Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

torsdag 8 januari 2009

Plankan...

Den stora utmaningen!

Så var det äntligen dags. Dagen D. Dagen då jag skulle knäcka Ken genom att köra den vackraste och längsta plankan i hela världen. Efter all planka-träning på Nordic Military Training skulle jag nog greja det här galant. Jag menar - hur svårt kan det vara att klå HulKen, som bara tränar vader. En vad gör ingen planka. Men ett vad om en brunch stod på spel i dagens Planka.


Utmanarna Ken och Mia



Med en huvuddomare (Helena) och en över-linjeman (Fredrik B) tillsammans med linjemän (Catti, Karin, Linda, Fredrika, Staffan, Nisse - oj - det var visst 20 pers där) så gick startskottet 18:15.

På väg mot plankan-position


Jag försökte redan efter 30 sekunder att psyka min motståndare genom att ställa påståenden som "Nu känner du väl att låren vill ner i golvet?" "Vilka tunga vader du har!". Men jag fick bara tillbaka att min mage var tung. Hehehe. När tidtagar-Helena (fortfarande huvuddomare) hojtade 1 minut utbrast Ken "Bara EN minut? Den tog lång tid!" Heh - tänkte jag, här har jag min chans. Han grejar det aldrig. Strax därefter börjar Catti och Karin hojta "Upp med häcken Ken". Aha - han svankade och började tappa formen redan. Härligt. Men Kensiponken lyfte upp arslet och fortsatte att snacka. Jag fokuserade på att höra hur publiken diskuterade Ken's svank. Nu började mina axlar att kännas trötta... jag darrade - men behöll fokus på magen. 3 minuter. Långa 3 minuter. När skulle han ge upp.



En kvistig planka?



"Vad är tiden?" hojtade jag. 4:48. Bra, mitt rekord slaget i alla fall. Jag såg hur Ken "vilade" huvudet och tyckte att det var jobbigt. Min ländrygg skrek av trötthet. Faaaan Ken - ge dig nu! Jag försökte projicera över min darriga trötthet på Ken, men han höll sig uppe. Till slut ramlade min raka planka pladask ner i golvet, tätt följt av Ken. Min tid 5:15, hans 5:17.

Men hey! Vem är förlorare när det står brunch på spel med löparvänner? Och vem är förlorare när man får en revansch efter nästa NMT camp? Inte jag i alla fall. Nu har jag hittat hans svaga punkt. Nu vet jag att jag grejar åtminstone 5:15 - jag är på gång! Här ska tränas.

Helt slut efter dryga 5 minuter statisk magträning.




Stolt över min 2:a plats!

IF Linnéa är en riktig fixarklubb. Tack för den fina supporten, dömandet, medaljerna och för Soundtracket (som jag lyssnade på i bilen efteråt eftersom tekniken trilskades för F).




*********************************************

21 kommentarer:

Karin sa...

Jag tycker iallafall att din planka var snyggast och hade jag fått bestämma så hade det blivit knäcKen istället för HulKen. Grymt imponerad, vännen. You rock! Och revanscher är till för att rocka lite extra ;-)

Magdalena sa...

Shit - 5:15 är ju otroligt länge i en Planka! Bra jobbat! Mkt snygg position du hade Mia - rak som en fura, Ken sviktade lite på bilden i all fall! Härligt att ni har såna roliga utmaningar i klubben!

Anonym sa...

Jag säger bara - sååå impad! Coolt Mia!
kramar Helena

Helena sa...

Sååå snygg planka, alla minutrarna och sekundrarna!! Börjar fundera på om inte Ken svankade lite väl mycket....hm, Nästa gång blir det MYCKET hårdare tag hos domarna! Så det så! Snyggt jobbat!!!! Kram!!

Anonym sa...

ah... vad otroligt imponerad jag är över dig. Snygg jobbat!

gullfot sa...

Maken till stilren planka får man leta efter! Du såg ut som i instruktionsboken hela tiden igenom. Ken såg ut som den överkryssade bilden i instruktionsboken.

Men det är perfekt att det blev två vinnare. En längst, en snyggast.

Tack för superb underhållning såhär på lill-lördan!

Anonym sa...

Senast jag provade plankan klarade jag typ 1 min(en!). Det var för två år sedan och jag fick stryk av min då 7-åriga dotter...

Magda Gad sa...

men mia!!! va grym du är!!! riktigt riktigt bra jobbat. från mig får du i alla fall en guldstjärna :-)

Anonym sa...

Ok, här dömer jag enbart efter fotona:
Mia: 20,0
Ken: 14,5
För visst gäller samma regler som i backhoppning! Längd + stilpoäng.

5:15 i plankan förexten. Hur bra är inte det! Jag får träningsvärk i magen bara över att läsa om saken.

MarathonMia sa...

Åh herre gud! Här går man och förlorar en plankanutmaning, skriver om sin förnedrande förlust och blir hyllad som vinnare!

Tack alla ni - jag är mer taggad än någonsin att ge honom på nöten ordentligt nästa gång. Vi får väl fila på reglerna samtidigt som jag övar "Plånkan" med franska militärtränare ;) för man vill ju inte bli kallad "Mjûkis!"

Dunceor sa...

Alltså 5:15 är sjukt länge. Jag brukar orka typ 3 min och sen är man helt död. Mitt rekord på 4:30 når jag aldrig upp till.

Annika A sa...

Om detta är vad de franska militärtränarna plockar fram så är jag än mer motiverad att köra. Du var urstark Mia. Snyggt jobbat.

Anonym sa...

Fasen va grymma ni var båda två. Nästa gång tar du honom Mia :)

Catti sa...

Du och Ken är helt galet grymma.

Du hade den starkaste & snyggaste plankan men Ken imponerade stort med tanke på den hängmatta han visat upp när vi kört plankan vid tidigare tillfällen.

5.15,,,,,så starkt Mia :-)

Anna (Orka mera) sa...

Grymt! Du är så jäkla galen :)
Och jag håller med ovanstående talare - din planka var överlägset snyggast!

Anonym sa...

Nästa gång får du ha med dig militär-Sebastian som kan peppa dig (läs skrika för full hals på ett ganska hotfullt sätt) så ska du se att du klara det dubbla! Är det ens möjligt förresten? Över 10 min. Undrar vad världsrekordet är? Borde stå i guiness...

Susanna sa...

Vad roligt ni verkar ha i eran klubb :) Och väldigt imponerande med fem minuter i plankan!

Anonym sa...

Plank-Mia!
Har du utmanat Catti någongång?
Jag tror hon mörkar när det gäller plankan och anar att hennes PB är ruskigt bra.

Kramar/Clarre

Sofy sa...

Äsch, jag såg hans svank. Din planka var snyggare, så du vinner på stilpoäng!

Kram

Jossan sa...

OJ vad jag är imponerad. 5:15 på plankan.. jag önskar jag ens kunde klara halva den tiden!
Starkt jobbat Mia, fy fan vad du är bra!

MarathonMia sa...

hehe - Catti vågar jag inte utmana, hon står ju i 6 minuter som uppvärmning... Kan bara meddela att revbenen brann i 2 dagar efteråt!