Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

onsdag 14 maj 2008

Folköl och dunka-dunka

Nej Folköl blir det inte – nu är det alkoholfritt fram till maran!

Däremot har det blivit lite ofrivillig dunka-dunka. Och då snackar jag inte musik eller sängkammaraktiviteter – utan en ömmande, dunkande högertå. Visst kan jag vara glad för att det är den enda ”löparskada” jag har, men nu gör det såååå ont. Aj.

I går missade jag träningen med IF Linnéa för att jag var på min sons skola och kollade på redovisning. Att sitta och känna sig stolt över duktiga barn är ju en grym boost, så jag fyllde på mitt må-bra-batteri rejält. Redovisningen slutade lite tidigare så jag ringde Karin för att kolla om det skulle bli Västerbrointervaller, för i sånna fall skulle jag hinna. Men de beslöt sig för banintervaller på Zinken, så de fick klara sig utan mig.

Istället körde jag 5 km promenad med behövande tonårsdotter, för att så sent som 21:30 köra 6 km tempolöpning. Jag tänkte att det var bättre att köra något istället för inget, för att lugna maratonspöket. Jag höll följande kilometertider: 4:34 (38-42-45-56-46). Mest nöjd är jag över den 5:e kilometern på 4:56 där det lutade uppåt halva vägen och jag ökade tempot och sprang förbi två killar i 25-årsåldern, där den ene utbrast ”Herregud, vilket tempo!”. Jag fokuserade på att se så där cool ut, och låtsas att löpningen var lätt som en plätt och plötsligt kändes det så! I alla fall tills jag pustade ut vid porten. Snabbt in, duscha och komma i säng i tid för att få lite sömn.

Totalt: 6,02
kmTid: 28:31
Snitt: 4:44 PB!
Puls: 164 (max 188)
Sprang om: 2
Blev omsprungen av: 0

Imorse blev det den sedvanliga Onsdagspumpen med son Alex och Lilla Duktig. Både jag och LD ökade på 3 muskelgrupper – starka! Alex stod och såg ut som en zombie – fast med mycket mer tyngder på stången än när han började för några veckor sedan. Han säger att han inte vaknar förrän efter träningsduschen – jag tycker han tränar bra i sömnen. På schemat idag var skoljoggen för hans del, förra året kom han tvåa, idag tog han det lugnt och avverkade 9km på 42 min, mest för att han börjar känna sig förkyld (i 4:40-tempo!!!).

*******För känsliga läsare – sluta här*******

Vad som händer med mina blånaglar:
Tryck från pjäxor eller skor ger min stortå, alltid den högra, en blå nagel. Den är ljuslila/blå under det röda nagellacket. Vid första ”smällen” ömmar det bara lite. Själva färgen kommer ifrån att det bildas en blodblåsa under nageln. Efter några dagar eller veckor börjar tyvärr en ny nagel att växa ut – och det är nu det gör så oooont. Allt får liksom inte plats där vid nagelbandet. Igår skulle jag bara pilla lite, hjälpa till lite på traven. Och då sprack blodblåsan…oups…visste inte att det fanns så mycket blod under nageln. Det fortsatte rinna blodblandad vätska så jag fixade en Alsolspritsklut som jag hade runt tån i natt. Om jag trycker på nageln nu så sipprar det fortfarande ut blodvätska, så det gäller att hålla rent och undvika infektion. Men nu gör det satans ont. Och denna stackars tå tänker jag stoppa ner i en joggingsko ikväll och tvinga springa runt Kungsholmen. Jag gillar nämligen inte gnäll. Och gnällande stortår är inget undantag.

22 kommentarer:

Puma sa...

aj!!!!!!!

Anonym sa...

9 km på 42 minuter... ni har visst löpningen i generna! Du kan ju gissa vem som utmanar dig på maran om några år :)

Krya på tån!

Masse sa...

Jag säger: Gå, innan det är försent, till en sjukvårdsinrättning och ta bort nageln. Den kommer ändå att ramla bort och då kan den få för sig att göra det några dagar för maran. Ta bort den nu och du är obesvärad på maran... Men vad vet jag? Jag har aldrig råkat ut för det. pepparpeppartaiträ...

Sten Berg sa...

Amen shit vad ont. Har varit med om ngt liknande för något år sedan.
Slutade med att hela min tå gick från blå till likblek och att jag inte kunde sova av värk. Sen gick jag till doc som sövde tån och drog ur nageln.
Det var cool.
Krya på tån nu!

MarathonMia sa...

Puma: dubbel-AJ!

Anna: Han är grym, springer Ursviksmilen på 42 minuter och vägrar envist träna med mig.

Masse: Du har förmodligen rätt, jag ringer doktorn bums... jag vill ju bli av med den, hade tänkt "operera" lite själv ikväll...

Allan: Shit! DET vill jag inte vara med om, nu fick jag värsta svettattacken och börjar se stjärnor..

Karin sa...

Ajj det där med tån lät inte skönt...:/ Men ja måste säga grymt jobbat på din snabbdistans ju!! Att springa om killar, det är coolt! Grymma km-tider!

