Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

tisdag 25 november 2008

Jag och mina utmaningar...

ju fler desto bättre... eller?

Hmmm. Funderar på om jag är riktigt frisk i huvudet. Jag står just nu inför mitt livs största förändring samtidigt som jag antar utmaning på utmaning. Flyr jag? Nej - jag skapar kreativitet och luckor för möjliga tankar. Jag hittar nya sätt att lösa saker och angripa problem. Jag tillåter mig vara apdålig och klappar mig på axeln när jag gör något bra. Jag lyssnar på tips och lär mig av andra. Jag har gett mig fan på att vara närvarande i min process hela tiden. I min träning hittar jag glädje och styrka. I min löpning bearbetar jag tankar och känslor. Hur går det då med utmaningarna... nja - sisådär.

Löpning: Kutar sporadiskt och liknar mest en virrig höna. Följer ingen plan för stunden utan "har viloperiod"

Armhävningsutmaning: Börjar om på vecka 3 då förra veckans inledande MilitaryTraining tröttade ut min kropp. Nu är jag pigg igen... eller nåt.

Plankanutmaning: Jag SKA klå Ken. Om jag så ska låta mitt pannben köra plankan åt mig.

Runner's Challenge by Nix: Löpskolning, löpstyrka och löpstretch. Här är jag grym. Står och gör tåhävningar på kontoret - spränger snart stövelskaften. Stretchar varje dag. Styrka genom NMT - det jag missar lägger jag till. Totalfokus.

Rehab: Min akilleshäl är som sagt min högra sätesmuskel: Kör rehab 2-3 ggr i veckan och använder tennisboll och tensmaskin som återhämtning. Ordentligt naprapatbesök på fredag. Känns svårt att få styrka i baksida lår/hamstring när jag kutar i uppförsbackar eller kör snabbt.

NordicMilitaryTraining: Jag vet att jag kan mer. Sparar för mycket på energin. Det är superkul och jag njuter av varje träning.

Vasaloppet: Jajusstdet. Jag har kommit så långt att jag har ringt på en annons på skidor på Blocket, hamnade hos en telefonsvarare... (har åkt skidor en gång på mellanstadiet faktiskt, hur länge kan man leva på gamla meriter?)

10 Klassiker till jul: Ska läsa tio klassiker till jul. Har läst 3. Försöker plöja igenom en "mellanbok" i form av Blonde på över 800 sidor. Hinner läsa en sida och somnar... trögt värre. Hade tänkt läsa ikapp på väg till Miami - men ska inte åka. Böcker är till för att njutas, inte stressas.

Dagens största utmaning blir att åka till Löplabbet och bara köpa löparbroddar och inte ett par snygga Icebugs...

****************************************

20 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Att ta broddarna istället för icebugsen kräver massor mentalt så jag förstår att det känns tungt :) Broddar känns lite pensio-style medan icebugs är fräsht, nytt och löparbefrämjande... men det är ett klokt beslut. Man måste vara klok ibland, även om det är roligare att slösa pengar. Själv väntar jag ut snön istället. I Skåne ligger den inte mer än max tre dagar. Och då är det inte ens lönt med broddar. Sicken tur, då kan jag spara pengarna till någon ny löparoutfit...

Anonym sa...

Icebugs, Icebugs, Icebugsss, icebugsss,försöker lite med sublimeringsreklam... vill ju inte vara ensam om att springa omkring i ett par limegröna monster storlek innerstadsbuss;-)

Puss! Tone

Magda Gad sa...

ja vad ska man säga, du har en minst sagt imponerande lista att beta av. go girrrllll!

Anonym sa...

Att du orkar Mia! Helt otroligt jag är mäkta imponerad dessutom vet jag att du kommer klara av alla utmaningar! Löparbroddar finns det sånt också så lite jag vet!

MarathonMia sa...

Anna: Du behöver väl inga Icebugs i Thailand... inte i Skåne heller för den delen :-) det är värre här norröver.

Tone: hehe - jag glider hellre runt i 4:ans buss...

Magda: Bara tuta och köra - det är ju självförvållat och jag ÄLSKAR listor...

Sara: Jag kallar de löparbroddar för att slippa pensionärsvarningen... övar ju på att vara cool liksom.

Anonym sa...

Dina utmaningar är riktig bra! Du kommer att nå alla, det vet jag ;)

Som sagt, du är min inspiration och motivation.

Lite roligt att vi skrev någonting om samma sak: löparbroddarna!! He he.

