Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

måndag 7 september 2009

Eller...jag vet inte...

...och så blev allting svart! Eller så gör vi en jättestor kanelbulle...

Okej. Jag. Har. Kaos. Kaos i min träningshjärna. Jag har två veckor kvar till Berlin Marathon, där jag i våras så sturskt satte upp målet 3:39:xx. Det var innan jag tjuvstartade min Ultrakarriär. På något sätt har jag hela tiden tänkt att jag ska hinna med lite snabbhetsträning. Jomentjena! Som vanligt lider jag av den där Jag-har-inte-tränat-ordentligt-känslan. Ena sekunden skiter jag i det, för att i nästa sekund vilja träna ikapp "allt jag missat".
Saker jag gör när jag inte tränar: Åker till Spillersboda och köper glass.

Efter fredagens NMT-styrka tog det drygt 2 dygn innan nästa träningspass. Sur och grinig likt en bitterkärring morrade jag runt hemma i mitt halvfärdiga kök. Ut-å-spring-med-dig uppmanade Stekaren.
Lycka. Hade ju löpdejt med IronWoman, där 15 km med två fartökningar skulle genomföras om totalt 2*2km. Däremellan Uppdatera-varandra-på-livet-snack-tempo. Vi joggade bort mot Brunnsviken och genomförde vårt pass i härligt solsken. Fartökningarna gjordes efter 9 och 13 km. Sista snabbkilometern i 4:43-fart -yey! Vi joggade ner 2 km och fick ihop 17 totalt. Någonstans längs Brunnsviken lämnade jag kvar SurMia och tackade Karin för en skön genomkörare - och att jag slapp använda min tränings-kaos-hjärna och haka på hennes strikta träningsprogram. Lånar nog ett pass eller två i veckan också :)
Knappt hade rumpmuskeln börjat krampa förrän det var dags för MåndagsMys. NMT 6:15 efter knappt 6 timmars sömn (träningsvärk i magen efter härliga skrattattacker på söndagkvällen). Polisutbildar-Håkan-som-inte-älskar-oss var instruktör i morse. Kanonsnabb uppvärmning, benmosträning i form av ankgång, grodhopp och utfallssteg. Det kändes inte som kärlek direkt när vi sedan skulle köra idioten upp för den branta backen i skogen. Med. Fem. Burpees. Emellan. Inte tänka- bara göra. Jag måste ha fått ihop 3 mil i backen och en miljard burpees innan det var dags att bege sig till den daggiga ängen för styrkeövningar. Skrattade ihop mig med TokSnabba Lenka, brottades, gjorde armhävningar, tänkte inte - bara körde. Håkan-som-så-smått-började-gilla-oss lät oss sedan avsluta med spurt 20 sekunder, vila 10 sekunder. De som redan spytt vilade lite i gräset, vi andra irrade fram och tillbaka. 75 minuter till ända och lugn nedjogg, 31 upphopp och skön stretch. Håkan-som-vid-det-här-laget-äääääälskade-oss tyckte vi kunde komma till Zinken och köra. Hrmpffff - tillåt mig fnysa - vi på ÖIP skulle nog vilja utmana Zinkarna...

Eller jag vet inte... så blev allting svart.

13 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Jag ryser. Idioten med burpees. Som hallontårta för själen. Det rycker bigtime i min träningstarm!

Löpning & Livet sa...

Wonderful!! Och du fixar ju 3:39 hur lätt som helst, så de så!

Carina sa...

Puh, lät som ett riktigt spypass, har full förståelse för de som "vilade lite i gräset"... Men, fan va nöjda efter!!
Lycka på Berlin. jag tippar 3.38!

Zebban sa...

Kan inte låta bli att tänka på texten som Linda P hade sett på en mugg (tror jag det var)
"So you ran a marathon? How qute..."

Du kirrar ju 3:39 utan problem om jag känner dig rätt.
Fram till loppet kan du väl slänga in Tabata-intervaller (JFGI) några ggr så ska du se att du väcker farten till liv. Fartlek är ju åxå ett utmärkt sätt att få upp farten.

STORT LYCKA TILL!!!!!!!!!!!!

Zebban sa...

cute stavas det för övrigt...

MarathonMia sa...

Anna: Du får nog din beskörda del vad det lider...

Andréa: okej - jag ska peppra hjärnan med hur_lätt_som_helst_hur_lätt_som_helst!

Carina:Jag låg inte i gräset - är jag mesig?

Zebban: Tjohooo -intervaller here I come... om inte annat kan jag ju hoppas på att springa fort när jag blir jagad av lejon eller så i Sydafrika. :) Vilken härlig text på muggen! Hon Linda e´skoj hon!

staffan sa...

Zebban och Mia:

Var det inte en T-shirt med texten:

cute you run a marathon I ran four in a row

/Staffan

Snorkkis sa...

Hehe... en sån t-shirt skulle ni skaffa er!

Vilka mördarpass ni kör på NMTn! Och visst kommer du att vara Super-Mia snabb i Berlin!

MarathonMia sa...

Staffan: en sån vill jag ha!!!

Snorkis: Det får bli en ordentlig sockerboost och något trevligt som väntar i mål - då kan det gå undan...

Carina sa...

hmm, Mia, låt mig tänka.. När jag tänker på dig så tror jag inte att ordet "mesig" är det första som poppar upp....

Micke sa...

Typ en sån här?

http://www.spreadshirt.net/se/SE/T-Shirt-gestalten/Selbst-gestalten-59/id/250752/basketItem/11768794

Eller en med bättre engelska/klämmigare slogan.

MarathonMia sa...

Carina: Jag får jobba på min image...

Micke: Du är liksom länkarnas konung! Jag skulle vilja ha något divigare... :)

Micke sa...

Tja, man får ju skriva texten själv så diva loss bara. =)