Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

fredag 1 oktober 2010

Men har vi inte precis gjort det här?

Anneli tittar förvånat på mig. Vi står i Humlegården och klockan är inte ens halv sju på morgonen. Jörgen instruerar oss att springa backiga 1,5-3 minutersintervaller.

Soluppgång i Strömstad tidigare i veckan. Mornarna på hösten är underbara! Foto: privat

Igår kväll cyklade jag till Zinken (är ju bokad till Vätternrundan så 8,8 kilometer total cykling till och från träningen kan väl få räknas?). Där höll lätt-på-foten-löpandes Erik i passet. Treminutersintervaller i terräng. 4*3min i 2 set. En avig, en rät. Vi körde först i den mest upplutande delen, vilade, kutade tillbaka i 3 minuter. Vilan var 45 sekunder mellan intervallerna och 1,5 minuter mellan seten. Jag hann något längre på tillbakavägen utan de jobbigaste backarna, och ungefär lika långt åt båda hållen alla 4 gånger.

Viktigt i denna typ av intervallträning är att hålla jämn fart. Att försöka köra dem i samma tempo, eller komma lika långt. 3 minuter är tillräckligt långt för att man ska bli ordentligt trött, men tillräckligt kort för att man ska orka kräma på.

Kom hem, åt, duschade, sov i 6,5 timmar och var sedan i träningskläderna igen. Nu på Östermalms IP med Nordic Military Training. Kondition och styrka på schemat. Med intervaller. Backe-upp-och-ned-intervaller i Humlegården. Kändes som det var en liten stund sen vi körde likadant. Fast då i Tantolunden med ett annat gäng.

Shit vad seg jag var. Jag var sliten och kände att mitt vänstra Barbie-ben stramade förskräckligt på baksida lår. Bara att bita ihop. Mellan löpningarna fick vi ju vila i form av upphopp och armhävningar. Efter konditionsdelen fick vi öva lite släpdrag, förflytta oss som väderkvarnar och gå kräftgång fram och tillbaka. Fullt normalt i Humlegården en fredagmorgon.

Behöver jag säga att lunchjoggen med Maria var alldeles underbar! Genomvaskning av hela systemet!