Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

onsdag 15 juli 2009

Push it to the limit!

Spyfys upphöjt till två.

Spyfys 1
I lördags på Muskö gick det ett 5-kilometerslopp innan mil-loppet. Det pågick när jag Maria och hennes pojkvän skulle värma upp. Vi småjoggade bort till den avslutande, långa, branta backen och hejade på folk som tog sig uppför - de såg helt slut ut. När vi joggat ner för halva backen ser jag två tjejer och en kille i 17-årsåldern som precis ska springa upp. Jag vrålar allt vad jag har "Kom igen tjejer - ni klår honom! Brudar är segare! Ta honom!!!"

Ena tjejen blev sur och började promenera direkt, den andra satte av uppför. Killen blev taggad och kutade allt vad han orkade. Jag och Maria sprang ner och anslöt med tjejen "Bra! upp med hakan, kortare steg, fram med höften!" Killen springer (tokspurtar) ungefär 150 meter och slänger sig handlöst in vid högra dikeskanten där han skrämt ligger och kippar efter andan. Tjejen springer på fint och flåsar högt "Jag orkar inte, jag har svårt att andas, min pappa kommer att skratta åt mig" Vi peppade vidare "Du är grym, pappa blir stolt, du ska banne mig greja hela backen springandes! Kom igen - kolla killen orkar inte!" När vi passerat killen får han nya krafter, slänger sig ut i backen och tokspringer tills 10 meter återstår till toppen, där slänger han sig handlöst in i skogen igen och spyr.

Tjejen har nu fått fin fart och lyder våra tips. Meter efter meter lägger hon backen bakom sig. Med skrämda ögon tittar hon på sin killkompis och vill hoppa in och hjälpa honom "Är du galen?" skriker jag "Nu har du ju chans att klå honom! Det är så lite kvar. Spring! Spring för bövelen! Spring!" Jag och Maria med pojkvän gick och kollade så allt var okej med grabben. Han återhämtade sig snabbt och joggade in i mål och fick vatten att fräsha upp sig mig.

Oups. Maria och jag kollade på varandra - hade jag pressat för hårt? Ibland är jag bara för mycket.

Spyfys 2
För första gången på mycket länge är jag helt ledbruten, stel, träningsvärksdrabbad av ett kvalitetspass. För första gången på mycket länge tog jag ut mig totalt. 8*800 meter kuperade intervaller. Lade till extra kilometer till och från Zinken och fick totalt ihop 19 km löpning. Supernajs. Micke ville att jag skulle pressa honom sista varvet för att se om jag fick honom att slänga sig i en buske och spy. Jag lyckades inte. Ibland kan jag vara helt normal.

17 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Hahaha, du är ju underbar! :)

Cicci sa...

Ha ha, coolt gjort! Härligt!
Du skulkle behöva peppa mig ikväll med =)

Fredde sa...

Jag hatar när folk säger åt mig hur jag ska göra. Kanske finns det fler än jag som är sådana och som tycker att "hjälp" inte alltid är vad som behövs.

Susanna sa...

Haha, vilka roliga episoder!!

gullfot sa...

Hahahah, the Pepp Bitch from Hell liksom! Fan Mia, jag älskar dig :-)

MarathonMia sa...

Andréa: ha! Att läsa om - inte uppleva :)

Cicci: Jag kan spela in en MP3-slinga som du kan ladda iPoden med ;)

Fredde: Det är då man tar på sig rollen att vråla på andra - så slipper du höra något tillbaka... det är verkligen lätt att hata mig!

Susanna: Ja - något ska man väl blir ihågkommen för ;)

Fredrika: I Egen Hög Person!

Elin sa...

Kan inte annat än skratta när jag läser detta, Världens Bästa Mia kan allt hon :)

Anonym sa...

Du är inte bara världsbäst att peppa folk under träning och tävling utan oxå FÖRE med bla. inspirerande berättelser i din blogg etc. Eller vem var det som fick mig att springa: Hornstull-Järna? - JO, DU!
Musköloppet? - JO, DU!(med lite hjälp av ANA)
Träna med IF Linnea? - JO, DU!
Nästa grej blir väl GAX 100 miles?!
NEJ, där F-N går gränsen! ha ha ha!
TACK för igår, det var jättekul:-)
/Kalle.

