Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

tisdag 3 mars 2009

Training Camp Monte Gordo - Ankomsten

Alla känner apan...
Efter bara 4 timmars sömn (började packa lite sent...) ringde klockan i svinottan. Termometern visade -7,8 grader. Alltså en helt okej dag att åka till vårlika Portugal på. Jag är van att resa ensam i tjänsten och hade mina vanliga rutiner med bok och frukost på Arlanda. Cecilia kom fram och hälsade ”Är du MarathonMia?” Jepp. Några fler sökte ögonkontakt och nickade. Bureborn gav sig tillkänna och vi hälsade på varandra. Eftersom jag är offentlig med bilder på bloggen så känner ju folk i blogg- och löparkretsar igen mig nu – riktigt skoj. Bredvid mig på flyget hade jag Johan, en kille jag träffade för första gången men som känner en del TSM:are och några av mina klubbkamrater. Jag presenterade mig som Mia. ”Jaha, MarathonMia?”

Flyget gick direkt till Faro och vi fick åka buss till Monte Gordo. Jag var här med jobbet för ett år sedan och kände igen apelsin- och citronodlingarna, kommer ihåg färgerna –jord-teracotta-knallblå himmel-kritvita moln, dofterna av pinjeträd. Minnena slog emot mig med kraft. Förra året delade jag det här med min man då jag förlängde tjänsteresan med en weekend– idag var jag helt själv. Själv men inte ensam. För på de 3 bussarna satt det fler likasinnade löpare, träningssugna och hurtfriska människor.

Väl inne på hotellrummet tog jag mig tid att landa i mig själv och processa lite – jag är här för att träna och må bra, men var inte riktigt beredd på känslorna. Jag hanterar situationen genom att välja tankar och acceptera att det måste bli omvälvande ibland, man lämnar inte sin livskamrat sedan 21 år utan att det känns svårt då och då.

Efter informationsmötet (där både Rune Larsson och Anders Szalkai presenterade sig) bytte vi om och tog premiärturen med de andra löparna. Jag valde att springa i medelgruppen. Det blev en skön slöjogg som avslutades med gemensam löpstretch. På hotellrummet körde jag sedan rehab (styrka baksida lår) och 4*25 armhävningar (vill ju inte sacka efter mina Militärvänner). Skön avslutning på veckan!

Söndagens väder: 17 grader och växlande molnighet.
Träningspass 1: Löpning: 8,3 km. Tid: 48min (5:47/km) Medelpuls 145 (164)
Outfit: Långa löpartajts från Nike, IF Linnéa kortärmad Newline funktionstopp, Newline sockor, Asics DS Trainer

Bilder från första dagen:

Duschen kommer användas flitigt med så många träningspass om dagen! Badkar för återhämtning efter ultraturerna...

Mina medhavda skor, men Runners Store har en butik där man får testa och utvärdera skor - vilket jag givetvis kommer att göra - me love skor.

Första natten sov jag 9 timmar! Det här är mitt hem denna vecka.

Jag hittade inte någon vaniljfudge, salta fiskar eller ferraribilar på Supermerkado här och är glad över Resorb, Powerbars, vatten och givetvis de absolut fantastiska apelsinerna!

När jag inte tränar, duschar, sover eller äter tänkte jag läsa ikapp mig.

Första rundan i IF Linnéas färger. Utan en massa onödiga kläder, windstopper och handskar. Kan det bli bättre?

Första rundan genomförd, här är jag utanför hotellet med Master Szalkai himself och Johan.

11 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Åh jag är så himla avundsjuk!! Hoppas du får en jättebra vecka och spring och sola lite för mig också :)

MarathonMia sa...

springa blir det massor men solen lyser med sin frånvaro - den kunde gärna få titta fram mellan turerna!

Anonym sa...

Åh, vad jag är glad att du har datorn med! :-) Jag åker till Monte Gordo med TSM nästa vecka, så nu med dina fina ord och bilder kan jag längta ännu mer...

Har läst din blogg ett tag men tror inte jag kommenterat förut. Vill passa på att säga TACK för all glädje och inspiration du förmedlar!!

Ha en underbar vecka!

Anonym sa...

åh, ser väldigt najs ut. spring fort och simma lugnt! och sov lite därimellan!!

Anna (Orka mera) sa...

Å vad härligt!!!!! Så ledsen i ögat att jag inte kom iväg - det var ju DEN HÄR VECKAN jag skulle åkt. Jaja, vad är väl en vecka i portugal? Den kan ju vara alldelels förskräcklig.... eller alldeles alldeles underbar :)
Ha det precis hur gott som helst!!!

MarathonMia sa...

Cilla: Välkommen till kommentarsfältet i sånna fall :)! Det är toppen här, rätt skönt att solen inte gassar - perfekt löparväder! Finns till och med havregrynsgröt till frukost (men ingen lingonsylt)

Sara: Hmmm - än har jag inte vågat springa fort... vi får se om jag släpper handbromsen ikväll!

Anna: så var det restplatser kvar till halva priset! Det ska jag sikta på nästa år! Ha det gott hemma och hjälp våren lite på traven!

Anna sa...

MaratthonMia, jag hade ju kunnat träffa dig denna veckan men fick tyvärr avboka för en månad sen. Om inte så hade jag varit i Portugal och sprungit med dig. Hoppas att resan motsvarar alla förväntningar. Min resa går om ett år istället, det gick helt enkelt inte att få ihop livet till denna gången. Men vad avundsjuk jag är.

Zebban sa...

Jösses va avundsjuk jag är! Hela min kropp skriker! Hoppas du får en helt underbar träningssemester!!!

MarathonMia sa...

Anna: Var Sak Har Sin Tid. Självklart åker du nästa år!

Zebban: Lite avis får du vara - så kan jag vara avis på dina fräsha ben på 6-timmars i Skövde!

Benet sa...

Tack, tack, tack! Vilken fantastisk läsning. Jag får ju gåshud där jag skumpar fram på bussen från jobbet. Det jag läser är ju ren porr för en relativt nyfrälst löpnörd. Keep blogging. Och jogging/running! :)

MarathonMia sa...

Benet: ska bli! Ser till att synka Internet, kamera och vilo-tider :)