Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

torsdag 28 oktober 2010

Följ din mat och sovklocka!

Alltså - jag äter inte så där mycket hela tiden. Idag har jag vilodag och äter mer normalt.Bild lånad från Internet.

I DN idag skriver Maria Lännernäs, Professor i Mat- och måltidskunskap om hur vi bör följa vår biologiska klocka (inte den som tickar när det är dags att yngla av oss...). Jag har alltid hävdat att jag är tjockare på hösten och har lättare att tappa kilon på våren. Hennes studier bevisar just detta. Vi väger som mest i november. Läs hela artikeln här.

Forskningen kallas Kronobiologi och går ut på följande för att du inte ska gå upp i vikt eller få sömnproblem*:

Kl 00-06
Naturligt att vi inte känner hunger. Ät helst inte alls, undvik i synnerhet söt och fet mat.

Klockan 06-08
Är du utsövd vill kroppen ha mat inom ett par timmar. Glykogenförrådet i levern behöver fyllas på med kolhydrater på morgonen. Ha mycket ljus vid frukostbordet - kanske ta en promenad?

Klockan 09-11
Nu är du mest skärpt och den kognitiva förmågan är på topp. Fyll på blodsockret med frukt, fika eller macka om du vaknat tidigt.

Klockan 11-14
Ut och lapa solljus, så mycket som möjligt. Fyll på med proteiner (ägg, keso, kött, fisk, bönor) grönsaker och fiberrika kolhydrater

Klockan 14-15
En dipp, beroende på att kroppen har en halvdagsrytm i vakenhet och prestationsförmåga. Ta en tupplur eller en promenad. Drick något och ät en frukt.

Klockan 17-18
Nu är bästa tiden att träna - då är kroppstemperaturen som högst.

Klockan 18-20
Kroppen är inställd på att ta hand om proteiner och fett. Ät fisk, kyckling, kött och bönor. Helst inte efter 20.

Klockan 21-24
Kroppen förbereder sig för nattens sömn och fast. Kroppstemperaturen sjunker, ämnesomsättningen ställs om till sparlåga. Somna inte hungrig men ät helst inte senare än 2 timmar innan du går och lägger dig.

Lite reflektioner från mig:

Yippie! Mitt stora kolhydratsintag sker just till frukost.

Med tanke på att jag jobbar rätt mycket, bor i storstan och det tar tid att transportera sig så sker ju automatiskt träningarna i veckorna senare. Jag slösar alltså bort den bästa träningstimmen i bilkö eller på tunnelbana! Får nog transportlöpa hem lite oftare.

Mat före åtta...IF Linnéa tränar till exempel mellan 18:30-20:00, för att inte äta allt för sent går det ju att se till att maten är klar när man kommer hem (egen förberedelse eller muta barnen).

Varför startar Stockholm Marathon klockan 14? Då borde väl alla sova middag?

*) Källa: Dagens Nyheter, Insidan Torsdag 28 oktober 2010.

5 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Jag är tjockast på sommaren :) Iaf i vanliga fall, nu kommer jag vara tjockast i februari :)

Och äter sådär mycket (fast det är nog ännu mer) gör jag också - HELA tiden. Oavsett om jag tränar eller vilar, och inte minst nu när bäbisen vill ha näring också :)

Spännande studie det där dock!

Louise sa...

Har aldrig kopplat min vikt till årstiden. Mer än att jag oftast går upp på sommarsemestern då jag visserligen tränar oftast mer än annars, men också ligger o latar mig mer än annars.
Tänkte förresten på en sak i ditt förra inlägg: hur gör du för att dämpa sötsug med te???? Det har aldrig funkat för mig. :( Är jag godis-sugen, så stillas det _möjligen_ med en marmeladsmörgås, men jag kommer inte undan med te. Lyckost dig! :) Eller är det pannbenet, som ger sig till känna även på den fronten?

MarathonMia sa...

Andréa: Du har väl en förbränningsmotor som heter duga! :) Klart bebben suktar efter mer - mat är så gott.

Louise: Hmmm - alla var hemma och jag har lovat att böta 100 kronor till dottern om jag äter godis eller kakor denna vecka. Te vs förlora 100 spänn... glömde sedan bort sötsuget och gick och la mig

Louise sa...

Åhå! Ja, då kommer ju saken i ett helt annat läge! Då skulle jag nog också klara det! ;)

Carina sa...

Intressant!
Fast jag väger nog lika mycket hela tiden, kan inte säga att jag kan komma ihåg att jag väger olika mycket beroende på årstiden. Men så är det, finns alltid en individuell faktor med i det hela. Vi är alla olika..