Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

måndag 27 juli 2009

Tack hörrni!

Ni är för goa allihop, tack för kommentarer, sms och pepp.

Jag var besviken, men det var ju kul att få känna på det också. Får ju skylla mig själv lite när jag tar ut segern i förskott och mentalt förbereder sms:et jag skulle skicka till folk jag kände för att imponera på ;). Men jag är ju MarathonMia så jag får hitta på något annat att imponera med helt enkelt.

Det är ju så att den som tränat bäst vinner. Eller den som har en vinnande strategi. Eller den som är mest rutinerad. Eller den som har starkast pannben, eller mest välnoppade ögonbryn...

Det är inte rutinerat att dra på sig mjölksyra och springa med för hög puls första 2 timmarna. Nu har jag testat det. Efter samtal med Staffan så blir upplägget på GAX -"Puls under mjölsyranivån". För min del innebär det att jag ska jogga med en puls under 151. Målet på GAX är att klara av distansen, att faktiskt ta oss hela vägen och i mål. Förra året var det 13 som startade varav 6 kom i mål. Inga damer på 100 miles.

Igår vilade jag, idag blir det promenad. Funderar starkt på ett lågpulspass imorgon, och ett härligt långbackspass på torsdag. Jag är i sommarstugan utanför Strömstad och har en backe som är 550 meter med bra lutning, en sån som Fredrika skulle dregla över. Den ska jag forcera 5 gånger... dumt att inte passa på när jag ändå är här!

10 kommentarer:

Träningsglädje sa...

mia, du imponerar ändå. du är bara sån. du är fantastisk och det du gör är fantastiskt. din vilja är grym och dina planer ännu grymmare. du har ingenting att bevisa. särskilt inte på en sprint på 6 timmar. njut av backen och förbered dig inför gax. now THAT will be exciting!!

Fredrika sa...

Nu blir jag avundsjuk och det vet du din fuling ;)

Fredde sa...

Så fort man är nöjd så kämpar man inte lika hårt längre. Det gäller även om man kommer 2:a eller på 435:e plats.
Man ska vara försiktig med att vara nöjd.
Viktigast är dock att sätta upp realistisa mål att arbeta mot. Nästa gång kanske du vinner. Om inte så kanske du ändå gör ditt livs bästa lopp. Man måste ju ta med förutsättningarna i beräkningen.

Christoffer Hedlund sa...

Har du några tips åt mig ang maxpuls test. Har aldrig riktigt gjort det även under alla mina år. Ser att du ska på U2 på fredag! Jag är sååå avis!

Anna sa...

Fasiken vad jag tycker du är bra. Underbar inställning till allt som gör att jag kan jag segla på din våg. Ha en underbar semester!

Maria sa...

Du imponerar, du forcerar, du reagerar, du planerar, du flanerar och framför allt så motiverar du andra till att lägga på ett kol eller bara börja (om från början) som i mitt fall.

I morgon är det jag som ska ta nya tag, jag skiter i magen jag skiter i smärtan nu skiter jag i allt - men måste då försöka att ta mig tillbaks till löpningen och framför allt till er härliga Linnéa vänner som bara tränar och tävlar som bara den och jag är så avis, dock är status - flåsig att gå 100 m till soprummet! Men nu ska det bli ändring på det - du inspirerar som sagt var till 1 000!!! Och det ska jag ta tillvara på. Tack Mia, det är kul att läsa dina bloggar.

I morgon blir det sakta gång, någonstans måste jag ju börja ;o)

Gött mos och lycka till på GAX om vi inte ses innan dess.

marathonjohan sa...

Gratulerar till en bra insats även om det inte blev någon seger. Klart att du ska känna dig lite besviken, det är väl det som sporrar till mer träning så att du segrar nästa gång!
Kommer det några bilder från spektaklet/evenemanget?

askan sa...

Nej du kan ju inte låta backen stå där osprungen. Har du börjat fila på utrsutning och annat inför GAX?

MarathonMia sa...

Träningsglädje: Du är så klok och världens bästa ego-boost - tack!

Fredrika: Jag ska vidofilma hela vägen upp (hur håller jag schysst teknik då...hmmm får öva)

Johan: Det är roligare att ha något att sträva efter helt klart, jag vill ju aldrig känna mig färdigtränad ju!

Christoffer: Jag har aldrig kört maxpulstest själv - men fått tipset att värma upp 3 km, hitta en backe som är ganska brant, tokspringa uppför den så snabb jag kan så mjölksyran sprutar ur öronrn - på backens topp rusar pulsen upp.

Anna: Jag delar med mig av energin - surfa på vågen du! :D

Maria: 100 meter är början på en kilometer, som är början på en halvmil, som är början på en mil. Du kommer igen! Rå om magen!

MarathonJohan: Nästa gång ska jag köra en annan strategi på 6-timmars...

Askan: Jag såg att du var anmäld! Kul!! Jag har bara en ryggsäck att inhandla annars är allt fixat in i detalj. Backen har jag småpratat med i flera dagar nu och ska nog se till att göra den glad imorgon!

Anonym sa...

Du kanske du borde ta den där backen 6 gånger!, det kanske gör skillnaden mellan 1:a och 2:a plats nästa gång?
Nej, jag bara SKOJAR!, rätt mängd träning(och vila) är det som gäller så det inte stjälper istället för hjälper till nästa tävling.(Se på MIG!, hur smart är det att köra ultra 1 vecka före marathon(Månkarbo) ha ha!).

Tvåa denna ggn. beror nog på som du säger om för hög utgångshastighet och kanske rent av "dagsformen".
Nästa år får du väl pacea mig och Tone från start, istället för "raketerna" Ken och Anders så slås det två flugor i en smäll: Du slipper mjölksyra och hög puls och vi får extra bränsle av din positiva överskottsenergi(som jag märkte hjälpte mig varje gnn. du varvade mig nu ;-).)
/Kalle.
Ps. Självklart var det INTE grabbarnas fel att du gick ut för hårt utan Ditt beslut att från början hjälpa till att pacea dem och sedan ta det som det kom. Men som den tävlingsmänniska du är... och sedan hela tiden höra speakern ropa ut: Ledare i 6-timmars : Maria Thomsen.....o.s.v. Ds.