Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

torsdag 1 april 2010

Som smäktande Engelsk konfekt!

Jaha! 10 Burpees på den!

Samma cericerosa färg som min löparjacka och pannband. Bild lånad från nrk.no

Blev så genuint lycklig av blå himmel, sol och plus 8 grader så jag formligen flög i löparkläderna. Valde den cerisrosa jackan, det rosa blommiga pannbandet och mina nya Nike Free 3.0 med rosa detaljer. Sockersött och Engelsk konfektliknande.

Som en rosa godisbit joggade jag upp mot bussen för att ta mig till träningen med IF Linnéa. Passerade Fridhemsplan och struntade högaktningsfullt i det kommunala trafikmedlet och fortsatte att springa. Skorna greppade fint och det kändes lite underligt till en början. Som Sockiplast med extra gummisula. Tog Västerbron med ett leende och hade bara 155 i puls. Frisk med andra ord! Såg 4:ans buss dundra förbi och tänkte på hur miljövänlig jag är.

Välkomnade 4 nya på träningen som jag och Allan skulle hålla i. Allan lämnade över intervalltaktpinnen till Erik lite senare. Jag ansvarade för uppvärmningsgruppen "Maklig" - och höll koll på nya Lo som sprang och pratade med Ingrid...

Ingrid ja... inte nog med att hon bär samma namn som jag (mitt mellannamn) hon är ett av mina icke-personliga mål. När vi i klubben delgav våra mål för året skrev Ingrid att hon ville springa milen under 50 minuter - jag kontrade med att skriva att ett av mina mål är att få Ingrid att springa milen under 50 minuter.


Så efter uppvärmningen idag kollade jag lite extra på henne under våra drygt 400 meter långa intervaller. Peppade samtidigt Lo, Anita, Maria och Diana. Sprang med Ingrid på intervall nummer fyra och sju. Tanken var att vi skulle kräma ut en sista intervall som nummer 10 - men den blev vi snuvade på för alla var ivriga att komma till Zinken...

Zinken ja... Där var det min tur att hålla i ett styrkepass. Vi körde på läktaren och började med 3x15 tåhävningar, 3x15 tricepsdips, 2x25 armhävningar mot räcke, jämfotahopp x 3 upp för läktaren, 25 situps och avslutningsvis plankan. Jag vet inte om mitt pepp om att shejpa till arm- och vadmuskler för den nya tränings- och tävlingskollektionen gick hem... jag gillar i alla fall att titta på välsvarvade armar i tävlingslinnen. Yummie!

Eftersom jag hakat på Träningsglädjes utmaning "1 burpee för varje godisbit i påsk" så har jag gjort 10 stycken nu på kvällen. Inte för att jag ätit godis utanför att jag såg ut som en rosa karamell och bonusburpeesade för det!


Hänger ni med på 1 burpee per godisbit i påsk?

4 kommentarer:

Petra sa...

Nja, jag kör nog en armhävning per godisbit... Men en burpee per vinglas då :D

anneliten sa...

Tänkte just avslöja min okunnighet och fråga vad en burpee är när jag hittade den lilla filmen - tuff övning och jag är på - en för varje godisbit. Tror jag skippar godiset :-)

soffan sa...

Jag är med! So far 0 burpees, men eldprovet kommer på lördag, påskmiddag hos mamsen... :)

MarathonMia sa...

Petra: det betyder ju att jag skulle kunna lägga till 100 godisbitar för att jag gör 100 armhävningar om dagen - gillar ditt sätt att tänka! ;)

Anneliten: hehe - ja om övningen ser läskig ut är det bäst att låta bli :)

Soffan: Ta med mamsen på burpees!