Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

onsdag 10 december 2008

Bland kobbar och skär

Jag förnimmer doften av saltvatten och solvarma klippor


Så här ser det ut vid sommarstugan jag har varit i varenda sommar sedan 1973. Ibland åker vi ut med båten från Strömstad mot Kosteröarna för att titta på knubbsälar. Åh - ljuva minne.

Knubbsälen idag luktade träsk och såg mer strandad ut. Det är ju onsdag och dags för kondition på Nordic Military Training. 6:15 var jag redo för lite jogg. Trodde jag. Jogg är väl kondition? Det blev 4,7 kilometers förflyttande i allt annat än jogg.

Zombielöp, jägarmarsch, isvaksdragning på geggig gräsmatta och så sälen förstås. Vi fick ligga på mage i det kalla, blöta gräset - med händerna vid midjan, fingrarna bakåt och åla/knubbsäla oss framåt i 25-30 meter. När vi nått vårt mål fick vi raskt sätta oss på rumpan (som snabbt domnade bort i kylan) för att hjälpa till att plöja åker genom att dra en kompis (sittandes) på leråkern. Nu är det bara att sätta potatis i skårorna! Alla eventuella fåglar håller sig på avstånd för de låtande knubbsälarnas framfart.

Eftersom jag ratade backintervallerna med världens bästa löparklubb igår - tog jag igen detta genom att köra 5 st med Anna på ryggen idag. Sedan vanliga intervaller med armhävningsvila emellan. Trevlig ankgång med ny jägarmarsch för att sedan köra kräftgång i en evighet. Hur vi kom tillbaka till ÖIP har jag ingen aning om, men hittade mig plötsligt springandes fram och tillbaka på parkeringsplatsen medan två kamrater låg i plankan. Över dessa kroppar körde jag benböj, sen var det min tur att vila i plankan medan de körde. Snyggt avslut med 20 upphopp.

Eftersom jag glömt mina vanliga skor (och inte kan gå i leriga gympadojjor på jobbet), passade jag på att jobba hemma på förmiddagen och roffade åt mig en maskin i tvättstugan. Min egen tvättmaskin har mer blivit en cementblandare till följd av all lera jag drar med mig hem efter passen.

Av rumpan känns inget. På fredag blir jag farlig. Tokigt farlig.
*********************************

6 kommentarer:

Magda Gad sa...

Det låter onekligen som att det här är lite av din grej!!!

MarathonMia sa...

...att förvandlas till knubbsäl även på vintern? ;-)

Anonym sa...

Sälar, ankor och kräftor - märklig form av cirkus det där... ;-)

Härligt att höra att rumpan tiger (för den är väl inte avdomnad fortfarande...)!

MarathonMia sa...

Värsta zoo:t. Jag har snart stretchat rumpan så mycket att den högra skinkan är lång och den vänstra bred...

Då kommer jag att springa med slagsida...

Karin sa...

:-D Ingen slagsida för världensbästaMia! Det verkar som om NMT är botet för en öm skinka. Kan det vara "ont(värk) ska med ont (mjölksyra) fördrivas"?

MarathonMia sa...

Ont ska med ont fördrivas! Lånade lite av din LillaMy imorse och blev på toppenhumör! Skrämmer mig själv!