Masse sa...

Jag blev omsprungen av Mia så det smällde om det i helgen.

MarathonMia sa...

Nike: Jag försöker roffa åt mig Löpardiva-titeln och där ingår att springa förbi grabbar och se cool ut.

Masse: såååå illa var det inte.

gullfot sa...

***(okej, ÄCKELVARNING)***

Hmmm, jag tycker det är jätteskönt när blodblåsan under nageln punkteras och trycket äntligen släpper. Funderar faktiskt på att börja ta med mig kanyler på långlopp.

I övrigt ser jag fram emot den dag då jag också kan glassa förbi grabbarna - fattar precis :-D

Magda Gad sa...

Grymt kutat Mia!!! Och så sent dessutom, hade ju varit enkelt att hitta på en ursäkt och skippa träningen i det läget.

Blånagelshelvetet - gaaah! Hade alltid problem med det tidigare, tills jag började knyta skorna så hårt att foten inte gled en millimeter.

Men för att citera en annan bloggare: pain is just weakness leaving your body och med lite löparadrenalin i kroppen kommer det säkert kännas bättre! :)

Karin sa...

Shit, vilken fart! Du är ju toksnabb, tjejen!! :-D Grymt!
Vad gäller tån så har du mina sympatier. Aj som f*n, så ont det kan göra. Men ta bort tånagelseländet, det blir bättre då (jag lovar, jag har tappat tånaglar i två månader nu...). Kram på dig och krya på tåssingen!

Anonym sa...

Tror Karin får sällskap av en viss MarathonMia på SM målbild i år :-).

MarathonMia sa...

Hjääälp! Jag gjorde en egen liten insats med tån igår och inser att det bara är halva som är död - så det som gör ont är den friska delen som ska dela på utrymmet med den nya nageln...

Fredrika: Ja, visst är det skönt när trycket släpper - jag log i hela kroppen!

Magda: Det var mina nya Springa-fort-skor som tryckte hårt på tån och gjorde den blå. De andra småtårna och deras blånaglar är ingen fara -de får skutta runt i löst knutna löpardojjor bäst de vill.

Karin: Tackar - jag har bra förebilder och driver på benen därefter ;-) Vad gäller tånageln så sitter den som sagt fast. Halva i alla fall.

Men jag håller stenkoll på tåutvecklingen och har snällt låtit de trånga pumpsen stå i hallen. Små, mjuka gymnastikskor pryder mina fötter idag.

MarathonMia sa...

Catarina: Jag ligger nog minst halvtimmen efter Karin, men jag jobbar på det! Det är lika bra att vara realistisk. Jag hoppas på att komma in på 3:50... men det känns omöjligt idag - varför vet jag inte...

Karin sa...

Håll tån ren så löser det sig säkert :-)
Minst halvtimmen efter mig och i mål på 3:50, menar du att jag ska springa på 3:20?! Det händer inte!

Dessutom tror jag faktiskt att vi är mer jämnsnabba än du tror, snart är det jag som jagar dig =)

MarathonMia sa...

Äsch Karin...! Det är ju du som inte inser hur snabb du är! Du får inte nedgradera dig. JAg brukar vara bra på att uppgradera mig själv... ror nog hem titeln på Löpardivan som inte har kostym för det ;-)

Du kommer att köra på 3:21 - du kommer att bli bäst i IF Linnéa, och Allan kommer 2:a. Du behöver inte känna någon press för jag vet att det blir så. Sådetså.

Karin sa...

:-D Du insåg mitt PMS-iga tillstånd och gav mig dagens högsta garv! Tack för den tidspressen, hahahaha :-) (bara hur hade du tänkt att jag skulle orka 3:21 och dessutom slå Allan?!?! He's a machine!)

Du har visst kostym för att vara en underbar Löpardiva! För du, min vän, slog syskonen i helgen och kutade i 4:44-tempo under den sena timmen i förrgår :-)

Karin sa...

(och dessutom ÄR vi mer jämnsnabba än du tror. Kolla bara på dina tusingar jämfört med mina, det skiljer inte många sekunder ;-) )

MarathonMia sa...

Jag förstår vad du menar och vart du vill komma... men jag har som mål att bli lika bra som du är nu- och du klarar fler antal intervaller, du klarar längre sträckor på mina snabb-tider - det är dit jag vill komma, tycker att du är en superbra förebild -ta emot det, bli bättre och utmana mig mer!

Karin sa...

Tack, Mia. Det var en riktigt fin komplimang :-)
Jag ska göra allt jag kan för att hålla avståndet framåt ;-)

Magda Gad sa...

Trist att fina blom-skorna har orsakat smärta. Men du har alltså löst knutna skor i vanliga fall? Det har jag aldrig klarat. Då glider foten fram och jag blir blå direkt.

Coolt du fixade en hemma-operation, dr Mia ;)

MarathonMia sa...

Magda: Jag kör hårt knutna fram, för att köra löst på mitten (får ont i hålfoten annars).