Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

lördag 12 april 2008

9 Junk-kilometer

Kungsholmen runt, den korta vägen på 9,02 km i 5:24-tempo. En tråkig löpupplevelse. Inget väder. Blev omsprungen och hittade ingen att springa om. Fortfarande problem med höger skinksnöre men vägrar vila. Kör voltaren, fast jag lovade mig själv att inte träna samtidigt, stretch och kanske tens-maskin. Rödvin och sömn står också på agendan.


Just nu rullar Sportlördag (eller nåt) i TV'n och jag är så sugen på att hitta på något. Det blev ingen dans eller core imorse. Båda brudarna borta och sonen hade tjingat skjuts till innebandymatchen. Vill cykla. Eller dansa. Eller gå på bio. Eller se Björn Gustavsson på Norra Brunn ikväll. Vill inte sitta still.

Längd: 9,02 km
Tid: 48:50min
Genomsnitt: 5:24/km
Medelpuls: 154 (max 176)
Jag sprang om: 0
Blev omsprungen av: 1

8 kommentarer:

Puma sa...

Lite vin ikväll så blir det kanske bättre??

Puma sa...

Marathonmia:
Jag vet inte. Men jag sprang samma backe som du/ni/Linnea. Den är jäkligt brant. Kanske lite för brant? Eller finns det två typer av backintervaller: typ 1 som västerbron=lång och seg och typ 2: kort och brant som tantobacken. undrar vilken som är effektivast?

MarathonMia sa...

Jag lärde mig att kort backe ger bra löpsteg, bra löpstyrka. Förut trodde jag att jag skulle bli snabbare av backintervaller...

Den långa backen - typ Västerbron eller tusingar eller 5*3minuter ger snabbhet.

Jag känner helt olika: korta, snabba backar ger mig en känsla av att jag har tränat grymt bra. Känns som ett boxningspass.

Långa intervaller ger mer...illamående, domningar, ont i huvudet...men ger säkert sitt på sitt sätt. Jag är ingen expert men hade gärna haft en Mia bredvid mig, klonad...som provar andra saker och annan träning för att se, precis som du beskrev i din blogg.

MarathonMia sa...

Oups... vi har tömt 1½ flaska Rioja. Navajas, närmare bestämt... gott...

Puma sa...

ja sant. fast... tantobacken är för brant för att ge mig ett bra löpsteg. bra löpsteg får jag däremot i flacka utförslöpor, typ den ned från zinken till tanto. perfekt för att få mer kick i benen som jag har problem med (mitt steg är för sömnigt). och jag är nog duktigare på västerbrobackar, även om de är långa och jobbiga.

hur snabbt springer ni intervallerna med linnea?

bra drucket förresten! vin är bra för hjärtat. hjälper säkert löpningen!!

MarathonMia sa...

Vi springer i tre olika grupper i uppvärmningen, sedan väntar vi på varandra. Ingen blir efter på så sätt. De snabbaste är löpare runt 4min/km och de minst snabbaste är runt 6:30/km. Många har inte sprungit längre än en mil... vi är blandad kompott.

Karin sa...

Rödvin, sömn och en god frukost, sen är du tillbaks på banan igen! Trist med en tråkig runda, men jag är säker på att nästa runda blir desto härligare bara just därför :-)

Nike sa...

Nästa gång får du säkert en runners high istället! Rödvin är bra för benen, var det nån cyklist som sa =)