Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

fredag 23 januari 2009

Att framhäva mina styrkor

Att kompensera och balansera.

Jag försöker i största möjligaste mån vända saker och ting till utmaningar. Jag vill inte riktigt se att något är ett misslyckande. Jag lär mig alltid saker på vägen. Jag har under årens lopp lärt mig att mörka mina svagheter och framhäva mina styrkor. Framförallt på jobbet. Jag jobbar i en bransch med 90% män och har hittat mitt sätt att övertyga och vara stark. Jag ser till att vara bra på det jag ska vara bra på. Fokusera. Organisera. Tänka lite annorlunda. Och framförallt få saker och ting gjorda.

Hos naprapaten i morse konstaterades en muskelbristning i baksida lår. Det är ingen skada, men det kan bli. Det kan säga fjong. Enligt J kan jag ha problem och känningar av det flera år framöver om jag inte gör något åt det. Efter att ha tjänstgjort nåldyna åt hennes akupunkturnålar visade hon några övningar som hon vill att jag ska göra varje dag. Det är här kompensation och balans kommer in... jag döljer mina svagheter och tar fram mina styrkor...

Jag fick testa en övning för baksida lår... och använder inte ens den muskeln. Jag kopplar ur den och använder höft och framsida lårmuskel istället. Jag tippar lite fel och balanserar om min kropp för att kompensera med andra muskler. No good. Och jag som varit så teknikfokuserad på bodypump-passen att det nästan gått till överdrift. Efter några övningstester hittade J i alla fall något som bet på min baksida. Hon vill att jag kör rehabövningarna varje dag. Precis som på jobbet ska jag nu fokusera på rätt muskel, jag ska organisera in tid, tänka annorlunda genom att fokusera på min svaghet och framförallt genomföra. De närmaste två veckorna kommer ett sopskaft och ett gummiband vara mina bästa vänner. Sen ska jag tillbaka och visa hur stark jag har blivit. Oj, blev det en utmaning?

***********************************************

8 kommentarer:

Annika A sa...

Det kommer gå suveränt! Jag har också ett sopskaft som bästis. Muskeln jag kopplar ur är gluteus maximus och den som kompenserar är baksida lår.

Lilla Duktig sa...

Du får inte gå sönder Mia!

Löpning & Livet sa...

Men du är ju superbra på utmaningar så det kommer ju gå hur bra som helst! :)

MarathonMia sa...

Annika: Det var där allt startade! Därför har jag sopkvastat till och från ett tag - och kompenserat med låret, nu har jag tömt det och fortsätter min framfart bland fungerande muskler.... :)

LillaDuktig: Det bästa är att träna sa nappisen. Jag litar på folk med fina diplom på väggen och kan en massa lustiga benämningar på kroppsdelar.

Andréa: Yepp - utmaningarnas drottning!

Anonym sa...

Mia du lyckas verkligen hitta utmaningar på allt! Sopskaft och gummiband kan man gör många roliga saker med. Var rädd om dig och sköter du övningarna så kommer du att få lår som Anja Persson och rumpa som skjuter ut mer
än Jennfier Lopez :-)!

Annika A sa...

Ojoj! Då gäller det att se upp alltså och hitta balansen. Tack för tipset!

Anonym sa...

Vet inte om det är någon tröst att höra, men själv har jag hållit på ett tag att systematiskt träna upp muskler jag inte belastat eftersom jag "bortkompenserat" dem. Vilken skön känsla det börjar bli att upptäcka att jag gör rörelser rätt, att jag kan göra dem, att det faktiskt börjar kännas att kroppen är i balans på ett helt annat sätt!

Eva

MarathonMia sa...

Sara: OK, då siktar jag på det!

Annika: Använd tennisboll och skaft flitigt!

Eva: Välkommen hit! Tack då finns de hopp! Det ser jag fram emot.