Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

måndag 26 januari 2009

Blöt morgon, kändisar och utmaningar

Min vecka har startat perfekt!

Blöt morgon
Helgen har ju bjudit på skönt Bruno-väder -regn-regn-regn och lagom kallt för att isen ska ligga kvar på sina ställen. Crossfit på schemat och 34 västprydda träningssugna på Östermalms IP klockan 6:15. Innan vi startade träffade jag den första kändisen - Britney Spears!!! Det var min svägerska Mia som så fint hade regnställ och svårt att dra ner västen över magen. Den hasade upp under brösten hela tiden - och denna Britney-kopia kämpade som en galning idag! Rask marsch fram till en bäck där nästa kändis dyker upp - Ulrika Knape! Simhopperska som kan göra volter baklänges, i sidled och ihoprullad! Det var Pernilla som inte tyckte att det räckte med att doppa fötterna i det iskalla vattnet utan gjorde en snygg mollbergare och blötte ner hela sig. För att inte trötta ut oss totalt var Bruno så snäll och stannade då och då och lät oss göra armhävningar i geggan/isvakarna/grusmojjan. När vi kände oss någotsånär blöta och varma var det dags att springa i vassen. Vi fick reda på vart vi skulle och jag teamade upp med Jenny. Vi slog oss igenom buskar och snår, jag saknade min machete och min pannlampa. Bland kvistarna hade jag även behövt svetsarglasögon också... Det var halt och isigt under vattnet som räckte till anklarna. Väl framme fick vi vila i kameleonten - dvs stå i hunden fast på fingertopparna - mycket avkopplande! Lite planka och fler armhävningar i väntan på att gruppen skulle samlas.


Väl på plats bar det i språng av till den vanligtvis geggiga ängen. Den var helt istäckt så vi fick rada upp oss längs skogsbrynet och köra armhävningar. Vänta... har vi inte redan kört det??? Jag snackade för mycket (som vanligt tydligen) så det blev en straffomgång med 15 stycken... armhävningar. Efter detta stod vi rätt tätt och körde sidoplanka (jag hade Mange strax bakom mig och det här var det närmsta ligga-sked jag kommit på mycket lång tid). Efter att ha kört lite Gladiatorövningar med amerikansk fotbollsliknande attack med axel-mot-axel löpning var det dags att agera bräda. Ligga ner på marken och spänna magen när polaren snyggt traskar upp och ned... Efter detta kom tunnelseendet och det var dags att ta sig tillbaka till ÖIP-trodde jag ja! Vi tog oss mot Ryttarstadion och underhöll oss med att klättra över ett staket totalt 30 gånger. Jag skyndade mig allt vad jag kunde och fick en bra teknik som gick ut på att banka samma skinka stenhårt i överliggaren på staketet. Jag kommer förmodligen ha en blå Jenifer Lopez-skinka imorgon. Den vänstra i alla fal. 30 stycken upphopp i grupp fick avsluta passet. Inte ett klädesplagg var torrt på kroppen.


Utmaningar
Förra veckan fick vi mail från Nordic Military Training (läs Bruno) om att vi ska köra 100 armhävningar om dagen denna vecka, minst 20 per gång. På tå. Helst. Me like! Eftersom jag alldeles glömt bort detta före passet körde jag och Sivan 25 efter duschen i omklädningsrummet. Leif hade kört sina 100 redan innan passet och fick applåder (och tidigt tunnelseende idag). De femtontusen armhävningar som körts under passet räknas inte. När IT-killen Ernesto kom in på jobbet imorse välkomnade jag honom genom att slänga mig ner på golvet - tillsammans körde vi 20 armhävningar. Nu har jag bara 55 kvar. Idag. Och rehab då. Pernilla har dessutom lagt till att köra 100 situps - och jag tänker inte vara sämre.


Vecka 5 - here I come!

********************************************

12 kommentarer:

Anonym sa...

jag är sjukt imponerad (men inte förvånad) över att du tar dig upp på morgonen för att ligga i en iskall lerhög och rulla runt...
Jag skulle förmodligen inte klaga när träningen väl börjat, men att få upp mig den där tiden på dygnet, bli genomkall innan frukost - nääääe.
Mia, du är min Numero Uno Super woman.

MarathonMia sa...

Tack - jag ikläder mig SuperWoman-dräkten och ser till att behålla titeln :)

Löpning & Livet sa...

du kommer ju kunna ställa upp i armhävningstävlingar snart! :D

Anonym sa...

Du är grymt duktig! Way to go =)

gullfot sa...

Vad skönt med en lugn start på veckan, Mia ;-)

Lilla Duktig sa...

Ärligt Mia. Nu skrämmer du mig.

Anna (Orka mera) sa...

Wow - grymt impad! Det låter som vanligt så sjukt kul med allt du företar dig! Och lera.... kan det bli bättre?

MarathonMia sa...

Andréa: jag kommer att drömma mardrömmar - nu efter 100 genomförda är jag rätt mör.

Cicci: Jag känner mig grym - framförallt att jag pallrar mig upp ur sängen så där tidigt!

Fredrika: Eller hur! Här kan jag ju inte sitta och nyktra till...Du vet ju själv hur harmoniskt det är att starta veckan med Bruno!

LillaDuktig: Jag gör det här för att imponera på dig. JAg vill att du kommer ridande på din Totoro, räddar mig och tar mig till ett rosafluffigt ställe, ger mig musik och så dansar vi BodyJam tills höfterna kroknar! Me miss.

Anna: Lerbad är rogivande! Kom upp till Sthlm på ett prova-på-pass ;)

Anonym sa...

Straffarmhävningar till hela gruppen för att någon gör något instruktören inte gillar, hm, det är sådant som får mig att tveka. Vill inte ha en hel grupp som blir förbannade på mig, har upplevt tillräckligt med destruktiva grupprocesser ändå i närtid.

Eva

MarathonMia sa...

:-) Jag brukar få lite varningar för jag pladdrar så mycket... men jag ser det mest som bonus. Hur ska man annars forma snygga armar? :) Fast nästa gång kanske jag ska vråla från tårna, slänga mig över Instruktören och brotta ner honom istället för att köra straffarmhävningar! :)

Anonym sa...

Ja, gör det! Då måste du skriva om det i din blogg så jag får veta hur det gick :-)

Eva

MarathonMia sa...

... om jag fortfarnade kan skriva då ;)