Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

måndag 14 februari 2011

När det blir tråkigt...

...är det dags att bryta mönster.

Olika mönster... Bild lånad från Internet

Det som fungerar och är roligt behåller jag gärna. Men att vara "smart" och boka in tjänsteresor så att övrig träning ska fungera visade sig vara nära-döden för mig. Förra veckan gick jag upp före 5 varje morgon, och flyg/transer och annat som hör tjänsteresor till gick inte så smidigt som jag väntat. Hem sent, mycket väntan och till råga på allt smög sig stressen på när jag glömt strömkabeln till datorn, batterinivån var låg och en deadline låg och lurade.

Min kropp är van att sova 6 timmar varannan natt och 8 varannan. Jag vågar inte ens räkna ihop hur lite jag sov förra veckan. Det bygger inte en stark kropp bra muskler och ett utvilat sinne. Detta har resulterat i att min återhämtning har inneburit noll träning. Inte ens en liten återhämtningsjogg. Sov över NMT imorse och börjar om på ny kula. Göra nya saker för att hitta tillbaka till det roliga, bryta mönster. Startade med att kasta min disfunktionella äggkoppar som jag köpte 1989 när jag flyttade hemifrån - krejsi som fan för att vara mig.

...fortstte sedan i ny stil med att tacka ja till Bikramyoga på torsdag... hjääääälp! Säger precis som Funrun/Mary - position 13 ska jag nog klara av.

13 kommentarer:

Anita sa...

Du skulle bara veta hur beroendeframkallande du och din blogg är ;-)Skönt att du är tillbaka. Gör nu vad du kan för att vara så snäll som möjligt mot dig själv. Du är viktig!

Löpning & Livet sa...

Åh jag tror du kommer fastna för yogaan! Ge det 3, 4 gånger bara och ge inte upp om du inte fixar alla poser.

Sen kommer jag och gör dig sällskap på både bikram och nmt om ett par månader :)

John sa...

Haha! Jo det vore väl lite tragiskt ifall du inte skulle fixa pos.13. Jag har lärt mig att älska Bodybalance/yoga på ungefär en månad. Det är fantastiskt! Men de flesta behöver tydligen ca 3 pass för att komma in i det hela.

Lycka till!

Lotta sa...

Allt hänger ihop och ibland är det svårt med balans i livet. :)
Tack för alla tips och inspiration. De är så värdefulla. Speciellt för oss som tränar ensamma.
Kram :)

Anonym sa...

Se till att vara riktigt hydrerad innan bikramyogan. Dricka mycket dagarna innan.
För mig har bikramyogan övertagit styrketräningens funktion.

//Adam

soffan sa...

Haha, äh, det kommer att gå hur bra som helst :) . Kom bara ihåg där runt 10-11 när du tror att du ska dö, att sedan är det värsta över, så då är det bara att tuta och köra resten av vägen!

Marica sa...

Låter som om vi lever samma liv just nu , t.o.m datorn utan sladd :) Däremot har jag yogat i ett par år nu och skulle aldrig vilja vara utan den:)

Unknown sa...

Urk Mia känner igen det där, bytte ut mitt liv för att få det att funka. Inte alla förunnat att kunna göra jag vet. Ta hand om dig, lyssna på kroppens signaler extra noga när stressen kommer och dra i nödbromsen när det behövs.

Allt det där vet du, ville bara påminna dig:-)

Peace Love och Valentin kram!

Träningsglädje sa...

åh. bikram! härligt med värme! låt inte instruktörernas bryskhet störa dig, men du är ju van vid sådant. första halvan är jobbigast, då står man upp. de sittande positionerna är skönast och allra bäst är avslutningen. enjoy!!

Jessica sa...

Kan nån så kan du Mia!
You hang in there you wicked woman, you hang in there and then you come back ;-)!

Anna (Orka mera) sa...

Jag ska själv testa Bikram på onsdag, lovar att rapportera om jag klarade nr 13...

Annie sa...

Hoppas det har lugnat ned sig o att yogan var kul!
Kan relatera till stressläget när man ligger på minus o jagar sömn o minutrar o flyt i att ta sig från À t B!

Heja heja dig min idol!

Annie sa...

Hoppas det har lugnat ned sig o att yogan var kul!
Kan relatera till stressläget när man ligger på minus o jagar sömn o minutrar o flyt i att ta sig från À t B!

Heja heja dig min idol!