Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

måndag 7 februari 2011

Sportglasögon och skidåkning

Nu är det 3 veckor kvar till Öppet Spår. Min skidträning har det ju varit lite si och så med så söndagen använde jag till att återta fokus. Testade XKross coola sportglasögon och slapp tårade ögon och immiga glas - om det var brillorna eller att jag äntligen fick tekniken att fungera som gjorde att passet gick suveränt har jag ingen aning om.

Inger, Evelina, Anita och jag tog oss upp till Tierp och körde 5-kilomtersbanan som var helt suverän. Solen sken, spåren var underbara och tekniken liksom bara satt. Förut hade jag gjort milen på 1:05 som snabbast - nu var jag nere på 50 minuter. Jag hade fäste tack vare Ingers mans tejpande (förlåt Coachen - men det fungerar!) och brände av de 3 milen på 2:31:14. Det är ungefär min maratontävlingstid. Bådar gott inför Öppet Spår.

XKross glasögonen var superbra, jag bytte från genomskinliga linser till sollinser supersnabbt själv - (mina förra behövde jag få hjälp med i butik förut). Glasögonen väger nästan ingenting och sitter skönt på näsryggen utan att ge märken. Jag brukar få tårar i ögonen men inte nu. Ljuset var skönt och de var helt imfria. Mitt set med glas är thermo, genomskinliga och Running.
Förresten...hög tid att köpa nya stavar - har ilskna blåsor på tummarna - tejpar eller Vaselinar skidåkare fingrarna?

4 kommentarer:

John sa...

Underbart när utrustningen funkar! Dessutom så bli man mycket bättre när man ser schnygg ut! (iaf så känns det så, och det är ju det viktigaste :))

Annie sa...

Schnygga glajer! O bra tid!!
Jagkör med herrhandskar , inga skavsår, vet inte vad d beror på.
Ska göra ett ryck på söndag o leta snö o åka långt! Blev som inspirerad! Som vanligt! Tänkte försöka NMT ons morgon men mitt revben e ju inte helt- får parerade personer vara med???

MarathonMia sa...

John: VIKTIGT!!!

Annie: Onsdagmornar brukar vara supertuffa, men det finns olika pass på onsdagkvällar kl 18 - vet inte hur det är att träna med trasigt revben dock...

Karin sa...

Du får troligtvis blåsor för att du håller för hårt i stavarna. Tänk på att släppa stavarna när du skjuter i från i stakningen och låt dem fångas upp naturligt i handen när du drar fram armarna. Jag hade också problem med blåsor på tummarna tidigare när jag var nybörjare.