Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

måndag 2 november 2009

Frisk i skallen?

Är du inte riktigt klok som ska springa 24,5 mil? Eller - har du verkligen sprungit 16 mil?

Jag har inte känt mig dum i huvudet på något sätt, samtidigt som det varit svårt att beskriva vad som driver mig att vilja vara en del av GAX Trans Scania. Eller andra långlopp för den delen.

Min allra bästa ultrabroder skickade en länk. Killen beskriver det superbra. Man liksom bara gör - det är en resa, finns ingen början eller slut. Det är en del av livet. Och jag är grymt nyfiken på livet. Jag är grymt nyfiken på vad min kropp vill hänga med på och se vad den klarar av. Se vad jag klarar av.

Det är små skillnader på mig och killen i filmen - för er som inte känner mig så är det följande:

* Jag har inte 6-pack på magen
* Jag tänker inte bli skadad under min resa
* Jag har inte lika coola långa tajts (ännu)
* och jag kommer förmodligen inte först (men är lika glad ändå!)

12 kommentarer:

Karin sa...

Båda är ni inspirerande iaf! Jag fick idag reda på en sak som sätter prestationen än mer i perspektiv. Höll på en del med distansritt som yngre, den längsta distansen (som jag alltså fick reda på idag) är 16 mil. Minst fem pausar á 20-40 min samt strikta veterinärkontroller. Hästar har fyra ben och är gjorda för att springa.

Vi ses i Ulricehamn (om jag inte fegar ur...)

Karin sa...

Ok, det blir sjukare.
100km lopp, vinnare människa: 08:24:25
100km lopp, vinnare häst/ryttare: 08:33:19

Micke sa...

Människor är grymt snabba över långa sträckor.

Iofs så slipper vi släpa på en ryttare, gör det lite enklare.

Tänkte kolla vad en häst väger så man vet hur mycket den väger proportionellt mot ryttaren så man kan jämföra med en ryggsäck men hittar inga bra siffror, vad väger en häst?

Förstår även att det är svårt att jämföra pga olika sätt att bära upp vikten.

gullfot sa...

Karin, det var så ett av världens mest kända ultradistanslopp startade, The Western States 100 miles! 160 km till häst. En snubbe blev av med sin häst innan start, och tänkte vafan, jag startar ändå. Och kutar själv istället. Och så gick han och vann!!

Mia, vad vill du höra, klart du inte är riktigt klok, fast på ett bra sätt! :-) När släpper Stefan anmälningarna?

Carina sa...

Du är klok, väldigt klok och coool!!!

MarathonMia sa...

Karin: Klart vi ses i Ulricehamn! Det går inte att fega ur :) Om det blir jobbigt går det att promenera hem igen - eller ta buss.

Sjukt det där med människa kontra häst - men som Fredrika säger, det var så 100 miles loppet startade - overkligt!

Micke: Det låter så crazy "Människor är grymt snabba över långa sträckor". Lite "Born to run" över det hela.

Fredrika: Jag vet inte när anmälningarna öppnar. Är redan grymt nervös. Tänk om jag stavar namnet fel, betalar in pengar till Jugoslaviska maffian och tappar bort mina löparskor?

Carina: Tack tjejen! Idag ska jag vara klok hela dagen.

Miranda sa...

Inspirerande tycker jag att du är :)

Har också fått många "Du är ju galen" men de ger ju bara motivation!

Ingela sa...

Jag skulle nog vilja säga att du inspirerar mer än filmen!

Anonym sa...

Den bloggen inspirarar mig ofta i min löpning. men det absolut bästa är att när mina icke löpande vänner tycker att är galen brukar jag skicka en länk till denna blogg och helt plötsligt så framstår mina maror och 5 mil i veckan som mycket normalt :-)
Tack för all inspiration!

MarathonMia sa...

Miranda: Tackar - roligt att jag kan ispirera! Tänk vad roligt det är att vara lite galen (fast andra kanske är galna på sitt sätt?)

Ingela: Åh vad gulligt sagt! Suger åt mig.

Anonym: haha - vad rolig du är - kul att inspirera och kul att kunna agera "galning" ;)

Evileyena sa...

Men alltså, vem vill egentligen ha ett 6-pack? Är inte det lite 90-tal?

MarathonMia sa...

Måndagsbarn: Håller fullkomligt med - det är såååå nintees - själv kör jag traktordäck ;)