Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

onsdag 2 februari 2011

En ultralöpares långpass...

Det kan vara vadsomhelst! Det finns säkert lika många pass som det finns löpare.

En utmaning om att springa alla gator på Kungsholmen (7,1 mil kan jag rapportera), en utflykt längs en led, transportlöpa till svärmor. Köra två långpass dagarna efter varandra. Med sällskap. Utan sällskap. Se nya ställen, gamla ställen, fula ställen eller vackra ställen. Du kan filosofera eller vara ytlig, tänka på smink eller boosta själen.

Ultralöpare springer glatt in på McDonald's för att äta lite. Här är en bild från Hornstull-Järna 2009. Foto: privat

Ett riktigt långt pass kan vara att uppleva naturen, uppleva sällskapet, prata, vara tyst, njuta, kämpa, skynda på eller slöa.Men en sak har de alla gemensamt - jag har aldrig kännt mig stressad. Jag har investerat i att må bra och uppleva turen, göra det till ett äventyr. Distansen driver snarare än farten. Vi stannar och fyllre på med mat, fikar eller kollar in sevärdheter...

Klart vi kallar oss löpare även om distansen driver mer än farten. Vi peppar och hjälps åt när någon blir trött. Vi drivs av att ta oss fram till målet och må så bra som möjligt. Foto: privat

Springer vi mindre för det? Nej. Det är 5,5 mil från Hornstull till Järna. Jag stannade och fikade tre gånger och njöt hela dagen. Jag lägger in sånna här roligheter då och då - detta i kombination med mitt strikta schema där jag springer 55 km fördelat på 2 dagar gör att det aldrig känns tråkigt.

Fikapaus i gröngräset. Foto: privat

Om du är nybörjare och aldrig sprungit långt - dela in passet i 2-3 delar. Ska du springa 12-15 km kan du stanna efter 5 km, stretcha och dricka vatten - ta en paus. Spring sedan nästa etapp. Det finns inga lagar och regler att du måste springa utan att stanna. Distansen blir hanterbar om du delar upp den.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Mia
skulle du inte kunna skriva lite mer om vila i löppassen. Alltså t ex när man kör intervaller. Hur vet man hur lång vila man ska ha?
30,45,60 sekunder ? Ska man gå efter pulsen och isåfall hur räknar man då? För kort vila så kasnke man inte orkar nästa intervall, för lång vila så stelnar man till ? Eller ?

Eller om man springer långpass och tar vila i mitten, hur länge ska man vila för bästa resultat?

Tack för en suverän blogg.

Ann sa...

Underbart inspirerande läsning! Oj vad jag läntar efter ett vårigt långpass med fikapaus nu. Jag känner mig lite träffad förresten, brukar springa till svärmor och filosofera över shopping ;)...

MarathonMia sa...

ooooh - jag håller på att skriva Löpskola för nybörjare - kommer inom kort. Där kommer intervallvila.

När det gäller vila på dina första långpass - tills du känner för att börja igen :)

10Sekunder sa...

Hej

Som du vet så har jag fått för mig att jag någon gång i livet, senast 2013, skall jag bli ULTRALÖPARE. Det är ju en hygglig målsättning med tanke på att för något år sedan orkade jag springa ca 250 meter.

Hur som helst:

Jag kör mina ”Långpass” som för tillfäller ligger kring 20 km, men ökas allt eftersom. Då lägger jag mig på en puls som jag vet gör att jag orkar hela vägen och bryr mig inte så mycket om hastigheten. Jag måste minska på hastigheten under passets gång för att inte komma för högt i puls (brukar börja på 10,2 km/h och på slutet strax under 9 km/h). Konstaterar efteråt om det gått fortare eller långsammare än det brukar. Långpass ca var annan var tredje vecka. Däremallan kör jag "vanliga" pass eller intervaller. Dessa brukar bli mellan 6 och 10 km.

Jag dricker ca 7 dl i timmen. Konstant från och med ca 5 km. Enbart vatten

Energin under passen är ENBART runekakor. Följer rekommendationen på 1 gram per timme och kroppsvikt. Jag väger ca 114 kg (är ju dryga 2 meter lång så jag är inte toktjock ;-) ) så jag käkar alltså ca 100gram / timme

Försöker få till mist 2 timmar löpning i veckan. Men det varierar mellan 1 och 5 timmar

Nu till frågan Är jag på rätt väg???

LInda sa...

Det ser så himla mysigt ut på dina bilder. Jag ska, efter att jag fixat Varvet, köra ett sånt där långt pass. Kanske till sommaren. Kanske du ordnar en Ultra-helg för oss som aldrig sprungit så långt? Då kommer jag:)

Jessica sa...

IIiiiiiih det kittlar dödskönt i kistan :-D!

Ullis sa...

Tack för din blogg! Tack för dina värdefulle inlägg! Jag vill också bli ultralöpare, åtminstone springa marathon. Just nu kämpar jag med att inte bry mig om tider utan om känslan och längden på turen. Jag ska testa med uppdelad långtur enligt ditt förslag, verka väldigt klokt.

MarathonMia sa...

hörrni-hörrni-hörrni!!!

Hornstull-Järna är ett träningslopp för nybörjare med chans att hoppa av och ta tunnelbana/buss tillbaka om man inte orkar längs med vägen. För-förra året startade 75 personer och 53 fullföljde ultradistansen 55km, några hade bara sprungit 10 km, någon en halvmara osv. Alla kan! Jag lovar att posta eventet på bloggen!

10sekunder - du är helt klart på rätt väg - men det är lite lång tid att ha 3 veckor mellan långpassen: 10-14 dagar är optimalt.

10Sekunder sa...

Tack för ditt svar. Skall genast följa rådet. Var 14:onde dag får det bli. Lika ofta sam man få en wiskey (enligt E Taube) "Ty det är nyttigt för kroppen, sa gubben"

Det sama gäller ju för långpassen ;-)

Anonym sa...

http://hornstulljarna.wordpress.com/info/

Ser trevligt ut !