Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

tisdag 1 september 2009

SAKNAD

Buhuuuu! Ge mig min havregrynsgröt!
Jag håller på att renovera köket. Eller... jag började och så tog pengarna slut. Nu hänger det lite kablar och annat löst jox lite här-och-var. Jag har flyttat på min micro och gömt den i skafferiet. Där bakom finns det en början till stick-kontakt - men det finns inget hål i skafferiet... och jag är aldrig hemma och fixar, för jag bara tränar eller hänger med Stekaren, eller träffar kompisar, syskon, stöttar tonåringar, oroar mig för Plastmammor och ringer inte ens Pappan och frågar när han vill komma och fika (läs: dra klart elen och koppla in min micro). Och jag tänker inte på något vis koka gröt i kastrull på min nya induktionshäll. Puh. Vad skönt att få det där sagt.

Vart ville jag komma... jo min havregrynsgröt med en klick Kesella, skivad banan, kanel och Oatley är min kickstart på dagen. Tillsammans med Brämhults apelsinjuice, Järn+C-vitaminbrus och kaffe. Ska jag träna hårt eller springa långpass lägger jag till ett ägg, en smörgås med leverpastej och en Resorb.

Imorse gjorde jag det bästa av situationen och fixa till en "kallgröt" av Lactosfri naturell yoghurt, havregryn, pumpafrön och russin. Skulle ha kokat ett ägg om inte köket invarderades av en miljard tonåringar som också ville äta före skolan. Med trevligt sällskap, DN och starkt kaffe blev morgonen, trots grötavsaknad, fantastiskt energiboostad.
Ikväll drar jag en förlängningssladd till skafferiet så jag slipper morra över saknad gröt.

Hur startar ni dagen?

33 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Gröt i 999 fall av 1000. Överlever inte utan min gröt! Med paranötter och banan.....ahhhhh!

Fredde sa...

Alltid alltid alltid med fil och axas fruktmüsli. Hallon i det och två ostsmörgåsar.
Är det helg lyxar jag till det med en kopp kaffe eller te och är det efter morgonträning kan jag lägga till ett glas jos och ett ägg när jag kommer in till frullen.

LindaH sa...

Äter proteingröt i form av proteinpulver, kanel, linfrö, solroskärnor, keso- blandas ihop med vatten och värms på i micron. Serveras med blåbär/hallon och mjölk. Till detta blir det äggsmörgås, kaffe.

Cecilia sa...

Gröt - men aldrig från en mikro, utan en som har fållt svälla i lugn och ro på spisens eftervärme. Smakar så mycket bättre!

Hamberg sa...

Kör en shake i bilen med havregrynsgröt, pumpafrön, linfrön, ägg, mjölk, banan och bär. Till det kaffe, resorb och omega3 kapslar! Klockers!

Micke sa...

Havregrynsgröt i micron (har varken tid eller ork för spisen), apelsinjuice (nån billig skit, tyvärr) och kaffe är standard. Gärna mörkt bröd med leverpastej och smårgåsgurka till. Har jag varit duktig så har jag köpt bananer som man kan skiva på gröten.

Till detta morgon-tv och laptopen som man kollar nyheter, bloggar och vad som ska göras.

Om jag är sjukt stressad så blir det supersnabb shake på lite gryn och vatten och svälja ner eländet med mjölk eller juice. Och kaffe. Alltid kaffe.

Micke sa...

Ägg är ju en moodlifter men det orkar jag tyvärr aldrig med själv, det är bara om man kan lura nån annan att göra det som jag äter det.

Anonym sa...

Efter att ha gett grabben sin välling blir det en stor tallrik yoghurt med pumpakärnor, solrosfrön och linfrön. Nån macka till det och så en kopp kaffe och lite juice... sen är man på banan!

MarathonMia sa...

Anna: Paranötter låter intressant, det kan jag pimpa gröten med som test.

Fredde: mmmm hallon. najs.

Cecilia: det är sant att gröten smakar bättre från spis - men jag ogillar starkt kastrullen/vispen/Skeden efteråt och få en obehagskänsla när jag ska blanda gröt nästa gång...

LindaH: Hmmm - det där lät intressant - kan du berätta fördelningen och vilken typ av proteinpulver du kör?

Micke: Likis. Och jag håller med om att någon annan gärna får koka ägg - gärna så där perfekta i 4 minuter...

MarathonJohan: Pumpakärnor, kaffe och juice verkar vara populärt bland bloggläsarne :)

Tobias sa...

Efter att under 15 år av mitt liv ätit en ostfralla på jobbet har jag i år blivit lite bättre och kostar numera på mig havregrynsgröt från micron. Ibland med blåbär ibland utan.

Är det helg blir det jucie och kanske ett ägg med kaviar, nackdelen är ju att ägg (eller om det är kaviar) och juice ihop smakar inget vidare så man får liksom äta det i olika omgångar...

(och nej jag kan inte äta ägg utan kaviar, precis som jag inte kan äta kaviar utan ägg)

MarathonMia sa...

Tobias: Hmmm - borde kanske finnas kaviarsmakande ägg? Håller med om att juice och ägg inte funkar, därför tuggar jag snabbt i mig ägget före gröten och sist juicen - rutin, rutin.

Fredde sa...

Det är lite kul att man alltid äter samma frukost samtidigt som man skulle dö om man var tvungen att äta samma lunch eller middag hela tiden.

MarathonMia sa...

hmmm kan det ha att göra med att man blir mer och mer kräsen ju längre man är vaken? Och att man inte vaknar förrän man har ätit frukost!?

Josa sa...

