Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

onsdag 2 september 2009

Så olika men ändå så lika

Mina två träningsvarianter - IF Linnéa Löpning och Nordic Military Training
Igår kväll körde vi fyrkantsintervaller med IF Linnéa, kvällen var strålande och passet bjöd på det härliga sensommar-nästan-höst-vädret med skymning i orange och rosa. Det är nästan alltid fint väder när jag tränar med IF Linnéa - och jag älskar det. Det förgyller min löparsjäl och allt känns så härligt lätt. Vi var över 40 stycken som deltog på träningen och jag vill hylla dem som lägger ner tid på att lägga upp träningspass, få det att fungera för alla och ger sin tid (igår var det i huvudsak Ken, Stefan, Tone och Erik). Jag känner mig glad att andra tänker åt mig och jag bara behöver genomföra. Inte hade jag kört några fyrkantsintervaller - hade inte ens kommit på namnet. (En fyrkantsintervall består av följande moment: snabb löpning i kort backe uppför ca 200 meter, sväng åt höger och joggvila till en nedförsbacke, sväng höger och öka takten och kör max nerför med rätt teknik, joggvila tillbaka till uppförsbacken.)

Kul som attan. 90 minuters stundtals hård träning. Endorfinnivå hög. Kläder som dröp av svett tack vare väl genomfört pass.
Det är nästan alltid dåligt väder när jag tränar med NMT - och jag älskar det! Det passar liksom in i typen av träning - hard core, back-to-nature, grovarbete. Så morgonens regn kändes helt rätt. Det var ungefär 30 morgonpigga (?) träningssugna som stod uppradade och jag vill hylla dem som lägger ner tid på att planera, genomföra och vara ute i ottan för att lägga ut träningsmaterial (läs Magnus Spyfys och Snygg-Jonas). Att välja mellan nybörjar och intensiv blev det inget av i morse. Andra hade tänkt ut vad vi skulle göra och det var bara att genomföra. Och oj så kul det var. Efter förflyttningar bärandes på antingen bildäck eller stockar tävlade vi lagvis. 3 moment skulle utföras 1. simma till en boj och läsa av en siffra 2. springa uppför skidbacken och läsa av en siffra 3. kuta till en brygga och hitta en lapp med en tredje siffra. Sedan addera dessa och vinna. Eller inte vinna. Sedan förflyttning tillbaka, lämna av stockar och däck så kvällsgruppen kunde få något att leka med.

Kul som attan. 75 minuter hård träning - endorfinnivå hög. Kläder som stank av väta och träsk.

7 kommentarer:

Elin sa...

Jag blir mer och mer sugen på att testa på era NMTpass när du skriver om det :-)

Anna (Orka mera) sa...

Är man knäpp om man älskar att läsa dina beskrivningar på dina tokroliga pass? Det är typ det bästa man kan göra på en onsdag kväll - förutom att själv få vara med då!

Löpning & Livet sa...

Ja det är faktiskt roligare och bättre när det regnar på militärtröningspass! fast när man springe rintervaller ska det helst vara (lagom) sol ja :)

MarathonMia sa...

Elin: Du får köra en lördag i Stockholm - ta med dig några kompisar och hoppa på tåget!

Anna: Egoisten i mig svarar - nej, det är fullt normalt att sitta och njuta av mina inlägg en onsdagkväll ;) men realisten Mia förstår att du hellre skulle utföra alla träningsmetoder själv - gärna varje dag i veckan!

Andréa: Kvalitetsträning i löpning kräver lite bra väder - långpass däremot genomför jag gärna i regn, snö och rusk :)

LindaH sa...

Jag undrar om du ska springa Sörmlands Ultra marathon? Jag hade tankar om att springa det men jag kanske skall avvakta till nästa år, satsa i vår på Lidingö Ultra. Jag sprang mitt första halvmarathon i somras och snart ska jag springa mitt första Lidingöloppet. Har du något tips, råd till mig så tar jag tacksamt emot det.

MarathonMia sa...

LindaH: Allt sånt här är så individuellt - skicka din e-mailadress till mig på marathonmia@gmail.com så kan jag ställa lite frågor. :)

LindaH sa...

Jag skickar genast en mail :)