Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

lördag 2 maj 2009

MarathonMia-Mot-Maj-Målen

Jomentjena!


Maj är månaden när Stockholm Marathon är, målet för min satsning. Eller Mellanmålet. Jag har ju 2 andra mål - att greja ett 12-timmars och persa på Berlin Marathon. Åter till maj...


Det började ju inte riktigt som jag tänkt mig... med träningsvärken från hell. Här är de ytliga bevisen på misären - de kommer att sprida sig. Hur mina armar och axlar mår där inne går inte att med ord beskriva.


Jag vill gärna komma in i mitt fokus väl förberedd. Den här gången var sista uppladdningsveckan kantad av annat än marathondrömmar - men ändå mumma för själen. Jag hade min lilla introduktions-tour på nya jobbet vilket innebar energisugning. Lite sömn, flygresor och besök i 4 städer på 4 dagar, mycket nyheter och massor av champagne. Ja, för min nya chef gillar skumpa lika mycket som min gamla. Jag utmanade henne och sa "Låt oss vara alkoholfria till den 30 maj!" Hon nappade.

Hur var april?

Jag kammade ihop 2401 minuter träning fördelat på 61 pass. Totalt löpning: 284,3 km.



Hur blir maj?

Förutom att jag tänker låta maj bli en fantastisk glädjemånad ska jag låta hornen växa ut i pannan och se till att behålla mitt fokus. Fokus på löpning. Jag kommer att springa Kungsholmen Halvmarathon den 9 maj och sedan lägga upp min vinnarstrategi mot brorsans utmaning på Stockholm Marathon. Jag kommer att peta in Nordic Military Training för att behålla styrkan och... hey - vem vill inte ha lite spelande/flexande/åtminstone synliga armmuskler till löparlinnet på tävlingsdagen? Inte en droppe alkhol ska fördrinkas (förlåt Micke men det är motsvarigheten till förtäras) fram till marathon. Jag ska unna mig en onyttig svullodag i veckan och ladda med riktigt bra kost däremellan. Jag tänker ta mig an mitt nya jobb och låta det bli en positiv energikälla, jag ska sova mer (och inte skjutsa omkring min dotter runt halva stan mitt i natten - hon får vara hemma i maj... ;) yeah right!). Oj vad många SKA'n jag har. Bara att genomföra.

Först ska jag se till att bli av med träningsvärken och ladda för morgondagens långpass som blir det sista för mig innan maran. Tjohoooo - MAJ - gör dig redo för SuperWoman.

10 kommentarer:

Elin sa...

Du kommer fixa detta galant :) För det är ju Mia SuperWoman vi pratar om.

Anna (Orka mera) sa...

Hur blev det egentligen MAJ så himla snabbt? Känner mig inte alls redo för något fånigt marathon... Kan vi peta in några extra dagar i maj, typ 100 stycken, så kanske jag hinner finputsa formen?

Malin sa...

Du anar inte hur glad jag blir av att få en sån komplimang från just DIG! :) Tackar så mycket. Konstigt nog så kändes det inte som om det gick speciellt snabbt. (Inte för att jag hade kunnat springa fortare heller, men du förstår nog hur jag menar!) :)

Snorkkis sa...

Maj kommer SÅ att bli din månad! (Och resten av sommer också!) Tack för välkomnande inne hos mig! Hoppas vi ses på någon träning snart, och kanske på Kungsholmen runt nästa lördag!

Nyfiken! sa...

får du dricka alkohol på svullodagarna?

MarathonMia sa...

Elin: jajamensan - the one and only ;)

Anna: Så där tänker jag när det är 2 veckor kvar - shit jag måste träna ikapp mig!

Malin: Formtopp helt enkelt! Grymt.

Snorkfröken: Ja, vi har gått om varandra på träningarna. Jag tränar på tisdag. Hoppas i alla fall få en glimt innan loppet på lördag - hojta till när du ser mig!

Nyfiken: Nej du Sara - Klart att jag inte får. Då är det ju ingen vit månad :).

Sofy sa...

Åh tack för energi och positiv boost! Jag ska nog bara läsa maramia inför marathon i år... jag behöver noll tvivel, enbart glädje och energi och ett sanslöst djäklaranamma för att få ordning på mitt eget huvud!!!

tack igen, Kram

Evelina sa...

Klart maj blir din månad! Du vet väl att maj är en förkortning på Majratonmia?

Carina sa...

Jag är klart imponerad av ditt djävlar anamma och din fokusering. Oavsett hur det går för dig på maran så är du en vinnare!!! Men självklart kommer du slå brorsan!! Eller hur!!!

Lycka till!

MarathonMia sa...

Sofy: Skallen och spökena är värst ;)

Evelina: Precis vad jag tänkte på när jag började stöta på Marjasin, vilket par vi skulle bli... ;)

Caina: Jajusstdet - maran....