Grööööööööööt! Kvittar vilken form av den bara det är det. Men en fråga, har du kesella i gröten? Är det en god blandning!? :O

MarathonMia sa...

jag blandar i Kesellan i gröten - ger nästan ingen smak, fick tipset av Magda Gad (supergott om man blandar saffran i - yummie). Eftersom jag dricker Oatley till så gör Kesellan att jag får proteiner också.

LindaH sa...

Jag tar 2 msk proteinpulver (wnt triple protein), 2 msk krossad linfrö, 1 msk solroskärnor- blanda ihop detta och puffa på kanel samtidigt, på med 1 dl keso och häll på så mycket vatten (varmt vatten som snabbt kokat upp på induktionsspisen ;)) så det blir grötaktig konsistens. Jag värmer på det extra i micron.
Det går annars utmärkt att blanda ut med lite kaffe/espresso istället för vattnet, mycket gott!

Le Raf sa...

Färska (hmm... frysna) hallon med yogurt, och 2 skedar lin- pumpa- och solros- frön.
Det räker nu for en långpass (+-25km), men kanske inte för en Brutal-Bruno-Bestialiskt pass :)

Micke sa...

Mycket snack om pumpakärnor nu, vad är dealen med dom?

Snorkkis sa...

Kommer du ihåg dendär skumma dopp-värmaren jag hade med till Trollhättan? Kanske något för dig?

Jag skulle också gärna äta gröt på morgonen, men eftersom jag äter frukost då jag kommer till jobbet blir det oftast joghurt med skivad banan och musli, eller mackor. Och så någon balja kaffe förstås.

Carina sa...

Yohgurt med bär, banan, druvor. Över det strör jag linfrön, solrosfrön, pumpakärnor och hasselnötter. Ett glas jucie, en kopp kaffe och så DN. Sen är jag på banan!!!

Anonym sa...

Min standardfrukost sen mellanstadiet (sådär 16 år sen)är faktiskt en variant på din "kallgröt" Fil, havregryn och russin som bas, sen kan man byta ut saker som det passar. Naturell yoghurt ibland, varierar även med att lägga till solrosfrön, kruskakli, linfrön eller vad man nu har hemma och är sugen på. Sen blir det vanlig havregrynsgröt ibland, när sambon fixar åt mig :)

Helena sa...

Proteinshake på pulver (Herbalife), sojamjölk och frysta bär och banan alt. gröt och ostsmörgås och kan du tänka dig: kaffe!! :D

gullfot sa...

Kör fyra varianter:

Bovetegröt med äpple och hampaprotein, kanel, sojamjölk. Ibland kokar jag med annat än äpple, t.ex. fikon, russin, aprikos etc.

Blötlagt bovete med äpple, valnötter eller pecannötter, kanel.

Blötlagt bovete med färska dadlar, pecannötter, nystött kardemumma.

Kokt råris med solrosfrön, ibland honung.

...och så alltid grönt te.

Zebban sa...

På vardagar blir det i princip alltid Kelloggs Branflakes med banan och mellanmjölk, kaffe, Tropicana Apelsinjuice. Tillskott är Omega-3 samt MittVal Sport.
I perioder gör jag gröt av fiberberikat havregryn och kruskakli. På det har jag solrosfrön, linfrön, russin och mjölk.

LindaH sa...

Micke: Pumpakärnor är nyttiga pga att dom innehåller bra fettsyror, mineraler som zink, kalcium och magnesium. Dom är även inflammationshämmande, stärker immunförsvaret- zink skyddar mot infektioner så i influensatider är det toppen :)

Micke sa...

Har man dom i gröten innan man kokar eller efter?
Funkar solroskärnor lika bra? Tänkte ifall smaken inte faller en i smaken.
Finns dom i vanliga affärer eller måste man till skumma ställen?
Vilket märke rekommenderas? Säg inte Saltå kvarn bara för jag vägrar stöda antroposoferna.

Anonym sa...

Oj, nu sticker jag väl ut i mängder bland alla "nyttighetsfreak". Vanligtvis cyklar jag till jobbet och sen tar jag en leverpastejsmörgås(visserligen med lite paprika och sallad och gurka på) och en kopp grönt te.
Jag har aldrig anammat gröt förutom s.k kallgröt (fil med massa mussli och russin och grejer) förr om åren.

Tobias sa...

MarathonMia: Det finns ju faktiskt Kaviar med ägg vilket funkar väldigt bra, jag har testat. Tvivlar dock på att den är speciellt hälsosam...

Den funkar dock inte heller ihop med juice så enda fördelen är väl att man slipper koka ägget då...


Länk:
http://www.abba.se/produkter/kalles/kalles_randiga/kalles_randiga_agg/

gullfot sa...

Micke: nej, näringsmässigt är det skillnad på pumpafrön och solrosfrön, men båda är nyttiga på sitt sätt. Viss preferens för pumpafrön dock. Finns i vanliga livsmedelsaffärerna. Biofood, Kung Markatta är andra vanliga märken som brukar ha sånt.

Lilla Duktig sa...

Fil, osötad müsli, krossat linfrö och en skivad banan.

Men nu ska jag gå och köpa pumpafrön också. Blev sugen att prova efter alla inlägg.

MarathonMia sa...

Åh vad mycket roliga frukosttips - tack för att jag fick vara med vid era frukostar.

Risentas Pumpakärnor är bäst. Mmmmmm - to die for.

Anonym sa...

Haile Gebrselassies frukost...
"My breakfast in the morning is not so much, white bread with honey and a cup of tea. Dinner the night before is much more important!"

MarathonMia sa...

...och då blir jag förstås nyfiken på middagen dagen innan.