Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

torsdag 4 september 2008

Four times Trigger

Morgonens triggerpunkter identifierade!

Redan i backen ner från huset hittade jag min första Triggerpunkt, min högra sätesmuskel gav sig till känna och jag vet exakt vart min naprapat skulle ha satt sin armbåge. Jag öppnade min före-frukost-jogg i lugn fart. Tänkte att jag skulle crejza till min annars så rutinerade rutt och vek inte av mot Karlbergskanalen. Istället sprang jag mot Riddarholmen och rundade den. Tog mig bort mot Söder Mälarstrand och njöt av den härliga morgonen. Jag lät kroppen bestämma farten och den ställde in sig på Långpassfart. För första gången på länge sprang jag med iPod och hade LillaDuktig's "Running like the wind"-musik i lurarna, den får mig på gott humör och jag har svårt att låta bli att dra på smilbanden och tänka "Så typiskt henne" när jag hör vissa låtar.

Tog mig bort till Reimersholme och följde vattnet. Vid den delen där det är en liten skogsväg slog det mig plötsligt varför jag springer. När temperaturen ligger på 13-14 grader, himlen är härligt blå och hösten inte riktigt har fått sitt fotfäste utan sommaren klamrar sig kvar... då doftar det på ett speciellt sätt. Det doftar frihet. Benen springer, lungorna andas, luften är syrefylld och livet är allmänt härligt.

Masade mig upp mot Hornstull för att känna dagens andra Trigger - Västerbron. Mitt dittills långsamma tempo ersattes av att forcera bron i 5:05-tempo. Tog en extravända mot Västerbroplan bort mot Konradsbergsparken innan jag vände hemåt. Tog det åter lugnt och lät kroppen bestämma tempo. Den tredje Triggerpunkten kommer när jag ser alla människor på väg till jobbet, jag bara måste få dem att le. Det var en hel drös kvinnor som gick med bekymrade veck i pannan. Jag vill på något sätt projicera över mitt leende på dessa människor. Jag blir nästan manisk, det skulle inte förvåna mig om psyk plockar upp mig från en av mina rundor. När jag kommit fram från grönskan i Rålambshovsparken hittar jag den fjärde Triggerpunkten - Stadshuset. Hur trött jag än är så ökar jag automatiskt takten när jag har det i sikte, som ett osynligt gummiband dras jag dit.

Väl hemma konstaterar jag att jag sprungit drygt 11k på 1 timme. Lugn fart och härlig start på dagen. Såg till att stretcha ordentligt och har tagit fram lilla bollen att massera sätesmuskeln med - det är en fördel att jobba hemifrån på förmiddagen så jag inte generar mina kollegor med rump-ålning-med-boll-i-brallan på golvet.



Mmm - frukost: yoghurt med färsk frukt, grovt bröd med leverpastej, egenpressad grapejuice, kaffe, ägg och DN.

11 kommentarer:

Dunceor sa...

En annan promenera till tåget vid 5:45 imorse, ingen tid till morgonjogg här inte.

Anonym sa...

jag har kört intervaller mellan glasögonaffärer inne i city idag, räknas det?

Vilken exemplarisk frulle du äter! Som hämtat ur Näringsfysiologiska Föreningens handbok! =)

Magda Gad sa...

jag ska hoppa över att kommentera frukosten ;-) och glädjs åt det enormt positiva inlägget - så härligt! det ska va gött att leva!

Helena sa...

11km klämmer du på en timme typ, bara sådär. Då fixar du halvmaran på en pisskvart;) Hur ska jag hinna flåsa dig i nacken??:o

MarathonMia sa...

Dunceor: Ska du upp tidigare för löpning blir det ju nattjogg.

Funrun: All träning räknas. Näringsfysiologernas... hrmpfff :-)Alternativ på grötfrullen.

Magda: Vaddå - ska jag byta ut DN mot Svenskan ;-)

Helena: Du har oanad kapacitet - let it out girrrrl!

Magda Gad sa...

Muahahahaha, DN är det enda som du INTE får byta ut ;-)

MarathonMia sa...

såklart.

Magda Gad sa...

fast jag tycker faktiskt den blivit sämre på sista tiden.

DN alltså.

kanske ryker den också ;-)

MarathonMia sa...

hehehe - känns som att jag får köra en pimpad gröt och en Coltingomelett imorgon och bara köra DN's lördagskryss.

Annars har serien om tonåringar varit rätt givande för mig som tonårsförälder... hoppas på något smaskigare reportage framöver..

Magda Gad sa...

*nöjd*

:D

de där reportageserierna gillar jag också, men i övrigt vet jag inte riktigt vad som hänt. kulturdelen har sjunkit på nåt vis. förut kunde jag gå och längta efter den, nu bläddrar jag mest igenom den.

MarathonMia sa...

man får glädja sig åt att kunna gå billigare på Stadsteatern och Dramaten i alla fall :-D