Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

måndag 26 januari 2009

Utmanad av Karin!


1. Vilken typ av löpare är du?
Den sega, glada, pladdriga typen.

2. Hur länge har du löpt?
Jag är väl ingen hund heller?! Jag började jogga 2002 när jag slutade röka, tränade löpning 2004-2005, återupptog springeriet 2007.

3. Hur mycket löper du per vecka?
Lagom. Snittade 4,7 mil/vecka 2008. Rekordet ligger på 9,3 mil i somras. Detta ska jag givetvis slå i år.

4. Vilket är ditt "feelgood" tempo?
Vi pratar fortfarande löpning va ;)? I sånna fall 5:23/km

5. Vid vilken ålder började du springa?
32

6. Vilka andra sporter utövar du regebundet?
Det går att göra sport av allt! Just nu bär jag kartonger, krälar i gyttja, försöker dansa och kör grymt mycket armhävningar. Nästa vecka något nytt.

7. Vad måste du ha med dig på ett pass?
Allt jag behöver är något slags väder, mina tankar, min älskade Garmin och ett par grymma löpardojjor.
8. Varför springer du?
För att komma snabbare fram. För att jag känner mig framgångsrik och fantiserar. För att bygga en stark och smidig kropp. För att kunna klå brorsan på maran i sommar. För att det sitter i benen nu.

9. Har du någon gång ljugit för att få springa?
Helt ärligt - jag ljuger inte.

10. Hur ofta köper du skor?
Alldeles för ofta. Här kan jag inte bara hålla mig till löparpjucken...Löpardojjor 2-5 par per år. Stövlar 2-5 par per år. Pumps...runt 7-8 par, resten av skotyperna räknas inte... mer skoplats åt folket!

11. Hur ofta köper du annan löprelaterad utrustning?
Räknas rödvin som återhämtning in här? Om inte - så köper jag nog andra pryttlar lite lite lite varje månad... *visslar* (här tillkommer alla tävlingsavgifter, resor, träningsläger...hualigen vad det bär iväg!)

12. Var/hur handlar du utrustningen?
Utomlands på tjänsteresor - roligar med saker ingen annan har. På Runners Store, Löplabbet, ibland Stadium.

13. När föredrar du att springa?
När det är kallt. Gärna snö. Förmiddag.

14. Hur ofta tävlar du?
Mot mig själv - hela tiden. På lopp... typ 10 om året.

15. Vilka distanser?
10k -hatdistans 21,1-komfortdistans + marathon 42195 meter. I år gör jag Ultratävlingsdebut på Skövde 6-timmars. Hoppas jag.

16. Vilken är favoritdistansen?
Marathon - eller ultradistans... att springa längre och längre... Vem vet - kanske 100km är min grej!

17. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet?
Jag vill - jag kan -jag orkar! (sen visualiserar jag mig som Clarice Starling)

18. Vilken typ av vätska dricker du?
fortfarande löpning va? Vatten och ibland sportdryck

19. Springer du helst i grupp eller ensam?
Just nu springer jag bara i grupp och saknar mina egna funderarlöpningar där jag blir ett med mig själv, min själ och allt!

20. Hur återställer du dig efter ett långpass?
Resorb, Vaniljfudge, röda rallybilar, apelsiner, Loka Vildäpple.

21. Vilken snabbhetsträning föredrar du?
fortfarande löpning va? Backintervaller med IF Linnéa. Grymt i grupp och härligt med pepp!

22. Vart blir du oftast skadad?
När jag springer på Djurgårn... nä skämt åsido - *visslar* min höger rumpmuskel är min akilleshäl - jobbar med den, men den har orsakat en muskelbristning som rehabas för tillfället. Men skador är något jag undviker. Blåmärken, rispor från grenar och snubblande med såriga knän räknas väl inte?

23. Vilket lopp drömmer du om att springa?
Berlin Marathon. Igen. Eller Musköloppet - det var verkligen det jävligaste jag någonsin gjort!

24. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?
En långdistansare med Barack Obama eller kanske backintervaller med Ozzy Osbourne. Eller varför inte Forrest Gump, tänk att få springa bredvid när benställningen exploderar och bruden skriker "Run Forrest Ruuuuuuuun!" - mäktig tanke.

25. Vilken idrottsstjärna skulle du vilja springa med?
Magnus Hedman - för det skulle imponera grymt på min son.

26. I filmen om dig, vem spelar rollen som du?
Judy Foster - jag är hon och hon är jag när hon joggar i början av "När lammen tystnar"

27. Vilka tre löp/träningsbloggare utmanar du?
Det här blir skoj!Jag väljer tre brudar som jag aldrig har träffat IRL, jo förresten - Andréa morsade på mig när hon sprang om mig på tjejmilen... Anna-Orka Mera, Bureborn och Andréa!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha, du är så rolig =)

Anna (Orka mera) sa...

Oh shit! Jag som trodde jag skulle klara mig när ingen utmanat mig på flera dagar :) Hahah, då är det bara att sätta sig ner och tänka en stund då!

Löpning & Livet sa...

Haha, det var nog den roligaste versionen jag läst :) Tyvärr orkar jag inte svara på alla frågor igen, tog ju typ en timme för mig :) och du, lova att säga hej när du springer om mig på maran! ;)

Magdalena sa...

Haha, skulle verkligen vilja se Ozzy springa backintervaller! ;o) Men om det är nån som kan få honom att göra det så är det du!

Hamberg sa...

Nu fick jag lite morgon energi :-)
Du är rolig du...

MarathonMia sa...

Cicci: :-D

Anna: Här i cyberspace går man aldrig säker!

Andréa: Shit det har jag missat, får leta upp bland dina inlägg! :)

Magdalena: Ja, där kan man ju snacka om utmaning! ;)

Hamberg: Välkommen hit! Kul att sprida energi - jag har gott om den! :)

Anonym sa...

Jag ser att du svarat bland annat "Bureborn" på fråga 27. Det gjorde Tildo också, fast en dag senare. Enköpingsflickan kan alltså känna sig utmanad från två håll. Det borde ta skruv?

(Eller måste man ändra sig om namnet är upptaget. En stackars butler skulle helst slippa att ha något att göra med Tildo på ett tag).

MarathonMia sa...

Butlern...hmm jag tror att Fru Bureborn klarar av utmaningar från två håll alldeles galant. Det finns ju inte en sportsmössa att hålla koll på vilka som blivit utmanade eller ej :)

Tildo trilskas som vanligt alltså?

Anonym sa...

Fröken Bureborn är smickrad och på g! bara hon får dottern i säng och sambon till innebandyn...

Miss Agda sa...

Alltid lika roligt att läsa andras löparutmaningar:) Gjprde själv också den för ett par veckrr sen.
Lycka till med träningen! Tränar för Sthlm maran själv också.