Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

söndag 17 oktober 2010

Dags för återhämtning och uppbyggnad!

TjurRuset var nog sista tävlingen för i år. Kanske drämmer jag till med Nyårsloppet i Vallentuna – men det är mest for-fun.

Dags att tänka tillbaka på allt det som gick bra, ta med sig lärdomar av det som gick mindre bra och blicka framåt! Foto: Maria Ström

När tävlingarna är tävlade, och formtopparna formade är det dags att lugna ner sig lite. Det är stört omöjligt och inte särskilt smart att försöka vara fomtoppad och köra stenhårt hela tiden – det ökar skaderisken och kroppen bryts ner snarare än byggs upp. Hösten och förvintern är perfekt för återhämtning, uppbyggnad och alternativträning. Bara göra det man själv vill. Kanske du har en skada som du nu har chansen att vila bort/träna dig igenom/rehaba bort. Det är perfekt för det nu.

Jag har en lång önskelista som givetvis innehåller en hel del löpning – jag har lovat mig själv att utforska terräng i större utsträckning och vill gärna göra det i höstrusk och krispigt väder.

Jag vill köra BodyJam, dansa tills rumpan skakar loss och får eget liv. Jag vill hitta vantar som är varma och goa så jag kanske,kanske kan börja cykla ordentligt någon gång. Jag vill ha snö och testa längdskidor. Jag vill fortsätta med NMT och bygga mig ännu starkare. Jag vill hitta på nya bus (som när vi sprang alla gator på Kungsholmen), jag vill åka på träningsresor, springa i andra städer och testa något jag aldrig gjort förut.

Allt med fokus på att bygga en Evighetsmaskin. Återhämtning och uppbyggnad står i fokus. Välmående och glädje får vara drivkraften.

7 kommentarer:

anneliten sa...

Du är så klok! Och det är alltid så inspirerande att läsa din blogg!

Oktober och november tror jag på återhämtning och "ostyrd" träning. Själv har jag lovat mig att testa Zumba.

Jesper Scheutz sa...

Mia med risk att vara tjatig ;)... vattenlöpning kanon. Blir ännu bättre då du har Ingmarie babblandes för fulla muggar bredvid. Tiden flyger iväg med henne som sällskap, kan bli lite långtråkigt annars det kan jag hålla med om.

Peace Love och Löparskor!

Jonas sa...

På vantfronten kan jag tipsa om enduras cykelhandskar (www.endura.co.uk). Du har ju även hestras lobstermodell att prova om du vill ha riktigt varma vantar att cykla i. Butik finns på norrlandsgatan..

Emelie sa...

Det är dax att testa bikram! :)

Petra sa...

Håller helt med, den här tiden på året är perfekt för lite reflektion och återhämtning. Jag planerar spahelg samt en hel del alternativ-/rehabträning på gymmet och i yogastudion. Förhoppningsvis ska jag också kunna joina er på NMT:n någon dag! Kram

Jessica sa...

Du är klok Mia.

Jag råkade ut för tarmvred och fick opereras för exakt 1 vecka sen. Jag kommer in här varje dag och läser dina kloka ord, de peppar och de tröstar.
(Fick grönt från läkaren att ta upp löpningen igen 2v efter op och tiden dit känns så j*kla långt att jag stundtals blir tårögd).
Därför mantrar jag runt "Tid för återuppbyggnad, tid för vila. Pannben!"

Ha det BÄST!

Magdalena sa...

Reflektion i all ära men jag hoppas se dig på Vallentunas nyårslopp! ;o)