Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

torsdag 9 juli 2009

Livet är en tävling

Sometimes you win - sometimes you lose!

Det viktiga förberedelserna inför det stora som ska hända, att plugga, hitta rätt job, putsa på sitt CV, tävla mot andra om Det Där Speciella Jobbet – att sticka ut i mängden, vara lite mer. En tävlan. 5 kvar, putsa lite till, visa upp fjäderskruden och plussa på. 3 kvar. Kolla in konkurrensen, tona ner svagheter, lyfta fram styrkor. En tävlan. 2 kvar. Våga visa mina svagheter och att Jag Är Medveten Om Dem. Jobbet är fantastiskt och Jag Vill Ha Det.

Vem kommer först? Du och jag siktar in oss på kön i affären, den som är kortast – det står bara 4 personer där och i de andra kassorna står det 5. Vi utmanar varandra genom att kolla avstånd, mängd varor i korgen och distansen kvar till kön. Vem kommer först –Du eller jag? Vad är viktigt? Att vinna eller att tjäna 2 minuter? Du utmanar mig. Den lilla utmaningen är fantastisk och Jag Vill Ha Den.

En liten känsla långt där inne, som växer och växer. Att sticka ut i mängden igen, att pocka på personens uppmärksamhet. Duger jag? Räcker jag till? Fler är där och konkurrerar, burrar upp sina fjädrar, visar sig värdiga. En tävlan. Tävlan går parallellt med känslor och förnuft. Vad blir nästa drag? Ska jag vara strategisk eller följa mitt hjärta? Vad är rätt och vad är fel? Du och känslan är fantastisk och Jag Vill Ha Den.

Att ha ett mål, att träna, fokusera och planera. Att se till att genomföra passen – förbereda kroppen för det som komma skall. Att tävla. Inte mot andra men mot mig själv. Mot tiden. Till målet. Hur ska jag ta sakerna på vägen? Musköloppet, Hallsbergs 6-timmars och alla Tjänsteresor? Som träning och vila? GAX kom hastigt på, lite som kniven på strupen, men jag ska genomföra – vad är det värsta som kan hända? Jag får bryta och ringa taxi. Jag älskar det galna och jag känner mig stark. Jag är förväntasfull och nyfiken. Ge mig utmaningen Jag Vill Ta den!

Sometimes you win - sometimes you lose.

10 kommentarer:

Malin sa...

Vilket pepp-inlägg! Snacka om tävlingsmänniska du är...

Fredde sa...

Jag brukar alltid fråga mig själ inför jobbiga saker: "vad är det värsta som kan hända?" och "hur svårt kan det vara?"
Problemen brukar minska i och med svaret på den första frågan då det värsta sällan är speciellt illa.

Sällan är man först med att göra någonting också så svaret på den andra frågan är ju att troligen har andra gjort det tidigare. Skulle man mot förmodan vara först med någonting så har andra gjort liknande saker. Så kan någon annan så kan man själv, det kanske bara inte går lika fort.

LindaH sa...

Jag undrar hur långt du springer när du kör snabbdistanser? Lycka till med GAX 100 miles! Jag följer din utveckling och springer en hel del själv. Nu har jag blivit inspirerad av att springa låååångt!

MarathonMia sa...

Malin: hmmmm - jag är nog det!

Frede: det är sant att faktumet "Att andra gjort det tidigare" har varit avgörande för att jag ska göra detta redan i år.

Linda H: Kul att du blir inspirerad! Mina snabbdistanser brukar vara mellan 6-max 10km. Lycka till!

Anonym sa...

Bra och peppande skrivet! :)

Anonym sa...

Underbart! Och så långt ifrån mitt sätt att tänka. Har aldrig reflekterat över att någon kanske tävlar med mig om att komma först till kortaste kön. Uppenbarligen "ger" jag bort segrar på löpande band. :-) Det är ju för härligt hur olika man kan vara!

I mycket tövlar du alltså mot andra, men inte när det gäller löpning? Då tävlar du mot dig själv? Nja, liiiite tövlar du väl ändå mot andra också med löpardojjorna på. ;-)

Lotta sa...

Bra skrivet! Jag har mer och mer insett att jag får mest ut om jag tävlar mot mig själv - även om jag ibland lägger ribban på tok för högt.. men även det kommer med erfarwnhet..

Evelina sa...

Jag väntar med spänning på resultatrapportering från allt möjligt här. Och mot mig har du inte en chans i Daglivs-kön!

MarathonMia sa...

River: Tack! :D

Bureborn: Heh - en lätt motståndare, jag skulle snabbt syna ditt rörelsemönster och låtsas att jag INTE tävlade... ;)

Lotta: Trevligt! ställ inte för höga krav på dig själv bara! Ibland njuter jag av att välja den längsta kön för att se andra stressa - det gör mig lugn. Weird.

Evelina: Ok - resultat so far: Dubbelvinst, fördel Thomsen, dubbelfel och set 1:???. Inte i ordning så du får gissa själv.
Jag skulle inte drömma om att utmana dig på Daglivs - ibland får jag helt enkelt svälja min stolthet och skänka bort segern!

Anonym sa...

Jag kör med självscanning och vinner ALLTID!
(Ok!,kanske lite fegt).
/Kalle.