Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

måndag 19 januari 2009

Måndag är veckans bästa dag!

Och vilken kanonstart man får med Bruno!

Klockan 5 ringde klockan och jag hoppade hurtigt upp ur min sovkupé. Hurtigt och hurtigt. Jag masade mig upp i alla fall. Sovalkoven är inte riktigt färdigbyggd men det är i alla fall väggar runt mig nu. När klockan senare visar 5:25 har jag hunnit tömma diskmaskinen, druckit kaffe, ätit minifrukost och löst DN's korsord. Fixa ihop det sista och slänga sig ut i bilen, något sen men ändå. På väg lite tidigare än andra för att starta en kanonvecka.

Bruno var nog på lite dåligt humör, för idag fick vi kämpa som galningar. Straffarmhävningar delades ut, vrål om disciplin och tuffa övningar.

Efter gårdagens hets på Facebook (läs: Mia, Evelina, Sivan och Anne-Li skulle brotta ner alla biffiga killar) så hade jag siktet inställt på att snurra Mange i luften. Bruno kommenderade "Två kolonner med Mia och Mange i täten". Antingen hade Mange knäck i lurarna eller så var han bara skitskraj. För han gömde sig i mitten någonstans. Väl framme vid den stenhårda ängen fick jag istället brottas med Kalle. Så här ser lilla Kalle ut:
Foto: Anne-Li W

Matchen gick till så här. Vi satt med ryggarna mot varandra och fick inte resa oss till stående, utan skulle på en given signal vända oss om och ha omkull den andre. Jo tjena. Jag flög som en vante och försökte parera...Smällde i både armbågar, höfter och knän i den stelfrusna leran. Armarna var lite möra från starten med 30 tricepsdips från bänk, 20 armhävningar med fötterna på bänken och avslutningsvis ytterligare 15 tricepsdips. Mange vågade inte vara i närheten så lite skrämmande måste jag nog ha varit ändå... *visslar*

Det blev totalfokus på alla övningar och vi betade av dem en efter en, mycket fokus på mage idag. Som avslutning gjorde vi två täta kolonner där vi skapade en mänsklig, stående "tunnel" där vi en och en skulle slänga oss upp i och bli frammatad av våra kamrater. Såna här övningar bygger teamkänsla, får en att våga lämna ut sig själv och sin vikt, att våga göra sånt man normalt inte gör. Det är grymt peppande och mentalt styrkande. Likaså när vi springer med varandra på ryggen.

Jag älskar måndagar. Jag älskar att få kicka igång veckan och känna mig lycklig. Idag är jag extra härligt mör. Jag ska fylla resten av veckan med underbara upplevelser!

Glöm nu inte att gå ut och Förmera er!

*************************************************

5 kommentarer:

Anonym sa...

det är extra fint att vakna 4 timmar efter dig och få läsa om dina morgonäventyr - det är min sköna måndagsstart!

Det låter spännande med din sovkupé också!

MarathonMia sa...

:) Jag ska skaffa mig Stinsuniform!

Anonym sa...

Oj det var tidig uppgång!
Jäkla vad effektiv du är på morgnarna då även lyckats med korsord.
Jag är imponerad!
Jag kan verkligen se framför mig hur ni ser ut när ni är klara. Det är väl tur att du tar bilen för via de kommunala färdvägarna lär de inte ens släppa in dig.
Bra kämpat Mia fortsätt nu fylla på veckan med med underbara upplevelser!
Det ska i alla fall jag fortsätta med!

Jossan sa...

Vad du är duktig tjejen, du tränar ju jättemycket nu!
Du inspirerar, hoppas vi ses på tisdag vid zinken!

Catti sa...

Vissla på du :-).

När inte ens Brunos stämma kunde överrösta rädslan som ringde i Manges öron kan man ana hur mycket du skrämt honom....med all rätt, du är grym Mia.

Kram