Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

onsdag 7 april 2010

Min lilla djävul sitter i skiten

Bokstavligt talat.

Om inte magen fungerar som den ska så är det inte skitkul att springa långlopp. De flesta jag känner blir pirriga inför lopp och får nervös-mage och kutar på toa hur-lätt-som-helst. Lätt att tömma liksom. Detsamma gäller lopp - många får problem med krånglande magar. Där går jag mot strömmen...

Laddarfrukost för en fungerande Mia-mage: Råggröt, frysta hallon, linfrö, pumpafrö, färska jordgubbar och osötad Sojamjölk. Foto: privat

Då är jag Fröken Tvärsemot. Min mage stannar upp totalt vid resor, pastaätande, för stort sockerintag, äta extramat innan lopp... ja listan kan göras lång. Jag har några små knep att komma ifrån de här - så nu har jag lärt mig. För vem vill vara "Full-of-shit" på startlinjen? Inte jag i alla fall.

Vem har sagt att en järnrik blodpuddingsmiddag behöver vara billig och tråkig? Här med levande ljus, finporslin, hemmagjord spetskålsallad med hallonvinäger, färskpressad apelsinjuice. Middagen avnjöts med Fantastiska Jenny och avslutades med fruktsallad. Foto: privat

Ursäkta det okvinnliga skitinlägget.

Bilder från veckans mat...



Med hopp om toabesök innan tävlingen på lördag!

10 kommentarer:

Karin sa...

Jag brukar ogilla starkt att dela in saker i kvinnligt och manligt, men här har du nog helt rätt, bajs är manligt :-)

anneliten sa...

Hmm, inte kul att oroa sig över magen. Lycka till både med den och med loppet!

Jenny sa...

Blir väldigt nyfiken på dina knep för jag har upplevt samma problem t.ex. inför Vasaloppet. Inte kul att starta och vara rädd att man måste stanna och köa till Baja-Maja.

Löpning & Livet sa...

Min mage är precis likadan! Så att åka bort för att springa lopp som jag behöver kolhydratladda till gör ju att jag känner mig lite tung på tävlingsdagen :) Men det brukar faktiskt gå bra ändå och jag har (peppar, peppar) hittills inte haft några problem med magen under något lopp!

Louise sa...

Hihi! Vilken diskussion! Men onekligen ett ack så viktigt ämne! Det är inte bara själva träningen och löpningen, som ska funka. Kroppen måste kunna "markservicen" också.

Ullis sa...

I morse på radion (P3) intervjuade de en av arrangörerna för 16 mil långa loppet i Täby på lördag. Vilket häftigt lopp du ska vara med på! Jag håller tummarna för dig och de andra 99 personer som anmält sig.

Sirpa sa...

Lycka till på lördag! Hoppas du, hjärnan, benen och magen samarbetar finfint;-) Njut av loppet!

Maria sa...

Men kära nån Mia, jag har hjälpen du behöver, kom till "mamma när det gäller att få fart på magen" ;o) en påse eller ett par av mitt "mirakelpulver" och jag lovar att du kommer att vara lätt och fit for fight när loppet börjar.

Jag ska i närheten av dig i morgon em. för lite inköp till "hejjarklacken" finns till er löpare också om ni vågar käka laktosfritt, vill du att jag ska svänga för bi med några påsar - tabletter har jag också.....brukar säga, vad skulle läkemedelsbranchen göra utan mig? ;o)

Kram och ses på lördag!

MarathonMia sa...

hahaha - inte testar jag någonting som sätter fart på magen dagen före lopp. Min stålmage är mitt vapen i ultrasammanhang.

För att få den att fungera innan: Dricker mycket vatten, har ALLTID olivolja på sallad och grönsaker, undviker pasta och äter inte för mycket sötsaker som långsammar upp matsmältningen :)

Maria sa...

Klok kvinna du, jag skojade mest, fattar att man inte vill prova något nytt innan lopp - det skulle jag absolut inte heller göra ;o)

Ses och kram!