Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

lördag 15 januari 2011

Jag tar min Comrades-satsning riktigt seriöst

Jag håller mig hemma en fredagkväll, äter toknyttigt och hoppar i säng redan 22:15. Sover gott i åtta timmar för att köra strikt efter schemat. Allt jag tar mig för är strikt inrutat, jag levererar och blir mer och mer som en maskin. Mina pass förs in i träningsdagboken med analyser, statistik och kommentarer. Jag har totalt avskärmat mig från omvärlden och kan bara prata löpning...


Hehe - skoja bara.

Ultralöpare har inget emot spontana pauser i träningen. Här poserar vi vackert utanför Junibacken på Djurgårde. Foto: min mobil som okänd man fick fota med.

Anledningen till den hiskeligt tidiga starten på dagens långpass (8:30) var för att min dotter Elin ville springa med de första 6 kilometrarna och att hon skulle hinna hem och duscha före jobbet. Som tur var ville CeeGee hänga med och springa trots tidig morgon. Vi lekte oss igenom 31,2 kilomter runt Kungsholmen, Djurgården, Gamla Stan, Söder Mälarstrand, Västerbron och tillbaka till Kungsholmen igen.

Anledningen till att jag tackade JA till att springa på Djurgården var för att jag alltid har hatat att springa där. Gillart inte. Men jag gillar att ändra mig, tänka nytt, tänka annat - uppleva på nya sätt. Jag gillar att möta mina rädslor och att ändra min korkade inställning till saker. Det visade sig att jag inte hade en negativ känsla under hela turen med CeeGee (okej - hon heter Cecilia och vi ska springa Comrades tillsammans i Sydafrika i maj - 89 kilometer uppförsbacke-sightseeing). Vi pratade om livet, relationer, döden, själen, det vackert nakna i naturen och klassisk musik. Det är fantastiskt att springa med någon som "ser" samma saker och förundras över likadana ting. Turen var riktigt berikande och när jag svängden in Icebugsen framför porten kändes det inte som jag varit ute 31,2 kilometer i 3:09:10 - utan snarare som jag precis börjat. Bådar gott för Comrades. Det som driver oss är friheten i löpningen, glädjen, upplevelsen - där är vi så lika.


Eftersom jag och min exman någonstans har lyckats bra med att tukta våra avkommor, var det bara att värma på en gudomlig chili som Elin tillagat tidigare i veckan, när jag kom hem efter passet. Satte mig till bords lagom då min son Alex vaknade och skulle äta frukost. Sällskap. Najs.

Ikväll blir det partaj hos en rikitgt cool Triathlet som fyllt 30- rapport om återhämtningsdans kommer imorgon!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hur ska man gå tillväga när man varenda gång får ont i benhinnorna? Kvittar om jag cyklat i månader innan och försökt förbereda benen för löpning.
Har du någon förslag?

Anonym sa...

Tack för turen Mia - det var precis så härligt som du beskriver det! Och konserten var lika underbar - en fantastisk växling mellan dynamik och knappt hörbara partier - lite som ett ultralopp!

/CeeGee

Löpning & Livet sa...

Gud så jag längtar efter att få springa långpass!! Då ska jag också försöka bli vän med djurgårdsvägarna :)

MarathonMia sa...

Anonym: Att få ont i benhinnorna kan bero på massor av saker. Antingen att man börja springa för snabbt, eller sättet du sätter i fötterna. Skorna och underlaget kan påverka. Antingen kan det vara fästet i hinnorna eller att det samlas vätska på vadmuskelns framsida. Här finns det artiklar att läsa om benhinnor och stretch av dem (Malin Ewerlöv har tips): http://www.marathon.se/flash/start.cfm

CeeGee: Måste vara magiskt att fylla på med en klassisk konsert efter 3 mils löpning.

Andréa: ja! Jag kan guida dig. Eller... jag kan ge dig en bonusrunda eftersom jag inte hittar :D

Anonym sa...

Tack så mycket för att du svarade på min fråga om benhinnorna :)

Anna.