Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

måndag 15 november 2010

Varning! Våffla på väg ut!

Känsliga läsare ombedes sluta redan här - detta är ett skitinlägg. Surfa gärn vidare in på en rosa-fluff-sida.

Jag har förmånen att ha en järnmage. Jag har avverkat det ena ultraloppet efter det andra utan att få rännskita. Det har till och med hänt att det tagit någon dag efter loppet innan jag kan göra "Number 2". På gott och ont. Bara en gång har magen varit ett problem - det var på Berlin maraton förra året, då jag varit på tjänsteresa i Sydafrika veckan innan och hade resemage (läs: full of shit. Roligare att bajsa hemma liksom).
Framgooglad bild av Bristol scale.

Jag har lärt mig en del om bajs under åren. Till exempel att det helst inte ska ta mer än 24 timmar innan man har processat maten och den ska ut i toan. Korven ska gärna flyta - då har man ätit rätt med fibrer och har en bra vätskenivå. Så dagens tips från coachen "Ta en liten titt i toan och ta reda på hur du mår". Heh. Bilden ovan ger en liten hjälp på traven.




Sånt här kan ju rubbas lite när man ställer om sin kost. Som jag - när jag reser. Då har Gränna Polkagrisfabrik lånat mitt tarmsystem. Tvärnit. All skitmat jag moffar i mig, bristen på fibrer och rutiner får mina 4 mil långa tarmar att stanna upp och undra Vad-fan-jag-sysslar med. Det blir en lång kolaliknande polkagrisstångsprocess. Ska bli intressant att se när gårdagens våffla vill ut, eller tallriken med Poutine (pommes+ost+sås i en läskig blandning). Eller den sockriga munken i Kingstown som jag inte fick missa... Jag vill testa mat jag inte ätit för, eller mat typiskt för det område jag besöker - för jag vill ha upplevelsen och veta. Jag tänker inte så mycket på om det är nyttigt eller ejför det ingår i min upplevelseresa. Glömmer bort att reflektera över om de kommer att vara lite probelm i skiterifabriken.

Men just det...glömde bort att tjejer inte skiter...och om vi mot förmodan råkar göra det så doftar det hallon. Sådetså.

Jag vill ju inte chocka er för mycket, förstöra den Den-fina-bild-jag-försökt-bygga-upp-av-mig-själv, jag har ätit grymt mycket nyttig, hälsosam mat också. Vill hellre att ni har detta på näthinnan när ni lämnar inlägget...

15 kommentarer:

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

nu, under min diet, har min mage längst vägen protesterat högljutt och just nu vill den inte alls! I vanliga fall är den väldigt sammarbetsvillig! Så just nu längtar jag efter att få äta riktig mat och gå på toaletten som folk igen!

Staffan sa...

Ha ha, du möter alla nya besökare på bloggen efter ditt bloggpris med en massa skitsnack :-)

Jessica sa...

He he, lite skit har ingen dött av ;) Grattis förresten. Fick nyligen barn och springer Stockholm marathon till sommaren med maken. Ska bli sjukt roligt även om det bara är en sprinttävlig för honom. Kram

SAn sa...

Haha, vilket underbart inlägg! Tack, det var innehållsrikt!

Anonym sa...

Härligt inlägg för att följa upp priset som årets träningsblogg:-)

MarathonMia sa...

Nilla: Fungerande mage är superviktigt för hela välmåendet - förstår att du längtar!

Staffan: oj - det var schemalagt -heh.

Jessica: Kul! Lycka till med träningen!

SAn: Innehål ja... iuuuuhhhh!

Anonym: äsch - lite skit rensar magen!

Anonym sa...

Känner sååå igen detta "problem"!
Hemma: Fasta rutiner, havregrynsgröt, linfrö, träning =bra mage, täta toabesök.
På resa: Inga rutiner, bagels, pommes frites, kakor, allehanda konstig mat, sämre med träningen= svårt med toabesöken (särskilt när man är på "romantisk resa" med sin nya pojkvän och inte vill göra nummer två på hotellrummet.
Hög id-faktor på detta inlägg! :)

Ann sa...

Hahahaha, I love it! Var på föreläsning ikväll om "balans i livet" och man pratade om sju ekrar typ näring/motion/relationer/roller etc som ska vara i harmoni för upplevelsen av livskvalitet.
Jag skulle vilja utöka till åtta ekrar med tarmen som en självklar egen del!!
Ha en skön måndagkväll

10Sekunder sa...

För mig är det tvärt om., För mycke kolhydrater och jag drabbas av "typ 7" och då är det brottom...

Grundregeln är. undvik ALL gyllenbrun mat.

Cath sa...

Ah, skönt att någon vågar ta tag i skiten!

Personligen har jag dock en ganska inkonsekvent mage. Fiberfrukost ger löparmage.

MarathonMia sa...

Anonym: :) ja, vi är ju alla där titt som tätt.

Ann: To die for - tänk dig om föreläsaren ritat in eker 8 för fullständig harmoni!

10 sekunder: Alla magar är olika - vi ska inte förenkla för vetenskap och medicin!

Cath: Mycket vanligt förekommande.

Sanna sa...

Ett tips: min mage tvärnitar då jag är på resa (eller om jag äter mycket pasta eller pizza och liknande), men det som alltid hjälper mig är psylliumfrö. Finns även som kapslar med psylliumfröskal om man inte är så förtjust i den geléaktiga massan som bildas när de blandas med vatten. En dos på kvällen ger alltid utdelning nästa morgon... :)

Cath sa...

Det är så? Ah, vi har haft diskussioner om detta på långpassen och inför lopp, då sambon och jag har ganska olika preferenser. Ibland vore det praktiskt om vi alla var stöpta i samma form :-)

Camilla sa...

Jag måste hålla med Staffan här ovanför: Nu när du blivit årets träningsbloggare och får möjlighet att möta ÄNNU fler läsare så handlar det första inlägget de möts av(?) om bajs. Jag tycker att det är humor på hög nivå! Skitkul, rent ut sagt! ;-) Mia, du är BÄST!

KATTA's sa...

HAHA!!

Vilket ROLIGT Inlägg!!

Så jävla bra! =)