Anonym sa...

Liiiiite overkill kanske?
På Muskö alltså - inte intervallerna. Fast du borde i rättvisans namn ha kräkts lite i buskarna själv. :-)

jumper sa...

Sitter här och funderar på det här med "pojkar och flickor". Varför är det fortfarande mer tillåtet för tjejer att skoja om att "slå killar" än tvärtom. Vi gossar måste lägga till många fler smileys för att kunna låtsas heja på det egna könet. Ibland när man springer långlopp, står det damer i publiken, som hela tiden skriker "Heja tjejen", "Det är bra tjejen". Som om det var någon skillnad på motionslöpare och motionslöpare. "Men jag då", vill man ropa tillbaka. Å andra sidan är det naturligt, att applåderna ökar, när ledaren i damklassen passerar. Möjligen är det också fortfarande så, att kvinnor "på gruppnivå" har sämre självförtroende och är mer betjänta av uppmuntran i löpsspåret, men långt ifrån "på individnivå". Får fundera vidare.

Lite historik (med klädsamt insmuget skryt). När jag var tolv år, vann jag en skoltävling i längdhopp på dryga fyra meter, men tjejen som vann bland flickorna hoppade 20 cm längre. Då brydde man sig som fan och hoppades att ingen skulle märka och påpeka det. När jag var 21 år hoppade jag en bit högre än dåvarande damvärldsrekordet i höjd. Det var kanske inte direkt viktigt, men ändå något slags skamgräns för att räknas till eliten. Fortfarande lite fånigt. Idag springer ett antal millioner löpare av alla kön fortare än jag. Att då tänka "få stryk av en tant", skulle vara konstigt. Möjligen noterar jag hur gamla mina konkurrenter är.

MarathonMia sa...

Elin: Ja, man får nog ta mig med glimten i ögat ;)

Kalle: Jomendåså - då ger ju peppen någonting positivt och något gott! Vilken tur att jag inte driver en blogg om kärnvapen utan om hälsosam löpning :)

Bureborn: Håller med och skäms lite.

Jumper: Såsantsomdetärsagt. Nu har jag alltså gjort mig skyldig till att visa att det kvinnliga könet är "svagare". Och du har så rätt - det är alltid gulligt av tjejer att slå killar men inte tvärtom - sen gnälls det om jämställdhet... dubbelmoral.

Kul historia - och jag tar ingenting som skryt - FÖRMERA er människor - dela med er av historier! Tackar.

SARA sa...

finns väl alla möjliga grejer kan fundera på varför det är som det är. varför kommer det fler människor till båstad för att kolla på herrturneringen? varför är det så stor hype kring HERRARNAS 100 meter? varför det ena och varför det andra. i sammanhanget är det mer en petitess att en tjej skulle "rejsa" en kille uppför backen. what's the big deal liksom?

MarathonMia sa...

Sara: The big deal är ju egentligen hur killen reagerade... hehe och hur resultatet blev. Tjejen gav honom på nöten - eller såg till att han gjorde det själv.

MarathonMia sa...

Nu har jag funderat lite till. ÄR det inte så att tjejer ska beundra killars prestationer? Som på den gamla goda Romartiden. Män är hårda och kvinnor mjuka.

Carina sa...

Haha, nä du Mia, du är inte för mycket, du är helt underbar!!!

Anonym sa...

[B]NZBsRus.com[/B]
Lose Laggin Downloads With NZB Downloads You Can Instantly Find Movies, Games, MP3s, Software & Download Them at Alarming Speeds

[URL=http://www.nzbsrus.com][B]Newsgroup[/B][/URL]

Anonym sa...

Making money on the internet is easy in the underground world of [URL=http://www.www.blackhatmoneymaker.com]blackhat downloads[/URL], It's not a big surprise if you have no clue about blackhat marketing. Blackhat marketing uses little-known or misunderstood methods to produce an income online.