown sa...

Mia da snorkråkor...... me like =) gröt alltså!

Anonym sa...

Hahahaa!!

Jag gillar inte rabarberkräm av samma anledning.

Min svärmor köper risgrynsgröt i korvar, jag är väluppfostrad, men där går gränsen. Jag har försökt, men tuggorna vänder.. går inte.

Sara sa...

Det är roligt hur mat kan förstöras när man kopplar ihop den med dåliga minnen. För mig går minestronesoppa bort på grund av en jobbig unge...
Din gröt såg i alla fall fantastisk god ut :)

Annie sa...

Kan bara hålla med! Ur m risgryn i m havre/råg/dinkel!
Min före-långpass-gröt är ekologiska havregryn, kanel, äppelmos och lite musli för att cruncha till det!

10Sekunder sa...

Min bästa frukost är

1 pkt bacon
2 ägg
mycket OST (gärna dessert eller lagrad)

Allt steks
kaffe till

Inga kolhydrater, mycket energi.
Käkar jag det vid 06:30 tiden en träningsfri dag blir jag inte ens fikasugen före 14-tiden