Välkommen hit! Här delar jag med mig av träning, utmaningar och pannbensbyggande. I augusti 2010 sprang jag Sveriges längsta terränglopp,
GAX Trans Scania, som mätte 246 km. Nu tränar jag vidare mot fler ultradistanser Comrades i Sydafrika och en Svensk Klassiker. Till min hjälp har jag IF Linnéa Löpning, Nordic Military Training, Coach Ken Hakata och en hel drös bloggjoggare och ultravänner. Parallellt med detta ska jag coacha Moa Herngren att springa Stockholm Marathon 2011 under 4 timmar.

fredag 17 september 2010

Frustrerande återhämtning

Just nu beter sig min kropp väldigt underligt. Ena dagen har jag inga känningar av ömmande hamstring och fullt normal storlek på benen. Någon dag senare är knät svullet eller så ömmar rumpmuskel eller baksida lår.


Jag ser inget samband i träning, rehab eller kost. Det följer inga mönster. Rätt var det är känner jag mig trött och febrig som efter ett långpass för att i nästa sekund känna att jag kan erövra Mount Everest. Plötsligt luktar kisset RedBull (ja - när inte hundbajsdoften tar överhanden då).

Förmodligen går återhämtningen från 56 timmars löpning i vågor. Kroppen kanske inte orkar "rätta till" allt på en gång så att den i omgångar tar hand om slaggprodukter. Vad vet jag? Fullt intelligent beteende av kroppen i sånna fall.

Värre är det med knoppen!
.
Jag hänger inte med i svängningarna, börjar tycka att jag får använda allt för mycket pannben till att Lyssna på kroppen. Längtar efter långdistans i lugnt mak.

Vilken tur att jag ska gå på Löpartränarutbildning i helgen. Då får jag nog smaka på lite övningar och prata/testa/lära mig löpning 2 långa dagar. Ska bli spännande. Dessutom kan jag sätta min frustrerade löparvilja på paus under tiden. Men jag är glad att jag längtar - det är bevis på att jag saknar något. Något jag gillar.

Status: Svullet vänsterknä, stel sätesmuskel och öm vänster hamstring
Dagens åtgärd: 70 minuter NMT, 10 minuter rehab, 50 minuter massage, Återhämtnings-skins, massor av vatten och supernyttig mat samt somna tidigt.

6 kommentarer:

Ingmarie sa...

det är som jag alltid sagt. Kroppen går INTE att lita på! (Inte knoppen heller...) Är det Friidrottförb. kurs du ska på? Ska du gå 2:an med? (Första helgen i oktober)Det ska jag nämligen. :-)

Anna (Orka mera) sa...

Löparträningutbildning!!! Så roligt det låter. Vill också :)

Löpning & Livet sa...

Kroppen är en konstig (men fiffig så någon anledning finns det säkert till att den beter sig som den gör) manick, men ha tålamod så är den nog snart sig själv igen.

Ska bli spännande att höra vad du tycker om löputbildningen också!

Louise sa...

Låter jobbigt med dessa svängningar. Inte alltid så lätt att hålla humöret uppe då. Hoppas att god sömn får lite rätsida på tillvaron. Jag kan sjunga lite för dig, om du vill: "Sov du lilla videung. Än så är det vinter..."

10Sekunder sa...

Hur går det med Kolhydraterna?

Jag försöker hålla mig borta från dem, men med jobb och familj går det sådär. Har frun gjort lasange känns det opedagogist gentemot småbarnen att pappa inte skall äta det som bjuds.

Har du kommit in i tillvaron som fettbrännare och slipper mjölksyran?


Tack för svaret angående kilometertiderna mm. Just nu är mina "långpass" 11-12 km. Försöker hålla 6:20-6:30 min/km. Detta eftersom jag planerar utöka "långpassen" så småningom.Sen kör jag 4km slingan som "Tempo" runda.
Alla träningstips är välkommna!

MarathonMia sa...

Ingmarie: Japps - men jag ska inte gå tvåan för då är jag upptagen ena dagen och bortrest andra...

Anna: Alla borde få!

Andréa: Lovar att berätta om utbildningen snart...

Louise: Löpar-PMS!

10 sekunder: gör genast ett inlägg..