Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

söndag 19 juli 2009

Comeback på nordic Military Training!

Vilken härlig känsla!

Under sommaren kör NMT 2-timmarspass varje lördag med start klockan 10.00 bakom Östermalms IP. På grund av tävlingar och långpassträningar har jag missat flera helger, och nu var det äntligen dags.

Efter två dagars vila i Paris och London ville de flygplansstela benen rusa-runt-i-buskarna igen. Jag frågade Bruno innan vad vi skulle köra och han lovade mycket löpning, inga kladdiga skor - inget blött. Jag valde mina nya Axics 2140 som jag ska köra GAX med.

Det var varmt och strålande sol när vi möttes upp. Vi var 11 som skulle köra varav 6 var nya. Då planerade Bruno snabbt om passet och utsåg mig till Ankare (hjälpreda och hålla-koll-påare). Nykomlingar brukar få smaka på lite bus (diken, träsk eller bad) Vi värmde upp och körde jägarmarsch bort mot ängen vid Stora Skuggan. Här fick vi göra lite olika förflyttningsövningar som att gå Apa, gå på alla fyra baklänges, dra oss fram med hjälp av bara armarna och vicka oss fram i sidled. Jag var rätt kass på dessa övningar, men det är jag ju alltid i början på passet. Jag hade dessutom korta löpartajts, linne och inga handskar. Bara därför ville jag leka lite cool och valde att köra mina övningar där det fanns mest tistlar och taggiga blad...

Vi förflyttade oss till Amfiteatern och körde övningar uppför bänkraderna. Jämfotahopp upp 50 gånger, armhävningar, tricepsdips, fler benövningar, statiska armhävningar - now we're talking. Det här grejade jag galant.

Dags för mer löpning. Som ankare höll jag antingen täten eller höll mig längst bak. När vi kom fram mittemot Fiskartorpets hoppbacke och bara den lilla insjön låg emellan gav Bruno mig ryggsäcken med vatten så att jag kunde jogga runt till slutet av backen - de andra skulle simma över. Mina nya Asics gillade idén och joggade raskt iväg (eller raskt och raskt - myggen hann smaka på mina ben i skogen). Efter detta körde vi branta backintervaller där jag försökte lära ut lite backteknik. Nya Helena lyssnade och körde rätt - hon grejade alla fem utan problem - killarna brände på och var slut efter två. Själv orkade jag alla - även om det gick lite långsamt.

Sista intervallen upp körde vi två och två - här ropade Bruno "Vänd!" då skulle vi stanna och köra grodhopp nerför tills han ropade "vänd!" igen och vi fick fortsätta uppför. Det sög skönt i låren. Lagom till mjölksyran hade lagt sig var det dags för spurttävling och jag utmanade Jojje. Han for iväg som ett skållat troll och jag försökte hänga med, när 30 meter återstod fick jag nya krafter och sprang om honom - kom först till stenen och skulle egentligen bara behövt göra 10 armhävningar, situps och benböj mot hans 20. Jag tog fem av hans så tillsammans körde 15 av varje :)

Efter detta var det dags för förflyttning igen. Jogga, löpa, rusha - och vips hade två timmar gått. Härligt pass som var riktigt varmt! De 3 liter vatten som Bruno tagit med sig gick snabbt åt efter en timmes träning. Jag kände mig stark och känslan efter 2 timmar var att jag skulle kunna greja 2 timmar till. Det är ju det jag tränar för - att klara mer inte ta ut mig totalt. Jag tror att denna funktionella styrketräning kommer att vara superviktig när jag ska springa 16 mil om mindre än en månad.


8 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Åh!!! Låter så himla kul!! Jag har svår army-abstinens. Kanske ska jag ta tag i planerna på att ordna egna army camps snart.. Fast som instruktör blir man ju inte lika trött själv eftersom man måste puscha och kontrollerna deltagarna :)

Anonym sa...

Oj vad kul! Jag skulle vilja bor i Stkm för att kunna träna med er och köra Military training! Men jag får nöja mig med dina inlägg!
Trevlig söndag. Kram!

gullfot sa...

WORD. (Sista meningen alltså.)

Christoffer Hedlund sa...

NMT verkar vara så himla kul! Har inte de funderat på att ta detta koncept norrut? Tex Umeå ;). Många kramar från ett molnigt Umeå!

Elin sa...

Låter riktigt roligt. Jag måste nog komma en lördag och köra ett sådant pass :-)

Magdalena sa...

Ni kör lördagar hela sommare - när är det sista lördagen? ska kanske skicka in gubben dit... eller varför itne mig själv? ;o)

MarathonMia sa...

Andréa: Det är bara att se till att det är ojämnt antal så får du vara med och kämpa :)

Coyntha: Hoppas inläggen ger lika mycket endorfiner, träskdoft och träningsvärk som verkligheten ;)

Fredrika: WORD.

Christoffer: Jag kan ju skicka upp en pluton som kör på Norrlandsvis - bära liten älg, magövning över hjortronris och bära-runt-på-hembrända-drickat :)

Elin: klart du ska komma en lördag och vara med - superrolig träning.

Magdalena: Hela sommaren - finns inga bra ursäkter att låta bli. förutom tävlingar förstås!

Christoffer Hedlund sa...

Hahaha.. du gav mig ett gott skratt! Men gärna för mig! Skicka upp dem så de får piska mig ordentligt känns som om jag verkligen behöver det. Kram kram!