Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

tisdag 18 januari 2011

Sjutton till som kan andas när de springer. Check.

Igår kväll hade jag ett löpteknikpass på Nordic Military Training. Tillsammans med Jens skulle vi fylla 75 minuter med löpning, utan att springa för långt, göra för svåra övningar och försöka få ett bra pass för alla. Gruppen fick två saker att tänka på "Var snygga och sträck på er!". Svårare än så är det inte att springa rätt.
Till våren ska jag köra ett pass och lära folk att springa riktigt fort utför... foto: privat

Tövädret gjorde att vi slapp frysa. Snabbt fick vi upp värme och begav oss mot Ugglevikskällan. Efter uppvärmningen körde vi traditionell löpskolning:
Höga knän: hög rak hållning, upp på tå, ha höften rakt fram och pendla med armarna i knäuppdragen. Stark och spänstig.

Kick i baken: Samma hållning med rak, framskjuten höft och armpendling. Försök att visa skosulorna för den som springer bakom.

Det är så fantastiskt att se folk "resa sig från kontorsstolen", inta rak hållning, lyfta upp hakan och börja andas i löpsteget. Med den enkla teknikövningen fick de sedan springa snyggt till Tonys Backe. Backen där mjölksyradrabbningen ägde rum förra onsdagen. Då fick vi i intensivgruppsgänget springa upp 10 gånger. Det gjorde även mina NMT-adepter igår :) och gissa om de var duktiga! Snyggare löpare får man leta efter. Fyra av dem räckte upp handen när jag efter intervallerna frågade hur många som trodde att de skulle klara tio. Jag tippar på att 30% sitter i tekniken och resten i skallen. Bara-för-att så körde vi givetvis två till - en intervall och en som transport för att fortsätta löpturen. Alla klarade det. Alla hade lärt sig rätt teknik - mumma för en löpinstruktör.

Teknik i uppförsbacken: Sträck på dig. Skjut fram höften och öppna upp bröstkorgen. Slappna av i axlarna. Detta för att du ska få maximalt med syra till lungorna och kunna transporter friskt, syrerikt blod ner till lårmusklerna. Precis som när du kör bil eller cykel ska du växla ner innan backen. Starta lugnt, korta av stegen och spring på framfoten. Använd armarna och spring framåt/uppåt. Inte så svårt va?

Jag fick visa en snabbinstruktion i utförslöpning också, men hade behövt barmark för att kunna släppa alla handbromsar. Det kommer till våren - då lär det gå undan! I järgarmarsch tog vi oss sedan vackert sträckta med lätta löpsteg tillbaka till ÖIP där jag fick svara på frågor som "Springer du lika fort uppför som nerför - håller du jämn fart på tävlingar?" "Byter man skor under ett ultralopp?" "Jag har ont i hälsenan - vad kan det bero på?"

Har du några frågor eller önskemål på blogginlägg?

10 kommentarer:

Lars sa...

Tack för igår, Roligt och inspirerande pass. Härligt att få springa "snyggt" uppför backen, (alla tio gångerna)

tanja sa...

Yes vad bra det var igår! Längtar som attan till jag får ut och praktisera mina nya kunskaper.

Hälsningar från en lätt, lång och skitsnygg ;)

malin sa...

Jag har en fråga angående utförsbackar. När jag springer i nedförsbackar är det så lätt att få håll, vad tror du detta beror på? Är det tekniken det beror på?
Hälsningar Malin

Caroline sa...

Stort tack för gårdagens pass. Sitter här på kontorsstolen och sträcker på mig och övar andning, ända ner i magen. =)

//Caroline

MarathonMia sa...

Tackar gänget!

Malin: Håll (mjälthugg) kan bero på att man precis ätit. Det sägs vara en lätt syrebrist i något matsmältningsorgan när mjölksyra produceras. Kolla här http://www.ne.se/h%C3%A5ll - det står att det är vid fysisk ansträngning men vet inte om hållet skulle komma just i nerförsbackar.

Louise sa...

Hmmm - lite specifik träning för utförslöpning behöver jag. Uppför och på platten har jag hyfsat under kontroll, men blir alltid ifrånsprungen av ALLA när det går nerför!

Lotta sa...

Ang. håll så finns det nyare forskning som visar på att det hänger ihop med ligament i magtrakten (http://www.drmirkin.com/fitness/1611.html), och påfrestning på dessa vid löpning. Dels kan jag tänka mig att andningen blir lite annorlunda vid nedförslöp, och man får även mer stötar som kan fortplanta sig helva vägen till dessa ligament. MVH Lotta

MarathonMia sa...

Louise: utförslöpningsinlägg kommer inom kort.

Lotta: Tack för info - då borde det med lite annorlunda fotisättning kunna lindra hållet om det påverkas av stötar?

Lotta sa...

Ja så tänker jag också Mia, mindre dunsa på hälen, mer trippande framfotalöpning kanske. Sen är nog det viktigaste ändå att inte ha magsäcken full, då det är en större massa då som påverkas av stötarna. /Lotta

Alexandra sa...

Jag tycker att din blogg är himla bra som den är, det är en bra blandning av det mesta.

Jag är lite nyfiken på vilken typ av pass du tycker/anser är viktigast när det gäller att förbättra tiden på halvmaran. Långpass, intervaller, backträning...?