Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

tisdag 30 november 2010

Kläder för vinterlöpning

Det viktigaste att tänka på när du klär dig för vinterlöpning/träning utomhus är att du blir varm efter en stund. Du ska alltså frysa lite när du startar passet.

Bild från en tur med Bloggjoggarna: Petra, Miss Agda, Sofie, Kenth, Ruth, Miranda och min ultrabroder Staffan. Jag håller i kameran på fotot... Foto: Staffan Löwstedt

När denna bild togs var det ner mot 10 minusgrader. Jag har på mig Craft vintertights med windstopper på låren. Jag har ännu inte hittat något märke som erbjuder varmare del för häcken. Jag fryser alltid om arslet. Därför har jag underställsbrallor för rumpans skull. Jag väljer långa strumpor - är det riktigt kallt tar jag sånna med lite varmare fot (typ skidstrumpor).

På överkroppen har jag tränings BH (ingen idé att lägga hängbrösten i byxliningen, det räcker med lager-på-lager av kläder), underställströja, långärmad funktionströja och en jacka som har våfflat foder på magen och andas på ryggen (Nike har). På händerna har jag löparvantar och ett par varmare vantar. Tar av och på hela tiden - avskyr att frysa om händerna. På huvudet mössa, den ska gärna transportera bort värmen så välj ingen som är kraftig högst uppe på huvudet. Se dig som en skorsten du inte ska täppa igen. Om du fryser om öronen - ta ett extra pannband.

När det gäller kall luft så brukar jag ha en buff runt halsen för att värma bröstkorg och haka lite. Det är inte vidare bra att ha buffen framför munnen när du springer - då blir den varma/kalla, fuktiga luften iskristaller som du andas ner. Värm istället området runt munnen - ansikte/haka/hals.

Vattnet i vätskeryggan då? Jo - det fryser inte i själva blåsan (hoppar ju upp och ned)- men i slangen fram till munstycket fryser det snabbt. När jag sippat ur slangen blåser jag tillbaka luften/vattnet så att slangen är tom för att undvika detta.

Kom gärna med fler frågor om ni undrar över något!

14 kommentarer:

Tanja sa...

Kul att du tog upp vinterlöpningen på bloggen! Jag undrar då hur du ser på skidåkning som en del av träning inför ett marathonlopp? Brukar du eller dina adepter skida? Kan ett "långlopp" på 2h längdskidåkning motsvara- konditionsmässigt - t.ex. en långlänk?
Själv tycker jag att det känns lättare att åka skidor i -15 än att springa.. (bor i kallare trakter i Finland)

Cathrin sa...

Jag fryser alltid så om näsan och kinderna. Tips på det?

Sen blir jag kall om vristerna. Jag får inte byxorna över skorna så det blir en glipa där det drar väldigt. Kanske inget jätteproblem så länge jag inte sätter fötterna i för djupa snödrivor men ack så tråkigt.

Tack för de andra smarta tipsen!

Jossan sa...

Just händerna har jag jätteproblem med. Har du nåt tips på bra löparvantar som håller värmen?

Anonym sa...

Jag skulle vilja ha ett par fleeceshorts som gick hela vägen upp till armhålorna. Förmodligen världens mest osexiga plagg men ack så bra det vore.

@Catrin - jag brukar linda fotlederna med vanlig gasväv eller liknande (fast linda inte hårt). Ger lite stöd och lite värme ...

MarathonMia sa...

Tanja: Jag brukar säga att man blir bra på det man tränar. Men uthålligheten går ju att träna på massor av sätt! Jag ska precis lära mig att åka skidor så jag har ingen större erfarenhet... men jag läser på och kollar upp - svar kommer innan Vasan :)

Cathrine: Jag smörjer in mina kinder med vaselin. Jag låtsas att jag glimrar vackert och inte ser nördigt invaselinad ut :D. Angående vristerna - klipp av ett par strumpor som är trasiga och använd "benet" över vristen. Använd gaiters/damasker - de håller värmen inne och snö/grus/regn ute.

Josefin: Jag fryser alltid i början. Har löparvantar (tunnare) med windstopper och ett par fleecevantar över (som åker av när fingrarna är varma. Händerna får inte bli svettiga för då fryser svetten snabbt - du får liksom balansera det där. Sen har jag tröjor som går att dra över händerna.

Anonym: Själv får jag lite panik av fleece - skulle vilja ha hjärtformad fleece över rumpan bara. och en liten platta på magen.

ÄtaTränaKämpa sa...

Åh, vintertights med extra värme för rumpa och framsida lår vore ju perfekt!

MarathonMia sa...

Eller hur! Jag ska banne mig skicka feedback till tillverkarna. Jag ska bara...göra allt annat på att-göra-listan :)

Emelie sa...

Tipsar om Weledas vind- och väderkräm till frusna ansikten och nariga läppar!

Mia, vilken sorts underställ? Merinoull?

Victoria sa...

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HOUDINIMICROMIDTIGHTS_F07

Dessa mamelucker sitter på min rumpa!

Karin sa...

Victoria: tack, precis vad jag skulle säga. I luv mine! Skulle kunna sova i dem :-)

Carina sa...

Jag kör också med Houdini mamelucker, jag brukar dra dem utanpå mina vintertights och så kör jag merinoull-underställ under titghtsen. Sen kör jag även Houdini microfleece sportbh. Superskönt då dom små liven fryser alldeles förskräckligt annars.

MarathonMia sa...

oki - houdini mamelucker kommer pryda min trimmade julskinka i vinter! Tack för tips.

Anonym sa...

Fråga, när måste man börja ha med sig vatten? Alltså hur långt räcker det att INTE ha med vatten?
Hälsningar från nybörjar-Lena

MarathonMia sa...

Nybörjar-Lena: Det är så individuellt. Jag brukar se till att dricka ordentligt innan - då tar jag med mig vätska på pass som är över 1 timme. Du kan testa dig fram - om du plötsligt blir superslö kan det vara på grund av att du behöver några klunkar vatten, eller om du känner dig törstig - då är det lite sent. Jag tror att SOC har småflaskor som du kan fylla med vatten och ha i vanten typ - bara testa att ta en mun eller två. Sen svettas vi väl olika mycket. Jag är svetto nummer 1.