Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

måndag 2 februari 2009

Fullspäckad helg och noll tid för cyberspejs.

Men nu är jag tillbaka!

ABC-Nytt valde givetvis att skjuta på inslaget och kör nu på fredag istället. Känns ju bra när man basunerat ut för halva världen att de ska bänka sig framför TV'n. Mormor fixade till och med semla att mumsa på i uppehållsrummet på Äldreboendet. Nåväl - det blev en grym fredag med småttingarna - sedan upp för att köra världens härligaste och tuffaste Crossfit-pass med Bruno på lördagen. Det var hårt och tungt, landade på 122 minuter träning och vi var väl kanske 25-30 personer. Tur att inte dottern följde med och testade - hon hade spytt efter några minuter.

Jag lät sedan musklerna gå i dvala och vila medan jag satt på biografen och njöt av Mammut tillsammans med lillesyster och hennes pojkvän. Det var en djup film som jag gillade jättemycket, ingen partyhöjare direkt men lite god middag och schysst vin ändrade på stämningen. Eftersom jag dykt upp bakis de senaste TSM-söndagarna tog jag bara 2 glas champagne med Militär-brudarna innan jag somnade för natten.

10:00 på söndan var det då dags för min återgång till 3:30-gruppen hos Team Stockholm Marathon. Det var kul att springa med alla man känner igen. Jag kände mig pigg och glad i benen - förmodligen för att mina nya Saucony ultra-superpower-snabba-långdistans-guldskorna skulle göra debut. Vi sprang totalt 20 kilometer, men jag lade till lite extra genom nerjogg på Stadion med Catti - ville ju inte missa veckans sista löpskolning, så den skulle betas av. Passet var grymt skönt, tempot var jämt hållet av superklockan Pertti (och Anna). Catti körde jägarmarsch fram och tillbaka och höll ordning på oss, och vi fick som vanligt sköna tips av Ellinor. Rätt var det var hade vi sprungit klart. Ingen dipp på hela turen och bara skönt snack, lite födelsedagssång för Tone, en sporadisk fartökning när 3:15-gruppen försökte springa om och allmän Feel-Good-med-nya-skor-upplevelse! Min puls var lite hög - medel låg på 160 (172) - men förra veckans enorma träningsmängd, för lite sömn och skumpan tog nog ut sin rätt där.

Imorse hade vi gästinstruktör Sebastien på Nordic Military Training. Det var allt annat än kul. Mer muskelstyrka än Crossfit. Vi startade med 160 tricepsarmhävningar, körde vidare med 180 vanliga. Händerna var iskalla och kränkningarna många och utan glimt i ögat. Tillbaka på ÖIP tog det sin tid att tina upp både tår och fingrar. För första gången tyckte jag att passet var dåligt. Jag tror inte att jag log en enda gång.

Den här veckan blir i alla fall en löparfokusvecka. Nu ska jag ta fram almanackan och peta in mina turer.
*********************************************

12 kommentarer:

Anonym sa...

Va ska vi behöva vänta en hel vecka!
Jag funderade på vad ABC tyckte var hetare nyhetsmässigt än NMT. Streetdance eller ett rep från Singapores (?) tunnelbana?

Anonym sa...

Vad är skillnaden mellan muskekstyrke träning och Cross fit?
Blir man Tv-shop slank och härlig av Cross fit eller?

MarathonMia sa...

Bureborn: Tänkte detsamma när tunnelbaneinlägget kom! La mitt huvud på sned och nickade instämmande...

Ken: Crossfit - du krossar fler ben i kroppen... nej, man springer mer och rör sig (gärna i skogen) och tar kroppsvikt, stenar, stockar, varandra till hjälp att bygga styrka. Däremellan springa i naturen.

Anonym sa...

Hej Grymt bra blogg men du skriver att 3,15 "försökte" springa om er, Det kändes som om ni stod still när vi kom ångande förbi på Norr mälarstrand men det var väl för ni blev så impade av oss?
Mvh
Arne

Anonym sa...