Som du ser, jag har inga erfarenheter om plogade vägar och vinterlöpningen. Jag tar gärna alla råd jag kan få.

Vad ska jag göra? Jag vill springa på vintern!!

* kram kram *

Anonym sa...

Vi behöver utmaningar ibland! Men det är klart, hela livet kan ju inte gå ut på dem! ;)

Lena sa...

Med allt det som pågår, så måste du ha ett par Icebug. Och så måste du se till att springa mer i terräng och mindre asfalt om du köper dem. Och vips, så har du ytterligare ett mål;))

Lena sa...

Och vad är det för förändring som du ska göra?

Anonym sa...

Jag vill också ha icebugs. Klart alla måste ha icebugs. Men det blir nog bara kärringbroddar här med :/
Angående utmaningar. Hela världen stannar utan dom.

Anonym sa...

*helt fascinerad*
Jag blir så avis på människor som du, som sätter upp mål och utmaningar och sen ger sig i kast med dem så det ryker. Bravo!
Jag klarar ett jonglera ett par utmaningar, men blir det för många reser anarkisten i mig ragg och gör revolt - mot mina egna mål. Ytterst frustrerande.

gullfot sa...

Apropå "fly", det brukar man få höra om man är totalfokuserad på något som verkligen ger en något - så kör på bara!! Det är omöjligt att "fly" från sitt liv, man är där hela tiden.

Det är en imponerande lista Mia, jag skulle aldrig orka med så mycket för jag blir tokig om jag inte får massor med tid att bara skrota för mig själv också. Det är jätteinspirerande att du bara kör på sådär, och jag är inte ett dugg orolig att det NMT-pass kommer då du vet att du tagit ut dig fullständigt och du darrar som en liten läderlapp. Det var en av mina mest fascinerande upplevelser där att springa trots att man var totalt bastaslut i kroppen, inte en muskel fungerade och det var bara att stappla sig fram.

Skall bli spännande med armhävningarna - det är ju enklast mätbart. Go go go!

Magdalena sa...

Shit vilken målmedvetenhet, helt impad. Men ska förstås klå dig i armhävningar. Är det 6 minuter planka som gäller eller? ;o)
Jo, tåhävningar - hur ska man göra de för att det ska vara bra för löpningen? Och blev det broddar? Vilken sort? Inväntar rapport....

Anonym sa...

Vad roligt att du ska åka vasaloppet. Jag ska oxå¨åka och har inte heller åkt så värst mkt skidor. Ska du åka det riktiga på 9mil eller öppet spår?

Lilla Duktig sa...

Och när var du apdålig sist då?

Förresten, vad är Icebugs?

Cecilia sa...

Hej! "tennisboll och tensmaskin som återhämtning" - om din rehab. Hur, undrar jag nyfiket med min vänstra sätesmuskel i tankarna?

MarathonMia sa...

Coyntha: Fick tips idag om att man ska ha vattenflaska med sig när det är minusgrader, man andas ut lika mycket ånga/vätska som när det är varmt ute.

Malin: Välkommen hit! Livet i sig är ju en utmaning.

Lena: Försöker du forma en orienterare av mig? Inte en gps i världen skulle kunna hjälpa mig där... ;-)
Lena igen: lite privata saker bara... *himlar med ögonen*

Linda: Klockrent.

Bureborn: Det får bli nästa års utmaning - att bli anarkist och inte anta några utmaningar...

Fredrika: Mitt inre "fly" är helt ockej med harmoni och glädje... det är de där tankarna som förvirrar -grrr. Ser verkligen fram emot att få darra som en läderlapp ;-)

Elin: Vasaloppet skrämmer mig - trots att jag bara ska köra tjejvasan!

LillD: *smack* Icebugs är jättefina terrängskor med dobbar för typ 1500 julklappspengar.

Cecilia: Välkommen hit! Jag har fått tre styrkeövningar som jag ska köra, plus två stretchövningar - sedan tens och tennisboll på det. Jag ska försöka beskriva övningarna i ett inlägg framöver.

Anonym sa...

Synd jag är i Thailand när Tjejvasan går...annars hade vi setts i spåret ;-)
Kram Heli

Cecilia sa...

Vad snällt! Jag håller koll!

MarathonMia sa...

Heli: Synd för vem då? Inte dig i alla fall ;-) Hade givetvis varit tokskoj att få jaga dig där... kanske jag får utmana dig på Vansbrosimmet istället :-)