Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

onsdag 2 december 2009

Du var ju bra idag morsan!

Visst! Jag kände mig grymt stark - härligt att vara formtoppad två veckor in i träningsprogramet...

NMT Intensiv med Spyfys. Iskall, stjärnklar morgon med jordens häftigaste månljus. Idag fick vi maxa oss med armhävningstävlingar, intervallöpning med däck och tricepsdips. Vi var 12 stycken som kämpade och slet. Jag grejade armhävningar och tricepsdips bäst - jag är inte snabb uppför med bildäcket dragandes efter mig, men jag är seg. Och uthållig.

Sonen gnällde lite när vi "tävlade" i armhävningar, "längre ner morsan!" Jag försökte.

Jag gör inte armhävningar hela vägen ner till marken där näsan tar emot, men den typen av armhävningar jag kör ger resultat och bränner verkligen på de rätta ställena. Jag har nog ingen vidare teknik när det gäller just det.

Efteråt när jag körde sonen till jobbet sa han "Du var stark idag morsan - alla armhävningar på tå!". Jag blev lite stolt över mig själv och struntade i om de var korrekta eller ej. Den enda som var bättre på slutet var nämligen Superstarka/snabba Anna.

Har du bra armhävningsteknik?

10 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Nej jag har nog inte riktigt det. Tror jag svankar lite för mycket trots att jag försöker hålla mig rak och fin. Och så hänger jag lite för mycket med huvudet...

Träningsglädje sa...

jag har utmärkt teknik. på knä. haha

MarathonMia sa...

Anna: Jag är nog tvärtom - rakryggad och stel med nacken men går inte så långt ner...

Träningsglädje: såklart du har ;) hahaha

Snorkkis sa...

Jag har också utmärkt teknik. Armarna så brett som möjligt så är det bara någon dm kvar det till marken :) . Funkar i alla fall om man vill lura sig själv.

Tänkte också på månen i dag morgon vid halv 7 då jag sprang iväg; helt magisk. Och ikväll var den inte illa heller!

Anonym sa...

Kan du tro! Eller hade, på 90-talet när jag körde spyfys med brandmännen i Lund med tårna i och med en arm i taget. Har nog mjuknat lite sen dess.

Holemolan

gullfot sa...

Du är alltid bra morsan!!

Den som ändå kunde göra en armhävning på tå (fast kanske problemet är att jag har så liten näsa, vad tror du om den? ;))

Evileyena sa...

Jag funderar på att göra en bröstförstoring. För när pattarna tar i kan man väl inte gå längre ner eller? Annars tror jag att jag är ett hopplöst armhävningsfall. Men jag är bra på andra saker, sådetså.

Löpning & Livet sa...

Jag är ju ett teknikfreak som blir typ arg när folk gör fel/fuskar :) Så jag hoppas (och vet typ) att jag har rätt teknik, men sedan kanske jag inte orkar göra miljoner på tå med rätt teknik. Så då blir det antingen att gå ner på knä alternativt fuska. Oftast blir det knäna, jag ogillar ju som sagt fusk.. :)

(Fast det enda armypass jag gjorde precis alla (flera hundra) på tå var de sista nog inte så strikta förståss)

Dunceor sa...

Jag tror jag gör rätt så bra armhävningar. Dock så har jag blivit betydligt klenare på dem. Innan kunde jag göra upp mot 40-45 på tå men nu orkar jag runt 25. Det är dags att försöka dra igång 100 push-ups utmaningen igen.

MarathonMia sa...

Snorkkis: Måste testa det där med breda armhävningar! Helt klart! Tack för tips.

Holemolan: En arm! Du är grym nu - givetvis har du varit Stålkvinnan du också! Imponerad!!!

Gullis: Du har världens sötaste, lilla näsa! Låt den så föbli! Endera dagen kör du 2 och har fördubblat antalet!

Måndagsbarn: Ha! DET i kombination med stor näsa och Snorkkis teknik - ja då är man praktiskt taget hemma utan ansträngning.

Andréa: Känner igen det där med teknikfreak (jag har släppt att irritera mig på andras dåliga teknik - för det suger energi ;) som behövs till att behålla min egen). Därför är jag rak och kör hellre halvvägs ner än att vara ostbåge och bångna...

Dunceor: åååh! Den ska jag ta itu med inom kort också!