Hm, nu blev jag fundersam igen. "Tur att inte dottern följde med och testade - hon hade spytt efter några minuter", "Händerna var iskalla och kränkningarna många och utan glimt i ögat".

Orsaken till att jag funderade på att prova på NMT eller något liknande är att jag är nyfiken på att få hjälp att pressa mina gränser. På jympapass o dyl blir jag lite bekväm av mig och gör de lättare varianterna när jag inte orkar, eller tror jag inte orkar.

Min akilleshäl är kränkningar och dåligt fungerande grupper, med tanke på ovanstående kanske det finns något bättre sätt att få hjälp pressa sina gränser?

Eva

Anonym sa...

Tror du man kan se ABC Nytt på nätet för oss som inte bor i Stockholm? Annars måste du spela in så jag får se det när jag kommer! Vad synd att jag missade Crossfit-passet i söndags.....
Fast Å andra sidan så skulle det vara kul att testa. Jag hade nog spytt säckar under hela passet.

Kram på dig!

Sofy sa...

Åh vad härligt det lät, alltihop!!!

MarathonMia sa...

Arne: Hehe- ni kunde ju inte ens prata i det tempot! Vi sjöng ju samtidigt! Ni får gärna köra jägarmarsch med oss igen :)

Eva: hmmm - jag måste ha uttryckt mig galet. Jag ska justera lördagens pass. När det gäller fredagen var det en engångsföreteelse och kommer inte att ske igen. Sebastien är en grym instruktör men mitt humör sjönk i takt med graderna på mina fingrar - han har fått feedback.

Sara: Jag lägger upp länken till ABC-Nytt sen så du får skratta lite.

Sofy: Yey. Livet ÄR härligt när man fyller det med härliga saker!

Magda Gad sa...

som instruktör kan det också vara en fin balansgång mellan att pusha över gränsen och att pusha ÖVER gränsen. alla människor gillar heller inte att bli pushade på samma sätt.

MarathonMia sa...

Magda: Sant. Det måste vara grymt svårt när gruppen är stor, det är tidigt på morgonen - och ingen vågar säga ifrån... det blir en gruppdynamik där ordet stannar - men feedbacken gick fram och Sebastien är en grym instruktör. Han får lov att testa sina gränser mot oss också. Hur ska han annars veta när han gått över gränsen eller om han är långt ifrån den?

Eva: Ang min dotter - hon tränar ingenting över huvud taget och ville bara följa med för att se söt ut - därför tror jag att hennes bild av en skön militärträning i skogen inte riktigt skulle överensstämma med verkligheten ;)

Anonym sa...

Det verkar ju också vara skillnad på organisationer här. Jag har noga läst NMT:s hemsida. Det verkar finnas en annan liknande arrangör som heter Army Fitness och jag har kollat deras hemsida också (www.armyfitness.se). De skriver bl.a.:

"ORDER: Gilla läget, bit ihop, även när det tar emot. Instruktörerna kan uppfattas som stränga eller orättvisa. I så fall svälj ilskan och ta upp detta efteråt med berörd instruktör. Spill inte värdefull tid från kamraterna."

"AVVIKER: Man avviker inte från påbörjat pass utan att ha fått instruktörens godkännande"

Har för mig att jag sett Sebastiens namn på den sidan tidigare, men hittar det inte nu. Det känns som om NMT har en något mjukare mental approach, men jag kan ha fel. Någon som testat bägge organisationerna och kan jämföra?

Eva

Anonym sa...

Hej Mia! Visste du att killen i filmen Mammut är från Mexico??? :-) Jag ska kolla filmen på helgen.

Du är min inspiration!! DU vet det va??

Jag undrar om du kan kolla min blogg... jag har ont i låret... och behöver tips/råd... jag vill inte sluta träna!!

Trevlig helg!!