Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

tisdag 18 januari 2011

Hantering av utmaningar

Jag fick utmaningen att hjälpa en kille som vill springa maran på 3:45. Tvåbarnsfar, med ett tredje på gång. Limited time. Tre träningsdagar i veckan på så kort tid som möjligt. Utan stress.

Med strikta tidsangivelser, kombinationsintervaller och långpass fördelade på 3 dagar i veckan gick jag snurrig och lade mig. Drömde sedan om varje pass jag petat in i schemat. Kände hur tusingarna på 4:15 kändes i andningen, njöt av att vara klar med 1600 metersintervallerna, jag hann vakna vid 5 tillfällen och föda barnet åt dem i maj. Allt under loppet av 7 timmar.

Jag tar mitt tränings-schemande på allvar.

7 kommentarer:

Jossan sa...

Bra jobbat att hinna med allt det på 7 timmar :)

Staffan sa...

För att du inte ska få din nattsömn förstörd så kan du be honom kolla i min träningsdagbok på jogg.se istället :)

/Staffan
första maran på 3:41 2008, senaste på 3:09 i Stockholm 2010, på 3-4 pass i veckan ;)

Marre sa...

Du är verkligen effektiv du! Kanske skulle du satsa på en sladdis när det verkar så där enkelt? :-)

Beffa sa...

Det är med andra ord dig man ska anlita för att få hjälp att fixa sin första mara ;)
man kan säga att du tar dina utmaningar på största allvar :P

Louise sa...

Hur reggar man detta pass på Funbeat??? :)

MarathonMia sa...

Jossan: Det gäller att vara effektiv!

Staffan: Bra idé! Då kan jag leta på jogg efter träningsupplägg och luta mig tillbaka ;) Har inte tänkt på det innan!

Marre: Finns det kombinerad löparrygga med plats för sladdisen?

Beffa: Självklart. Jag tar det på största allvar och springer med och ser till att allt går enligt plan.

Louise: Hittade inte barnafödande, men jag reggade det som funktionell styrka - fick kapa lite tider på intervallerna och långpassen för att det skulle blir exakt 7 timmar - och kan faktiskt berätta att jag tagit världsrekord i de flesta distanser nu.

Lotta sa...

Haha, underbart!