Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

måndag 10 januari 2011

Det är något särskilt med måndagar...

05:10 kliver upp, äter flerkornsgröt med gojibär, sojamjölk, en kopp kaffe, ½ liter vatten och löser DN's korsord. Lägger ribban för dagen genom att höja volymen på bilradion när de spelar “Barbara Streisand” , med Ducksause – tjuter med och leker nyårsafton.

6:15 - 75 minuter Nordic Military Training med Magnus/Spyfys som kör tema mage. Känner mig stark och oövervinnlig igen. Magen brinner. Försöker utmana sonen och adept Moa men de nappar för bra och langar bildäck under situps som om det var födda till det. Transporterar mig i bilen till jobbet lyssnandes på Septermbers tolkning av “Mikrofonkåt” - förmodligen den bästa låten just nu. Mumsar i mig frukost nummer två bestående av en leverpastejssmörgås och juice.

8:32 – kliver in på jobbet och ägnar förmiddagen åt telefonkonferenser, rensa semestermail och konferera lite IRL. Dricker grönt te, mumsar äpple och dricker vatten. Är glad att vara tillbaka på jobbet för jag gillar den kreativa stimulansen och mina kollegor.


11:45 fyller på Evighetsmaskinen med tonfisk, bönor, spenat, tomat, ruccola, pumpafrön och avokado.


12:30 tillbaka till skrivbordet. Administrationsarbete, planering, bokningar och vips är det dags för dagens sista telefonkonferens – nu med Amerikanska kollegor.

17:45 transporterar mig hem till Kungsholmen där min dotter Elin bjuder på en underbar fisksoppa. Har lite mamma-dotter samtal som är så viktiga och boostar själ och hjärta.

20:20 Träningspass nummer två. Snörar på mig Icebugs och springer en kortis med Moa och Elin. Kör skön kvällslöpning med tjejsnack och samlar ihop ytterligare 7,8 kilometer. Elin bestämmer sig för att springa Premiärmilen... Passerar 7 Eleven på hemvägen för att köpa en belgisk chokladvåffla till Alex som vilar vid datorn. Tar en snabbdusch.

21:30 Bloggar och jobbar en timme till. För att jag vill och har möjligheten att göra det.


23:00
Släcker lampan och glider in i drömmarnas värld. En värld där jag pumpar lårmuskler, använder skumtomtar som bränsle för magövningar och är Anja Pärson i nerförsbackarna. En värld där jag är närvarande och ack så härvarande. En värld där tiden inte är viktig och det går att skynda långsamt trots att almanackan är fullspäckad. En värld där gott regerar och ont tonas ner. En värld där jag räddar vilsna själar.

10 kommentarer:

Dea sa...

Låter som en utomordentlig dag!

Evelina sa...

Kort fråga: Finns det dusch-möjligheter på plats efter NMT´n, eller måste man lösa det på egen hand?

/Evelina som snart ska börja plugga på Röda Korset och funderar på att köra NMT innan skoldagen börjar =)

Evelina sa...

Äsch, glöm frågan... Jag har hittat svaret =)

MarathonMia sa...

Dea: Det var det! Big-time-good

Evelina: tjohoooo! Hoppas-hoppas-hoppas att du börjar köra. Du slipper gå lerig till skolan - självklart finns det dusch.

Marre sa...

En värld där jag räddar själar. Herregud vad vackert, får ståpäls! Underbar dag och underbar inställning, Mia!

Annie sa...

2 av de bästa låtarna. Börjar bli så grymt sugen på det där NMT nu.......

MarathonMia sa...

Marre: Här i det vakna livet tar jag en själ i taget...

Annie: bra låtgill! Jag varnar dig för NMT - det är beroendeframkallande.

Ann-Sofie sa...

Jag anar det! Undra hur endorfinskaderehab ser ut? :) Gillar att skida till Mikrofonkåt- om den är på i en nerförsbacke skiter jag i köttbullebajs och står upp och shakar istället :)
Jag kommer en morgon och ställer upp och är klenisen!

MarathonMia sa...

Ann-Sofie: VÅGAT! Att stå upp och svänga på höfterna på skidor utan stålkanter -wow! Anar jag en prova-påare? Välkommen!

Anna sa...

Du är så grym!
Även om jag aldrig kommer komma upp i dina nivåer på mängdträning kombinerarat med krävande yrke och socialt liv så kan jag ändå relatera till det. VAD jag inte kan relatera till dock är HUR du får ihop det rent planläggningsmässigt. Som nu på vintern när man behöver massa olika kläddelar när man tränar. Lägger du fram allt dagen innan? Och maten - både inköp och ta med till jobbet. Hur? Och vad gör du med all tvätt?
Imponerad:)