Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

tisdag 8 februari 2011

Elin gästbloggar - Min müsli

Här kommer recept på min mumsiga, mättande müsli!


Jag har tagit allt jag gillar och var sugen på och blandat ihop det!
Ingredienserna blev:



Cashewnötter
Hasselnötter

P
aranötter
Mandlar

Valnötter

Torkade aprikoser

Torkade bananer

Gojibär

Co
cosflarn
Pumpafrön


Bas:

Havregryn

Råggryn


Basen var havregryn. Denna kan man blanda ner precis som den är, eller om man vill ha müsli med mer smak så kan man blanda havregrynen med lite rapsolja, honung och kanel och rosta i ugnen på 200 grader tills det har fått färg. Rör om då och då så att det inte bräns!

Jag hackade alla övriga ingredienser förutom cocosflarnen, gojibären och pumpafröna. Om man vill kan man rosta nötterna i stekpanna men det är inte ett måste. Sedan är det bara att blanda ihop alla ingredienser och krydda med kanel eller kardemumma. Mumsfilibabba!

9 kommentarer:

soffan sa...

MUMS! Hemmagjord musli is the shit :) .

MarathonMia sa...

Luktar dessutom kanelgott i köket flera dagar efter!

Jessica sa...

Aaaw määh vad gott, tusen tack för receptet! Vet exakt vad jag skall göra imorgon :-) Tack igen!

Annoula sa...

Ohhh! Det ser ju tokgott ut :)!

T.N.L.N sa...

Låter toppenmumsigt, men skippa rapsoljan. Det bildas transfetter när den värms upp. Inte bra! Ta olivolja istället. Den tål 180 grader.

Anna (Orka mera) sa...

Så gott! Nu blev jag lite hungrig minsann!!! :)

Fröken Strävan sa...

Supermums! Ska göra en batch i helgen :)

Till T.N.L.N.
Som jag har förstått det så bildas bara transfetter från rapsolja vid långvarig upphettning, och är bara ett problem om man använder samma olja flera gånger som till exempel vid fritering i restaurangkök. Så för all annan matlagning är rapsolja superbra och tål upphettning vid högre temperatur än till exempel olivolja, så passar bättre till att rosta i 200grader.

Moa sa...

Jag som är lycklig innehavare av denna ljuvliga musli kan intyga att den är grymt god! Tack Elin:)!

MarathonMia sa...

Har hört samma saker om Rapsoljan - att det inte ska bildas transfetter om det tillagas direkt och inte återanvänds (här friteras ingenting!).