Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

måndag 29 november 2010

Vinterträning

Nu är det vinter i hela vårt avlånga land. Fem av mina online adepter bor norr om mig och har haft snö länge. Snö innebär en annan typ av träning.


Vill ni fortsätta träna utomhus på vintern ska ni ha med er följande i tankarna: Ni bygger löpstarka ben, ni stärker upp vrister och ni bygger pannben. Det behöver inte gå snabbt.

Dra ner på tempot och gå efter ansträningningskänsla snarare än tider. Använd er av Borgskalan. Se till att alltid värma upp ordentligt - gärna lite längre tid. Försök att ta några avstickare i bullg snö så att vrister och fötter får arbeta. Det är ingen av mina adepter som har en tävling nu på vintern, så ingen av dem ska vara snabba och formtoppade nu. All träning de gör nu, oavsett om det går långsammare än vanligt, kommer att göra dem grymt bra förberedda på snabba intervaller till våren.

Det är ingen idé att stressa upp sig för att det går långsamt - det gör det för alla. Vissa kvalitetspass kan med fördel köras på löpband på gym om det är för kallt. Själv föredrar jag att springa utomhus, få andas frisk luft och uppleva naturen från sin vackraste sida - och det får jag göra extra länge eftersom turerna tar lite extra lång tid. Bonus.

6 kommentarer:

Ann-Sofi sa...

Skönt att höra! Jag tänkte att det kanske inte är någon idé att träna utomhus när det är snö, men jag har tänkt om. Är dock lite rädd för isiga vägar, men det kanske är viktigare att komma ut än att det går snabbt!

MarathonMia sa...

Helt rätt Ann-Sofi! Köp dig ett par broddar i en sportaffär så behöver du inte vara rädd.

Emil i Lönneberga sa...

Mia, skulle vara intressant att läsa vad du har för löparkläder under vintern. Själv kör jag underställ, vanliga träningbrallor och mössa. Kände idag att det blev lite för kallt, då jag började skaka när jag kom hem. Har du några tips på bra löparkläder under vintern?

MVH

Q sa...

En översnöad häst!! Hur fick du den att posera så fint för kameran:-)

Jag har även märkt att hjärtat jobbar lite hårdare nu när det är kallt utan att det riktigt "känns". Jag lullar på ute i spåret (och får skäll av folk på längdlagg som plötsligt börjat claima mina spår) och trots att det går saktare och är lugnare så kan jag se hemma att medelpulsen ligger konstant snäppet högre än normalt. Dvs kroppen jobbar mer fast jag tar det lugnare. Lite grann som en av alla dess TV-shop-ruffel-&-båg-magträningsprylar, jobba mindre men få ut mer, fast sant liksom ...

MarathonMia sa...

Emil: kommer!

Q: sant. Min puls är högre, jag tror att kroppen jobbar med att vara element/värmeväxlare/AC på samma gång - det går åt energi till det. En annan sak som är viktig att tänka på är att det går åt mer vätska, ungefär som en varm sommardag.

MarathonMia sa...

Q:Den där hästen ja...