Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

tisdag 27 januari 2009

Massor av energi!

Tänk vad rätt mat, lite sömn, utmaningar och planering kan göra susen!


Havregrynsgröt, oatly, juice, ägg, ruccola, couscous, tonfisk, tomat, pumpafrön, avocado, apelsiner, äpplen, bananer, russin, nötter... istället för mackor, halvfärdig mat och annat junk. Vilken otrolig skillnad på bränsle vid träning!

Ett av mina mål är att få in tusingar i mitt träningsprogram. Att peta in dem i programet har inte varit det svåra, utan att faktiskt genomföra dem kontinuerligt! Idag var det dags för årets första tusenmetersintervaller med IF Linnéa över Årstabron. Jag kände mig ruskigt pigg i benen. Sprang 2 kilometer innan träningen och lade till lite efter. Över bron kändes det som jag flög när jag körde den första. Tyvärr blev jag lite för positiv då jag kollade fel på klockan och trodde att jag kört den i uppförslut på 4:06... det visade sig vara 4:17.

Från Tantohållet lutar bron svagt uppför varpå tiderna blir ojämna. Dagens serie på 6 genomförda: 4: (17, 09, 26, 13, 36, 23). Jag kände mig rejält spyfärdig efter 4 tusinger och tänkte påbörja min nedjogg. Tänkte "Att det är en dag i morgon också" och vi ska tok-köra för Monster-Peter, som utlovat ett riktigt tufft pass. "Hrmpfff" fnös Evelina, "Imorgon är imorgon". Jag vill ju inte vara sämre så jag slutförde passet med ytterligar två. Jag kände mig otroligt pigg i benen, gick av 2 stationer tidigare från bussen och kutade hem. Som bonus slängde jag mig ner i hallen och gjorde ytterligare 20 armhävningar (dagens skörd 120) för att ge mig på rehaben.

Min son utbrast "Det ligger en tidning på toa med en artikel om att det inte är bra att träna för mycket, det kan vara rentav skadligt". Hmmmm - då kategoriserar jag dagens pass som en del av mitt liv och räknar bara intervallerna som träning. Armhävningarna är ju bara till för att svarva till "snygg-i-löparlinne-musklerna!" Som att sminka sig, eller sminka av liksom.

Nu är det bara att ladda om för att komma upp i tid till Nordic Military Training imorgon - låta benen få njuta av lite vila.
*************************************

11 kommentarer:

gullfot sa...

Hahahaha, det var ju bra att den tidningen ligger på toa då, det är väl där den hör hemma ;-)

Löpning & Livet sa...

Du är nog min idol mia! :) Du är ju så himla duktig hela tiden!

Anna (Orka mera) sa...

Du är ju snabb som attan tjejen! Bra jobbat.

Karin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Karin sa...

När har man tränat för mycket? undrar träningssugen, frågvis barnmorska... ;-)
Jag är så impad av dig, vännen. Du har ju hur mycket energi som helst och du bara strålar. Puss på dig för att du är du!

Anonym sa...

Jag börjar sannerligen undra om Einsteins teori gäller för dig. Ljushastigheten ska nog tas i kubi i ditt fall. :-)
Vicket energiknippe du är - och en verklig energispridare!
För mycket träning är skadligt. Men vad som är för mycket beror ju helt på vem det gäller. Så länge du är glad och kroppen håller tränar du ju alldels lagom!

Jossan sa...

du såg hur stark ut som helst igår!

Magda Gad sa...

guuuu var härligt med energiboost, såna här inlägg får mig att le!

Catti sa...

Gissar att din bror hackar tänder av fasa över syster-Fasan´s grymt starka intervaller över Årstabron.

Härligt sprunget Mia.

Anonym sa...

Ja det var ett nytt sätt att se armhävningar som! Jag som inte ens har fått sminkningen som rutin. Jag får se om det funkar vid tandborstningen.
Du är så duktig Mia jag undrade just var du hittar din energi! Men nu har jag fått svaret.

MarathonMia sa...

Ni är för underbara! Jag kämpar som en galning att bli snabb som blixten - fast jag tappar fokus då och då...