Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

måndag 10 maj 2010

Inte alla indianer i kanoten...

...inte heller alla fingertoppar på vänsterhanden.

Dagens tips: Rensa inte stavmixern medan den fortfarande är igång.

Tjoff-tjoff-tjoff låter det när stavmixern slajsar fingertoppar...

Saknar fingertoppen på vänster pekfinger, lite hatten-av-liksom. Men med alsolsprit, kompress, kirurgtejp och Doktor Anna med på telefon har jag en snygg klut nu. Mycket kreativt.

Det går inte att knäppa knappar för få börjar det blöda. Hur mycket NMT tror ni jag fixar med detta finger? Antingen fåe jag vila mig iform till Sträcklöpet på lördag eller helt enkelt lära mig att göra armhävningar på en hand.

Jag toppar i alla fall ligan för töntiga-onödiga-skador-som-gör-att-man-inte-kan-träna som sonen Alex hade fram tills igår. Min fingertoppsskada slår hans spricka i lilltån en snäpp.

17 kommentarer:

mary sa...

aj som faaan! Jag ryser av tanken!
Håll dig lugn nu så vi kan ta oss över klippor och kärr på lördag!

Löpning & Livet sa...

En gång gick min ena stortå ur led, det känns om en väldigt onödig skada. Visserligen fick jag den när jag orienterade, men ändå.. :)

jag har även skurit upp en finger ända in till benet när jag skulle öppnna en kattmatsburk. Detta var dagen innan jag skulle på ett träningsläger i dressyr (med häst alltså). På något sätt gick det att rida ändå, men fingret (som fått tre fina stygn) bultade konstant :)

Jag har alltid varit lite rädd för mixrar och sånt. Nu kommer jag vara ännu räddare :)

Anonym sa...

Aj aj aj!!

Anna (Orka mera) sa...

Ajajaj! Farliga grejer det där! Gör ont i hela kroppen när jag tänker på det...

anneliten sa...

Å vad många gånger jag har tänkt att just det skulle kunna hända. Stackars dig! Underliga träningshämmande skador - ett gynprov stoppade mig från Lidingöloppet en gång - det kändes bra fånigt, men det ville liksom inte sluta blöda...

Marre sa...

Fy då! Knapparna kan du väl lösa genom att fråga någon snygging i närheten (ursäkta, kan du knäppa BH'n åt mig), armhävningarna fixar du lätt på en hand (om du har tur får du några tycka-synd-om-Mia-poäng så du slipper göra så många). Annars är det skönt att vila också... ;-)

Petra sa...

Fy bubblan, får rysningar bara jag läser om det där... tur att man också känner en läkare :)

Tolla sa...

Urk! Hoppas att fingret är som en ödlesvans och växer ut snabbt!

Staffan sa...

Uuuuhh, det där framkallar inga trevliga bilder, tvångstankar snarare, Sladd ur!!!

Artfors sa...

Är huvudet dumt får kroppen lida, eller vad är det de säger?. Jag lider med dig.

Miss Agda sa...

Autch, låter inte alls trevligt! Hoppas det läker fort och du inte har alldeles för ont.
kram!

Fredrika sa...

Herregud Mia stackare! Det låter faktiskt... fruktansvärt.

Du får tänka att det var ett offer till ultragudarna. För god tur på Gax Trans Scania. Kram!

Louise sa...

AJ! Faktiskt ännu värre än när jag skulle ta en osthyvel för att hyvla tunna "morotsspånor" och fattar moroten ungefär som när man ska titta på sina naglar och glatt börjar hyvla. De marinerade morots-spånorna blev inte helt vegetariska...

Ingmarie sa...

Shit aj!&%V&BT%&&&&&¤¤¤###¤!!!!!!Men vilken tur att det inte var tån så att du åtminstone kan kuta! ;-) Krya på fingret! KRAM

jumper sa...

Usch! Bort!! Nästan i klass med ögat i "den andalusiska hunden" !

(Hur? Sladden i och knappen med högerhanden?)

MarathonMia sa...

Tack för alla "blåsa-på-min-fingertopp" hälsningar.
Jag var helt enkelt superblåst - helt klart korkad. :D

soffan sa...

Maaah, jag svimmar nästan lite här hemma framför datorn!