Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

tisdag 19 maj 2009

MÅLBILD

När jag vaknade igår morse var ju inte målbilden för idag en superstel kropp!

Om jag utsätter mig för saker så kan jag ju inte gnälla! Alltså låter jag bli att skriva om dagens träningsvärk i rumpa och lår. För jag gjorde frivilligt alla rumpövningar på Nordic Military Training med Johan igår. Det brände fint i skinkorna och hela Östermalm doftade bacon vid 7-snåret. Att nacken känns stel efter en schysst nacksvingsvolt utförd av Abbe har jag bara mig själv att skylla. Jag var oförberedd och trodde att jag skulle vinna. Vilket jag förstås inte gjorde.

Istället förmedlar jag min målbild för Stockholm Marathon 2009. Varsågoda!

Jag dricker rosa champagne med Karin. Bilden är från förra årets marathon där Karins pappa också är med. Jag tror bestämt att jag står och sjunger "Du gamla, Du fria".

I år står jag lite stelare eftersom jag pressat mig totalt och verkligen kramat ut den sista energin. Min mamma ser till att skumpan är kyld, och jag låter inte Karin vänta för länge på ÖIP på att jag ska ta mig i mål. Jag glider/spurtar/kryper/skriker/dansar i mål på 3:45:46 (och vinner en brödrost), fäller en glädjetår, kramar Tone och Sebban som sprungit in samtidigt, skrattar och väntar länge, länge, länge på att se brorsan ta sig över mållinjen. Benen skriker, tårna ömmar och endorfinet pumpar. Jag är lycklig.

19 kommentarer:

Sara (Träningsglädje) sa...

jag hoppas du skriver exakt dessa rader igen om drygt en vecka!! och du, inga rumpövningar dagen före va?

Masse sa...

Det är en bra målbild. Speciellt den att du väntar länge på brorsan.

Anna (Orka mera) sa...

Kan det gå annat än bäst med en sån målbild? Hoppas jag kommer in på 3:45:30 så jag får se dig dansa över mållinjen :)

Dunceor sa...

Mia jag är lite skeptisk till din måltid. Du gjorde nästan samma tid i Berlin förra året och du har hunnit med massa träning sedan dess. Jag tycker du kommer prestera bättre än så!

Anonym sa...

Bra målbild! Hoppas få se en glimt av dig vid Djurgården där vi (Vickan och jag) kommer stå o heja :-)
Kram Heli

staffan sa...

Håller med Dunceor du har kapacitet för bättre tider det känner jag på mig. Tänk alla tidiga måndagar,onsdagar och fredag vi har stått ute och kört NMT snart kommer belöningen.

Vi syns på onsdag morgon i spygruppen :=)

/Kram Staffan

farsan sa...

Borde du inte ta och trappa ner på den där helvetesträningen nu? Så att du faktiskt kommer till start nästa helg...

MarathonMia sa...

Sara: Jag lovar att undvika SÅNNA rumpövningar, kanske vågar mig på lite dansande höftrörelser vid nummerlappsutdelningen... ;)

Masse: Jätteläääääänge.

Anna: Tillåt mig fnysa lite - du kommer att köra på 3:36:18, och får titta ordentligt på medaljen några minuter tills jag kommer dansande :D

Dunceor: Det är ju skillnad på Berlin och Stockholm... fast jag lovar givetvis att ge järnet -BIG TIME.

Heli: Toppen! Vad roligt, jag petar in er på min karta över var jag ska hålla koll!

Staffan: Undviker jag hindren på vägen kanske jag har kapacitet. Självklart ses vi i spyfysgruppen imorgon bitti!

Farsa: Hör jag ett sting av avundsjuka här? Erkänn att du skulle gilla att kravla i diken och bli starkare och starkare tillsammans med andra...

Anonym sa...

Vilken skön målbild! Själv har jag inte tänkt ut någon än, har du några tips om hur en generell målbild bör tas fram?

MarathonMia sa...

MarathonJohan: Jag lyssnade på ett föredrag med Rune Larsson om Målbilder. Han hamnade på sjukus med dropp efter 4(?) av sina genomförda Spartathlon. Hans målbild var just att hamna där för då visste han att han gjort allt, 100%, inte mindre. Alltså får inte målbilden på maran vara vid 30k, eftersom distansen är 42 - målbilden är bortom målet. Några meter bortom Stadion till exempel :)

Henrik sa...

Du gör 3,33,33

Och du skriver så bra att jag vill springa Marathon idag.

Anna sa...

Underbar bild med rosa bubbel och allt. Kanske något att ta efter...

Anonym sa...

Nähä du, när klockan visar 3:45 har du redan hunnit korkat upp champangen i år!

Unknown sa...

Mitt stalltips: ta en järntablett eller två....

Jag litar på att du håller fanan högt, och ska spana som en tok efter dina flätor och haka på för allt jag kan!

MarathonMia sa...

Henrik: En vacker dag kanske 3:33:33 är möjligt ;) Tack för att du gillar texteriet - fast spring inte i förväg - det kan bli jobbigt att återhämta sig på 10 dagar!

Anna: Rosa bubbel är aldrig fel :D

Bureborn: Du är en obotlig optimist - Tack för att du tror på mig!

Sofia: Jag laddar extra med broccoli och blodpudding - ska självklart peta in en järntablett också - tack för tipset!

jumper sa...

Till sist en impertinent fråga:

Vilket vill du helst: Springa på 3:33 men få stryk av brorsan eller springa på 3:53 och vinna.

Okej, då gör jag det lite svårare:

3:44 och stryk eller 3:46 och seger?

MarathonMia sa...

Jumper... jag är en svår människa - jag vill både och. Men mitt svar får bli 3:46 seger (både brödrosten och över brorsan)

Meeeen - jag blir sällan missnöjd, så ett lopp på 3:53 är inget dåligt lopp, då är jag en glad Mia! 3:33:33 tillåt mig drömma....

Snorkkis sa...

Låter som en väldigt bra och amitiös målbild. You go!

(Och vilken fin bild från förra året!)

MarathonMia sa...

Snorkis: Det ambitiösa i målbilden är att hålla i glaset och dricka utan att spilla ;)